17 maj 2007

Män på resande fot

Fredrik Reinfeldt är ute och reser i det stora landet i väst. När han får kritik för att inte vara tillräckligt bestämd i diskussionerna om klimatfrågor (och inte alls tagit upp andra viktiga frågor som kriget i Irak eller fångarna på Guantánamo), säger han att han inte är ute för att demonstrera och vill inte peka finger. Det var ju omtänksamt!*)

En annan man som är ute och flyger (eller cyklar?) är förre vicepresidenten Al Gore som likt en profet reser runt halva världen för att föra ut sitt budskap om global uppvärmning. Visst är det bra att miljöfrågorna kommer på tapeten, men vem kan lita på en man som inte lever som han lär?

*) Fast jag måste säga att röjsågen var en underbar present! Kan de inte röja bort busken med den?

P.S. Kolla kroppspråket i bilden i första artikeln. Väldigt talande!

11 kommentarer:

  1. Kul om röjsågen... men Freddan kanske hade någon annan idé...typ ett bidrag för att skövla regnskogar med?

    SvaraRadera
  2. Tack för dagens skratt! Jag tycker också att de kan röja bort busken med röjsågen. (För övrigt undrar jag vem som kom på idén att ge en röjsåg i present.)

    SvaraRadera
  3. Jag har också funderat på Mr. Gores budskap och logik. Jag såg honom påstå i ett TV-program att han och hans familjs liv inte bidrar till växthuseffekten, eftersom de minimerar sina utsläpp och kompenserar resten med att plantera träd (!).

    Jag tror dock han "glömde" sina flygresor världen runt. Anars lär det bli väldigt många träd att plantera :)

    SvaraRadera
  4. Ja, nog för att filmens tänkta budskap är bra. Men vad är budskapet han vill förmedla med att han spenderar nästan halva tiden i filmen i baksätet på en stor bil? Kanske går den på etanol, vad vet jag...

    SvaraRadera
  5. Usch, vad trist!! Vilken mes. Vad var egentligen syftet med besöket?
    Aznar var ju ännu värre, han var ju pâ ranchen och kastade lasso..
    Förklara det om kroppssprâket!

    SvaraRadera
  6. Vadå inte peka finger?! Vad handlar politik om inte att peka med hela handen??

    SvaraRadera
  7. Christina W: Men såna har han ju redan... flera stycken.

    Elisabeth: Det var så lite. Skulle tro att något ljushuvud (eller en infiltratör från vänsterkanten) kläckte idén med tanke på den stora ranchen.

    Annelie: Ärligt talat har jag lite svårt att förstå hans logik. Eller snarare som jag förstår det är han inte beredd att förändra sin egen livstil och avstå från något för att försöka rädda planeten. Att flyga runt i eget flygplan är ju hur coolt som helst!

    Sukha: Jag har tyvärr inte sett filmen, men den är säkert sevärd. Däremot tror jag inte att den får "den stora massan" att förändra sin livstil. Vill man ha en betydande förändring måste nån dra i rätt trådar och det ska löna sig att vara miljövänlig. Money makes the world go around..

    SvaraRadera
  8. Anna Du har redan beskrivit besöket väl på din blogg. Kunde inte sagt det bättre själv.

    Kroppspråket? Det här är min egen högst amatörmässiga tolkning av "hunden och svansen":

    BUSH "tar plats" och visar att han är huvudattraktionen, framåtlutad, öppenhet mot kameran och ena sidan mot Reinfeldt (som inte är så viktig).

    REINFELDT sitter som en skolpojke med osäkert leende, axlarna spända uppe vid öronen, armarna korsade framför kroppen. Han är "svansen".

    Linda Jag tyckte att det var en urusel ursäkt. Konstruktiv kritik har väl aldrig skadat nån. Inte för att jag tror att busken lyssnar...

    SvaraRadera
  9. aha, tack för det! Intressant!

    SvaraRadera
  10. Jag tolkar i stället Reinfeldts kroppshållning och min som en dyrkande hunds inför sin husse.

    SvaraRadera
  11. Haha, inte helt fel! Det ena utesluter ju inte det andra. ;D

    SvaraRadera