7 april 2007

Mireille Mathieu och La vie en rose

När jag som barn botaniserade i mina föräldrars skivsamlingar hittade jag en skiva som gjorde ett starkt intryck på mig. Nu när Piaf-febern sveper över Sverige kom jag att tänka på en annan fransk med minst lika fantastisk röst som Edith Piaf, nämligen Mireille Mathieu. När hon sjöng om Martin med sina skorrande 'r' rös jag i hela kroppen. Då tyckte jag att franskan var det vackraste språket i hela världen. Tycker fortfarande att det är vackert men bleknar i jämförelse med spanskan... men det är en helt annan historia. Även om Piaf inte tillhör mina absoluta favoriter kommer jag att se filmen eftersom den har en intressant story att berätta.

4 kommentarer:

  1. Onekligen en vacker röst! Inte lika... gnällig (?) som Ediths.

    Åh, vad jag vill se filmen.

    SvaraRadera
  2. Jag håller med dig. Mireilles röst låter mycket starkare och inte så pipig/gnällig som Piaf.

    Tänkte försöka se filmen i veckan. Den är nog ganska sorglig men säkert sevärd.

    SvaraRadera
  3. Läs gärna Simone Berteauts bok Piaf! (De var halsystrar) Klart
    värd besväret!
    MM verkade alltid lite ûberpräktig, men visst hade hon pipa. Juliette Greco var häftigare!

    SvaraRadera
  4. Tack för tipset, klimakteriehäxan! Ska på bio ikväll, men jag kanske hinner med boken nån gång. Jag vet egentligen inget om MM, tyckte bara om hennes röst. JG är inte bekant. Vore kul om du skrev ett inlägg om henne!

    SvaraRadera