29 maj 2007

När sover du som bäst?

Själv går jag sällan och lägger mig före midnatt. Är helt enkelt inte tillräckligt trött innan. Det konstiga är att jag kan mycket väl tänka mig att gå upp i ottan bara jag är utvilad. Det är jag kanske inte så ofta iofs... men det är rätt skönt att vakna tidigt också. Allt detta leder förstås bara till en enda sak - sömnbrist. Tycker inte att det har förändrats så mycket under åren. Jag har alltid varit mer kvälls- än morgonmänniska. Vilken sort är du?

Jag har bytt ut semesterfrågan*) mot en fråga om sovvanor. Rösta (kolumnen till höger, under min profil) och kommentera gärna!

*) av 41 som hade svarat, firade 51% sin semester i Sverige och 32% i utlandet. 17% hade ingen semester alls.

UPPDATERING 2007-05-30

Missa inte Thérèse underbara frukostinlägg här!

14 kommentarer:

  1. Jag är något däremellan. Jag känner mig oftast jättetrött vid 22-tiden och går och lägger mig oftast mellan 22-24. Men är jag vaken längre så kan jag lätt (?) vara vaken resten av natten. Nu på sistone har min kropp börjat fungera som väckarklocka så jag är uppe kl 8-9 varje (ledig) morgon.

    Trött känner jag mig jämnt, oavsett hur länge jag sover...

    SvaraRadera
  2. Näpp, jag passar inte in i dina svarsalternativ, i alla fall inte under terminstid, då jag somnar sent och vaknar tidigt.

    När jag var ung (nä, yngre ska det ju vara!) var jag en nattuggla och när barnen var små blev jag av någon underlig anledning (amning kanske) oerhört morgonpigg.

    SvaraRadera
  3. Haydee: Det var inte helt enkelt för mig att välja heller, men jag tog det jag är mest och det är Nattugglan. Sover oftast mellan 5-7 timmar och det är för lite.

    Jag kan också vara vaken hur länge som helst (inte så lätt kanske, men man blir ju övertrött) om "sömntåget har gått".

    Susanne: Vilken valde du då? Jag ville göra det enkelt utan en massa alternativ. Funderade först på antal timmar man sover, men det varierar också, iaf för mig. Sover något mer på vintern än på sommaren. Och det är klart, är man småbarnsförälder... då sover man inte så mycket. Och går upp tidigt vare sig man vill eller inte. :)

    SvaraRadera
  4. Jag är absolut mer kvällsmänniska än morgonmänniska. Kan bli tött runt 19-20 på kvällen men sen pigg igen och går sällan i säng före midnatt. Jag har ett barn som läggersig tidigt och vaknar i ottan och et som aldrig villgå och lägga sig på kvällen och aldrig vill gå upp på morgonen... hade föredragit om dom varit likadan på den punkten...

    SvaraRadera
  5. Det här är jättesvårt tycker jag. För jag går gärna upp i ganska god tid på morgonen för att ha resten av dagen framför mig. Kan bli lite stressad om jag sover för länge och dagen liksom försvinner.

    Jag är en dagmänniska. Varken morgon- eller kvällsmänniska. :) Men jag är ju uppe lite försent... Nu när jag är sjukskriven blir det så att jag lägger mig runt 23-00. Närmare midnatt egentligen. Det bästa var de första veckorna efter min operation, då var jag så otroligt trött av alla medicin, så jag la mig runt 21, vilket var jätteskönt verkligen! Å andra sidan var det ju ingen höjdare att vakna 7 på morgonen och inte kunna sova vidare, när man inte kunde göra något på dagarna... :)

    Jag kan faktiskt inte rösta. För NATTmänniska är jag ju inte. Lägger jag mig FÖR sent är jag som bakis dagen efter. Men jag är dessutom skittrött på mornarna... Kanske lutar det mer åt morgonmänniska ändå? Fast näe...

    SvaraRadera
  6. Jag är nog mest en morgonmänniska, även om jag såhär på våren/sommaren har en tendens att vara uppe ganska länge på kvällen (och sedan vakna efter att egentligen ha sovit för få timmar). Men att plugga/jobba/ha tenta på kvällen är INTE min melodi, för jag är helt klart effektivast på morgonen. Så... jag är nog morgonmänniska.

    SvaraRadera
  7. Thérèse: Jippii, åtminstone en kvällsmänniska till! ;) Jag är ganska trött på att bli betraktad som mindre effektiv, slö rent ut sagt, bara för att jag kommer igång senare på dan. Folk har olika dygnsrytm och jag skulle aldrig komma på tanken att kalla någon för slöfock bara för att den personen går och lägger sig tidigt. Tack och lov är det mer accepterat idag att vara olika.

    Johanna: Jag tror att du har behövt extra mycket sömn för att bli frisk. Det tar säkert på krafterna. Du kan få en guldstjärna för veligheten... OK, du får dispens från att rösta. ;)

    SvaraRadera
  8. Elisabeth: Ljuset gör ju att man inte vill "slösa bort tiden" på att sova.

    SvaraRadera
  9. Hej
    jag har smma svar här som ölreklamen för Tuborgs."När smakar en Tuborg bäst? "
    Hvergang.
    Jag kan sova närsomhelst o varsom helst.
    :)

    SvaraRadera
  10. Jag är BÅDE kvälls- och morgonmänniska! Hur nu det går ihop??
    De gånger jag fastnat vid datorn så är jag vansinnigt trött dagen efter eftersom kroppen saknar något...
    Fast, nu när jag tänker efter så är jag nog mer och mer bara en nattuggla. Fast den livsstilen passar ju inte in så bra då jag har ett jobb att gå upp till varje dag...
    Ha det...

    SvaraRadera
  11. Gunnar: Det skulle jag också vilja kunna, men funkar inte riktigt så. Har dock som specialitet att sova på bussar, hur obekvämt det än är. Det räcker med att jag har ryggsäcken i knäet och lutar mig mot den... efter en stund sover jag.

    Smultronkiwi: Jag försöker också, en det går inte ihop för mig heller.

    Ha det bra du med! Och försök att gå och lägga dig i tid ikväll. ;D

    SvaraRadera
  12. Oj vad smickrad jag blir att du länar mitt frukostinlägg , fick ju idén tack vara att jag läste det här hos dig igår

    SvaraRadera
  13. Sällan innan midnatt. Jag är så paradoxal: jag älskar att vara uppe på natten och jag älskar att stiga upp tidigt OCH jag älskar att sova mycket. Det är en ekvation som ytterst sällan går ihop. Framför allt är det de tidiga morgnarna som får stryka på foten.

    SvaraRadera
  14. Linda: Jag skippar också de tidigar morgnarna om jag måste välja (förutom på resa som jag skrev tidigare). Därmed inte sagt att jag sover bort halva dan... det gör jag inte utan går oftast upp mellan 8 och 9. Någon enstaka gång kan jag sova till 10-11, men har det hänt något speciellt.

    SvaraRadera