13 maj 2007

Musik som har förändrat mitt liv

Det är stora ord från Sånger från nedre botten. Jag fick egentligen den här utmaningen från Kulturbloggen, men äras den som äras bör. Jag kan som sagt inte påstå att min hela värld skulle ha ändrats pga ett enda musikstycke, men säkerligen av passionen för musik som jag har ärvt från mina föräldrar. Jag hade varit en annan person idag om jag inte hade vuxit upp med Carmen och Liszts ungerska danser, Glenn Miller, Ella Fitzgerald och Louis Armstrong, West Side Story, Sibelius violkonsert och Pajazzo, Vivaldis Fyra årstider och Strauss-konserten på Nyårsdagen. Den listan kan göras hur lång som helst. De ovannämnda har jag fått "med modersmjölken" men om jag ska försöka välja ut vilka sju låtar eller musikstycken har påverkat mig mest... då blir det svårt. Jag börjar med en liten historia från småskolan:

1. När jag var 10-11 år skulle alla eleverna sjunga på musiklektionen och fröken satte betyg efter sångprovet. Efter lektionen sa hon att hon var lite osäker på vilket betyg hon skulle sätta på mig och min kompis så hon ville att vi skulle sjunga för henne en gång till veckan efter. Det var inte så att jag hade dåligt betyg, men hon funderade på att höja det till en 9:a. Jag tyckte om att sjunga och gjorde det ofta så det var bara att gå hem och träna. Jag valde en finsk julsång, Varpunen jouluaamuna, som jag tyckte mycket om men som var ganska svår. Jag satt vid köksbordet och sjöng, om och om igen. Det var ett ställe med en halv ton som var extra svår och där fastnade jag ofta. Mamma stod och diskade och lyssnade och rättade de gånger det blev fel. Hon försökte övertala mig att välja någon lättare, men jag bara fortsatte att sjunga, torkade tårarna emellan och sjöng igen. Till slut satt den svåra tonen som den skulle. Jag var supernervös när det var dags för musiklektionen. Min kompis (som var ännu duktigare än jag och provsjöng för högsta betyg) lovade att jag skulle få sjunga först. Det gjorde jag och jag lyckades! Som jag hade kämpat! Det förändrade min värld, iaf lite.

2. Som nummer två väljer jag Tove Janssons Höstvisan som beskriver det finska vemodet så fint. Både texten och melodin får mig att känna att det är här jag hör hemma. Här har jag mina rötter.

3. Bolivia och Imillitay av Los Kjarkas som jag har upplevt på plats. Det var mäktigt! Vilken stolthet och styrka det finns i den här musiken. ¡Arriba Bolivia y Los Kjarkas!

4. Jag har alltid varit svag för Eric Claptons Tears in heaven.

5. Dire Straits har många fina låtar. Det är omöjligt att välja bara en så det får blir två: Brothers in arms och Walk of life. Den första för budskapet och den andra för glädjen. Det spelar ingen roll hur sur eller ledsen jag är, jag kan inte låta bli att le när jag hör den. Det finns fler pärlor: Money for nothing, Why worry...

6. Paranoid av Black Sabbath. Nackhåren reser sig på mig när jag hör de första tonerna. Hittade tyvärr ingen bra version av låten, bara en med avdankad Ozzy, inte mycket att länka till. Här hittade jag den versionen jag letade efter. Hmm, undrar var den fanns innan... De mexikanska grabbarna är helt fenomenala också, men sången var ingen höjdare.

7. Det finns många underbara kvinnliga röster/låtar som Dolores O´Riordan, Sam Brown och Sinead O´Connor, men om de har förändrat mitt liv? Njaae, möjligen bra förebilder för hur man lever ut sina känslor. Och så finns förstås den där låten med den första kärleken, men den behåller jag för mig själv. Hur ser din lista ut?

18 kommentarer:

  1. Hallå! Kolla dessa:
    www.youtube.com/watch?v=_fB-NWtAZB8
    www.youtube.com/
    watch?v=VOV18ePpuic&mode=related&search=
    Visst, det är en bra låt!

    SvaraRadera
  2. Hallå!
    Kolla dessa:
    www.youtube.com/watch?v=_fB-NWtAZB8
    www.youtube.com/
    watch?v=VOV18ePpuic&mode=related&search=

    Bra låt!

    SvaraRadera
  3. Här finns det grejor:
    www.youtube.com/
    watch?v=VOV18ePpuic&mode=related&search=
    www.youtube.com/watch?v=_fB-NWtAZB8

    SvaraRadera
  4. Lurigt det där med att kommentarerna ska modereras.
    Man tror ju att de inte har kommit fram.
    Men nu vet du var du hittar Paranoid i alla fall.
    :-)

    SvaraRadera
  5. En finsk julsång. Hur otippat, men hur kul, som helst. Men jag tror att jag förstår vad du menar med att ha den på din lista.


    One Love!

    SvaraRadera
  6. Tack jah hollis! Grabbarna var ju helt otroliga!! Synd att sången var så hemsk. Nu hittade jag "rätt" version så jag uppdaterade med den.

    Ja, det är superirriterande att behöva ha den där kommentarskontrollen, men jag har ingen större lust att skylta med italienska porrlänkar och annat s**t.

    SvaraRadera
  7. Sånger från nedre botten: Förklara kanske inte är min starkaste sida, men så här är det: Envisheten hade jag redan innan, och den finska sisun, men jag fick en ordentlig portion tålamod på köpet och det har jag haft nytta av många gånger.

    SvaraRadera
  8. Men du får inte säga A utan B. Jag vill veta sång nummer 7 också.
    Men vad imponerad jag är av att du är så duktig på att sjunga.
    RS
    kulturbloggen.com

    SvaraRadera
  9. OK, OK! =)

    Jag tyckte inte att det var så viktigt att skriva vad den sjunde låten heter för jag trodde inte någon kände till den. Jag blev lite imponerad när jag hittade den på YouTube, en jättefin inspelning dessutom av Johanna Kurkela. Råkar vara mitt namne, men det är inte jag. Känner inte till henne sedan innan.

    Så himla duktig är jag inte på att sjunga. Musikalisk är jag däremot och sjöng i kör på mellanstadiet, andra stämman eftersom jag hade svårt att komma upp i de höga tonerna. Fast å andra sidan sägs det att andra stämman är svårare, jag vet inte. I tonåren började jag röka och där rök den sångrösten...

    Nu har jag länkat till sången iaf. Det är en traditionell finsk julsång och texten är skriven av Z. Topelius, en känd barnboksförfattare.

    SvaraRadera
  10. Jag älskar Höstvisan, känslan i den är verkligen vemodig.
    Tears in heaven är sâ vacker och sorglig! Dire Straits är ocksâ en av mina favoriter och jag älskar Mark Knopflers gitarr.

    SvaraRadera
  11. Höstvisan är verkligen vacker. Kjell Hanssons röst passar bra till den, men jag tycker ännu mer om orginalet av Anki Lindqvist som sjöng den både på svenska och finska.

    Både Clapton och Knopfler tillhör de bästa. Funderade på Jimi Hendrix´ Hey Joe också, men jag har ändå inte samma "relation" till den.

    SvaraRadera
  12. eric clapton's tears in heaven är sorgligt sagolik. och ja, inte många slår passionen i sinéad o'connor.

    SvaraRadera
  13. Hej Intressant att fundera över om det finns musik som har förändrat ens liv.
    Jag minns särskilt första gången jag hörde Tommy Steele sjunga Rock från radion i det lilla Göteborgskafét.50-talet.
    :)

    SvaraRadera
  14. Jag tycker om Dire Straits .. Brothers in arms ar mitt favorit. Jag tycker om Hostvisan ocksa!! Och Eric Clapton.

    You have good taste in music. Where are my swedish skills when I need them. It is a pity I have lost it. Byah.

    Anyway. I try to check your blog every once in a while, but cannot understand everything. But so what.

    Ha det so bra och take care!!!

    SvaraRadera
  15. Det var en rolig utmaning som jag nappade på och mindes livet som gått.

    Ditt andraval är också en av mina favoriter. Sjättevalet minns jag från min tonårstid och diskodansen.

    SvaraRadera
  16. Vad kul, Susanne! Då ska jag ta och kolla hos dig.

    Det kanske märks att jag har ganska "bred" musiksmak, även hårdrock... fast det var mer förr. Jag läste nånstans att den musiken som man lyssnar på i 20-års ålder brukar vara favorit livet ut, men jag är inte riktigt säker på att det stämmer in på mig. Lyssnar på många sorters musik jämt och vissa sorter absolut inte, som modern jazz, svens/finsk folkmusik, dansband och några till.

    SvaraRadera
  17. Höstvisan är så vacker och vemodig, både musiken och texten.

    SvaraRadera
  18. Vargakvinnan: Visst är de där irländska damerna helt makalösa! Jag tror att jag får ta och resa dit nån gång. Det vore häftigt.

    Gunnar: Kan inte så mycket om just Tommy Steele, men det är säkert musik man blir glad av.

    j.g.: Din svenska är inte alls så tokig! Du får hälsa på ofta och fortsätta att kommentera på svenska. Det klarar du! Engelska går bra också om det blir för besvärligt. :)

    Elisabeth: Man kan ju nästan tro att du har lite finskt blod i dig. ;)

    SvaraRadera