6 februari 2007

Släpp dikten fri i bloggosfären

Jag fick en utmaning från Liza på Språkmakargatan. Så här skriver hon:
Vad sägs om att skapa en dikt tillsammans i bloggosfären? Jag tänkte slänga ut tre meningar här på Språkmakargatan och skickar sedan vidare dikten till en bloggare som kan välja att ta emot utmaningen (genom att addera tre versrader till skapelsen) eller avböja och skicka "pinnen" vidare. Efter att ha skickat den till sex/sju bloggare skall den återvända till Språkmakargatan./.../ Rytm och rim är inte ett krav./.../ Glöm inte att det viktiga är att ni adderar ord till texten - det spelar ingen roll om de passar in eller inte, om de är på spanska, ryska, svenska eller ett eget fantasispråk. Detta är vår dikt och den får se ut hur som helst.

Lyssna, hör du?
Tusentals stjärnor viskar
små glittrande hemligheter

Moder Jord ler stort
men låtsas
som om hon inte hörde

Jag skickar "pinnen" vidare till Haydee och hoppas att hon vill vara med.

12 kommentarer:

  1. Jag som var så rädd för att du skulle välja just mig... :)

    Men nu har jag i alla fall skrivit ihop 3 versrader, och skickat utmaningen vidare till Annelie.

    Ha en trevlig kväll!

    SvaraRadera
  2. Hej! Vad fin fortsättning du har skrivit!! Roligt att du ville vara med och att du skickade vidare pinnen så kvickt. Det ska bli spännande att läsa dikten när den är helt klar ellerhur?

    SvaraRadera
  3. Kul, Haydee, att du ville vara med också! Jag litade på din språkkänsla och det blev ju jättefint! :) Annelie kommer säkert att skriva också.

    Hej Liza! Det här var jätteroligt! Ser verkligen fram emot att läsa hela dikten... när det nu blir.

    SvaraRadera
  4. Vilken kul idé! Jag känner inte till Sprâkmakargatan, men namnet var sâ spännande att jag ska titta in...

    SvaraRadera
  5. Anna, kan varmt rekommendera Lizas blogg! Har lagt till henne i mina länkar nu, utan att fråga om lov. ;)

    SvaraRadera
  6. Och jag är också med i leken :) Väntar spänt på resultatet nu! :)

    SvaraRadera
  7. Ska bli spännande att se resultatet. Själv älskar jag ord och poesi, och ibland blir det faktiskt bäst i de mest konstiga kombinationer :)

    SvaraRadera
  8. Ja, visst är det spännande! Vargakvinnan har "pinnen" nu och sedan ska dikten tillbaka till Språkmakargatan.

    SvaraRadera
  9. fina ord. jag är lite skraj nu när jag ska avsluta den..

    SvaraRadera
  10. Du skriver så bra annars så det blir säkert jättefint!

    SvaraRadera
  11. Kul idé! Och jag tycker att dikten är riktigt fin än så länge :)

    SvaraRadera
  12. Visst är det kul med påhittiga människor! Nu borde dikten vara på hemvägen (från Vargakvinnan till Språkmakargatan) så vi får snart läsa det färdiga resultatet.

    SvaraRadera