7 april 2007

Bolivia är inte bara droger och misär

Bäst-före-datumet för det här inlägget, åtminstone vissa delar av det, har nog gått ut redan eftersom jag började skriva det när jag hade sett programmet Stina på TV för några veckor sedan, men hur som helst, jag publicerar det i alla fall.

När bönderna demonstrerar på La Paz gator och sammandrabbningarna med polisen och/eller armén resulterar i många skadade eller rent av dödsoffer, då rapporteras nyheten i svensk massmedia. När en svensk man, efter att ha avtjänat sitt straff för ett grovt narkotikabrott i ett ökänt fängelse i den bolivianska huvudstaden, återvänder hem blir han mottagen närmast som en hjälte. Det är beklämmande att han får så mycket utrymme i media. Häromkvällen satt han i tv-soffan hos Stina Lundberg Dabrowski, antagligen för att saluföra sin bok. För övrigt är jag rätt besviken på programmet (länk till SVT, där man kan se programmet under en viss tid efter att det har sänts). Jag hade höga förväntningar efter att ha sett hennes tidigare intervjuer, men den här gången var det mest trams. Skärpning! Har inte sett hennes senare program men hoppas att de håller samma höga kvalitet som tidigare... att detta var ett undantag.

Boliviansk historia och kultur hamnar sällan eller så gott som aldrig i rampljuset här hemma. Om du vill veta mer om Bolivia kan jag rekommendera boken Under solen ur jorden, utgiven av UBV eller Ursprungsfolkens röster, utgiven av Svalorna. Författaren och journalisten Stefan Strömberg har skrivit mycket om landet, t.ex. i boken Latinamerika - utveckling eller avveckling och Bolivia blues. Víctor Montoya, en boliviansk författare bosatt i Sverige (född i La Paz, 1958), har skrivit många spännande böcker som Aymará-Bosquejo de otoño (noveller), Cuentos en el exilio (berättelser i exil), Cuentos de la mina (berättelser från gruvan), Palabra encendida (korta texter, t.ex. en om ett foto på den argentinske författaren Julio Cortázar) samt många artiklar i tidningen Liberación som handlar t.ex. om myten och legenden kring el Tío, djävulen i gruvan. Jag är dock osäker på om han är översatt till svenska.

2 kommentarer:

  1. Så snart jag blir klar med skolan ska jag börja läsa mycket igen, och jag hoppas att jag fortfarande kommer ihåg de böckerna då! :)

    Hyvää pääsiäistä ja terveisiä kotiseuduilta (tai ainakin läheltä niitä)!

    SvaraRadera
  2. Annars påminner jag dig. ;)

    Hauskaa pääsiäistä! Hälsa Finland och hemtrakterna!

    SvaraRadera