8 februari 2007

Om att bli vuxen

VAR RÄDD OM DIN NYFIKENHET!Utan den är livet trist och enformigt.

Uppdatering 2007-02-10
Idag köpte jag en bok som heter 101 saker som du ska göra innan du blir gammal och tråkig, skriven av Richard Horne och Helen Szirtes. Ska ge bort den till en tonåring i födelsedagspresent så jag kan tyvärr inte läsa den själv. Det kanske är sent för mig? Nja, i den meningen kommer jag nog aldrig att bli vuxen. Jag får satsa på ett eget exemplar om fantasin börjar tryta. Boken innehåller många roliga och knäppa idéer. Författarna har en hemsida (på engelska).

Har du...vikt en trana i origami?
satt egna fartrekord?
lärt dig att jonglera?
byggt en igloo?
firat jul i ett annat land?

Om inte, men skulle vilja... då kan jag verkligen rekommendera boken. Har en del kvar att jobba på, ser jag.

11 kommentarer:

  1. Nyfikenhet och kreativitet är båda bra egenskaper!

    SvaraRadera
  2. Det gäller att påminna sig själv om att inte köra i gamla hjulspår. Idag när jag satt på tåget hörde jag två killar (betydligt yngre än undertecknad) att prata om någon "grymt bra film" som de hade sett tillsammans. Det visade sig vara "Till sista andetaget", en fransk film från 1960 (visas på tv ikväll). Själv skruvade jag upp volymen för att inte blanda in deras prat i de senaste hitsen av latinopop i min mp3.

    SvaraRadera
  3. Vilken kul bok att ge till en tonâring! Kul karta ocksâ, man kan ju fylla i utan press, bara för skojs skull. Undar om pâven har en sân...?
    Plan B var ju ocksâ en variant.

    SvaraRadera
  4. Jag måste säga att boken ser roligare ut än sajten. I den finns det bilder och handfasta tips om hur man t.ex. är låtsassjuk på ett övertygand sätt, startar ett snöbollskrig, blir bra på nåt man har varit dålig på, ordnar en loppis eller lär sig att fråga chans på någon. Kanske något för din son framöver? ;)

    SvaraRadera
  5. P.S. Anna, jag ska fråga påven när jag kommer dit! ;)

    SvaraRadera
  6. Bra sagt ...

    Jag har faktiskt vikt en massa tranor i origami , satt sånt fartrekonrd att polisen stoppat mig och firat jul i Spanien , Mexico oc Venezuela.

    SvaraRadera
  7. Hehe, bra jobbat, Thérèse! Jag har aldrig vikt tranor eller gjort hastighetsrekord men jag har suttit i en bil som blev stoppad av trafikpolisen i Bolivia... men det räknas väl inte. Jag har firat jul i Amazonas och på Kuba.

    SvaraRadera
  8. Vad händer på din blogg förresten?? Försökte kommentera, men Blogger sa att din blogg inte finns!

    SvaraRadera
  9. vikt en trana i origami? - nope...men jag har försökt vika ett flygplan i papper
    satt egna fartrekord? - självklart har jag försökt slå mina egna rekord
    lärt dig att jonglera? - har till och med riktiga jongleringsbollar
    byggt en igloo? - räknas snöhydda i stor snödriva?
    firat jul i ett annat land? - jag firar ju knappt jul i det här

    SvaraRadera
  10. Om en snöhydda räknas? Det är du själv som sätter upp målen som jag ser det så visst! :)

    SvaraRadera