23 maj 2007

Resedagarna 25-27/5 2007

Har du tid i helgen och befinner dig i Stockholm, missa inte Resedagarna i Kungsträdgården. Läs mer här!

Annars kan du titta på Kunskapskanalen som visar ett program om att resa på fredag den 25/5 2007 kl. 20.


Resan som dröm i verkligheten
Att resa handlar om att drömma - men vems drömmar är det som gäller? Vart tar verkligheten vägen? Som västerländska turister är vi vana att se världen som ett smörgåsbord där vi plockar eller reser till de ställen dit vi för tillfället vill. Svenskarna är ett av vår tids mest resande folk och turistindustrin omsätter 165 miljarder om året i Sverige. Programvärden Gunilla Kindstrand samtalar med etnologen Owe Ronström.

12 kommentarer:

  1. Vad bra att du påminde mig om resedagarna! Jag såg reklam på t-banan, och blev nyfiken, men hann redan glömma bort hela grejen. Är det första gången man har resedagarna eller är det något som arrangeras varje år? Isf, har du varit där någon gång?

    SvaraRadera
  2. "With a little help from my friend"... Jag hade nog missat hela grejen också om inte en kompis hade mejlat och frågat om jag skulle gå. Tyvärr kan jag inte den här gången, eftersom jag har långväga främmande, men jag kan rekommendera det.

    Var nämligen där förra året. Tror att det var första gången då. Det fanns många utställare, tävlingar (t.ex. om man tog med sig passet kunde man delta i en utlottning av något slag, resepresentkort kanske det var), musik osv.

    I början av september finns sedan Resmässan på Street vid Hornstull, som Robert Karlsson på JordenRunt ordnar. Den var ännu bättre med många föreläsningar osv.

    SvaraRadera
  3. Låter jättespännande! Vet du om körsbärsträden fortfarande blommar, förresten?

    SvaraRadera
  4. Neej, jag vet inte, Linda. Sist jag var där flög det runt en massa blommor. Luften var ljusrosa. Misstänker att det är över för den här gången. Haydee kanske kan rapportera? ;D

    SvaraRadera
  5. Eftersom jag var i Stockholm nyss och det verkar bli ca 15 år mellan varven ;), så kan jag nog glömma "Resedagarna", annars verkar det vara mycket intressant. Inte heller kan jag se reseprogrammet du rekommenderar.

    Däremot besöker jag gärna turistmässan i Madrid, Fitur:
    http://www.ifema.es/ferias/fitur/default.html
    Där kan jag springa omkring hur länge som helst.

    SvaraRadera
  6. Heh, ingen ny rapport om tillståndet på körsbärsträden från mig, jag beklagar! :)

    Men vi får se om jag kan få mig iväg i helgen, det låter som sagt väldigt intressant.

    SvaraRadera
  7. Tack för länken, Mimo! Över 12 000 utställare och närmare 100 000 besökare. Det var inte illa! Månadsskifte jan-feb är tyvärr inte den tiden på året jag kan planera Madrid-besök.

    Haydee, jag menade att det vore kul att få en rapport (både om Resedagarna och körsbärsträden) ifall du går dit i helgen.

    SvaraRadera
  8. Heh, okej. Att förstå folk är inte min starkaste sida just för tillfället!!! :D

    Men åker jag dit så får ni nog läsa något om det, that's a promise!

    SvaraRadera
  9. Jag var rätt otydlig också... min vana trogen. ;)

    SvaraRadera
  10. Så, nu har jag kommit hem från mitt lilla äventyr som även tog mig till Kungsträdgården.
    Körsbärsträden blommar inte längre, tyvärr. Och själva Resedagarna blev jag besviken på. Jag vet inte hur stort det var förra året, men jag förväntat mig något mer.

    SvaraRadera
  11. Synd att det inte blev som du hade tänkt dig på Resedagarna. Vet inte hur mycket du hade väntat dig förstås, men i en stad av Stockholms kaliber blir det inte så stort. Som jag sa tidigare var Resmässan på Street bättre.

    SvaraRadera
  12. Jag vet inte riktigt heller vad jag hade förväntat mig, men att det var flera länder som hade sitt stånd med broschyrer och annat i Helsingfors under ESC-helgen hade nog fått mig att tro att det skulle vara minst lika många länder här också.

    Men nu var jag ju i Kungsträdgården relativt sent, vid 16-tiden, så jag hade missat dagens program, och säkert en massa människor också.

    Men det var ett stånd med Volontärresor där! :)

    SvaraRadera