3 juni 2007

Hänt i veckan

* Läste i tidningen om rumänska barn som tigger i shoppinggalleriet vid Slussen. Tiggeri är inte olagligt och polisen försöker bara störa verksamheten. Omhändertagande av tiggarbarn är ovanligt trots att möjligheten finns. Jag undrar hur myndigheterna hade agerat om det hade handlat om svenska barn. Är det inte hög tid att den lagen ändras?

* Almodóvars Att återvända var precis lika underbar som första gången jag såg den. Det är ett mästerverk! Jag har svårt att förstå hur en man kan beskriva den spanska kvinnan så väl. Det kan nog bara Pedro.

* Öppnade en fortune cookie: It´s not fun unless it´s hard. Auf Regen folgt Sonnenschein. Efter regn kommer solsken. Ja, det känns som att solen äntligen har återvänt. Härligt!

* Besökte Etnografiska museet: en superintressant utställning 3 * Kongo som skildrar bland annat vardagslivet i byn Sundi Mongo i sydvästra Kongo och Hard rain, en fotoutställning (utanför entrén) till Bob Dylans text med samma namn. Bilder som berör och upprör. Utställningen pågår till den 15/6 2007. Missa den inte! Mer info om projektet finns här. Aftonbladet skrev också om det här.

Fick också lära mig att man aldrig ska gå mellan eldstaden och människorna som sitter runt den när man besöker en tipi (indiantält) och när värden börjar rensa sin pipa då är det dags för gästerna att gå hem. Så går det till bland de nordamerikanska indianerna alltså, navajo om jag inte minns fel.

Den vegetariska mezzetallriken på Babajan fick mig att bli lyrisk.

* Köpte en reselott och väntar med spänning på dragningsresultatet.

* Smakade inte på Stockholm, men däremot på ett mycket gott vitt vin från Alsace och tamarindgodis med chili... fast inte samtidigt.

* Läste ut Alakoskis Svinalängorna, men måste säga att jag blev lite besviken. Hade kanske för höga förväntningar eftersom boken har höjts till skyarna. Jag tycker att den bleknar bredvid Mikael Niemis Populärmusik från Vittula.

* Fotboll är inte lek. Det är blodigt allvar. Moderna gladiatorspel kanske? Jag förstår nada.

* Lånade The Last Song of Dusk av Siddharth Dhanvant Shanghvi på bibblan. "A magical piece of storytelling" enligt Sunday Times. We´ll see.

* Lyssnade på Manu Chao.

I övrigt mest jobb och slit för brödfödan.

9 kommentarer:

  1. Du verkar ju ha haft en trevlig och handelserik vecka! Tankte onska dig en fortsatt trevlig helg men kom pa att det kanske ar lite for sent for det sa, trevlig ny vecka istallet!;)

    SvaraRadera
  2. Tack Nadia! Det är ju 3,5 timmar kvar av veckan... ingen risk att jag går och lägger mig "idag". ;D

    SvaraRadera
  3. Jösses vad du ligger i! Det lâter kul alltihop. Utom tiggarbarnen, fy tusan. Här tror jag att det är förbjudet att tigga MED barn, och dessutom ska föräldrarna kunna ge sina egna barn mat och tak över huvudet. Usch.

    Berätta gärna om Svinalängorna. Jag älskade Populärmusik...

    SvaraRadera
  4. Jag tyckte precis tvärtom med Svinalängorna vs Populärmusik från Vittula - Svinalängorna var mycket bättre! Egentligen vet jag inte varför, utan det är nog mest känslan jag får av den boken som känns bättre.

    SvaraRadera
  5. Anna: Man ska inte skjuta upp sånt till imorgon som man kan ha glädje av redan idag. ;) Nämen, det kanske låter mer än vad det är.

    Jag blev riktigt beklämd när jag läste om tiggarbarnen. Förstår inte varför man inte omhändertar såna barn automatiskt. Undrar om man är rädd för kostnaden eller var klämmer skon egentligen?

    Elisabeth: Där ser man. Jag som har finska rötter kände igen mig mycket mer i Populärmusik. Kan inte heller peka på exakt varför.

    SvaraRadera
  6. Vilken trevlig vecka , Almodovars att Återvända har jag inte sett än. Måste göra det för jag vill verkligen se den. Den där vegetariska mezetallriken lät inte dum , hade jag gärna smakat.

    SvaraRadera
  7. Men, Thérèse, hur är det möjligt?! Du måste genast... eller senast imorgon... springa till närmaste videobutik! ;) Du kommer att älska den.

    Mmm, mezzetallriken var superb! Det var hummus, tzatziki, vinbladsdolmar, tabbouleh, tomat- och aubergineröra som smakade kanel (vet inte vad den heter, baba ghanous?), små ostpiroger, massor med sallad, sockerärtor, rödbetor, groddar. Och gott bröd till. :p

    SvaraRadera
  8. Oj, du har ju hunnit med massa! Jag tycker du borde lyssna på Manu chau oftare, varje vecka!

    SvaraRadera
  9. Christel: Manu Chao är superbra! Men det blir inte av så ofta. För mycket musik för lite tid. :)

    SvaraRadera