26 juli 2007

Gröna män och stora planer





Ledsen, mina vänner, det blir inte mycket till inlägg om gårdagens bild från hamnen i Veracruz, Mexiko, som jag hade tänkt mig. Jag minns att jag skrev av plakaten på alla statyerna när jag satt på en bänk och vilade fötterna efter en lång strandpromenad längs Malecón, men nu är mina anteckningar borta! Ska aldrig mer skriva nåt på lösa blad. Hursomhelst, här kommer de andra bilderna jag tog. Veracruz som ligger vid Mexikanska golfen var en viktig hamnstad redan vid kolonisationens början på 1500-talet. Därifrån skeppades de sydamerikanska rikedomarna till Europa. Pga stadens strategiska läge har den utsatts för många attacker: pirater, spanjorer, fransmän och nordamerikaner, och kallas därför cuatro veces heróica, fyrfaldig hjältinna. Bilden jag postade igår var alltså ingenjören som ledde arbetet med att rekonstruera hamnen. Minns tyvärr inte vad han hette, och nätet har inte varit till någon hjälp, men det var ett mödosamt och digert arbete alla dessa hjältar från Veracruz utförde. Det var lite lustigt med kommentarer om upptäcktsresanden och gröna gubbar från Mars... han längst ner ser ju nästan ut som en astronaut. Fast jag tror nog att han är dykare.


Bilden längst ner är tagen från hotellfönstret mot hamnen, Hotel Colonial.

13 kommentarer:

  1. Oj Malecon i Veracruz har jag också promenerat på och tittat på hamnen men jag kan verkligen inte komma ihåg dom där statyerna. Undrar om dom fanns där 2002 eller om jag bara har glömt dom?

    SvaraRadera
  2. Jag har ingen aning. Om jag hade min resedagbok intakt nu så skulle du får svar på en gång, men suck, det har jag inte och det verkade helt hopplöst att hitta info på nätet. Jag sökte på spanska, engelska, svenska och finska. Om hamnen hittade jag en del, men inte just om de här statyerna. De stod inte på själva Malecón-promenaden utan på en "muelle". Nu orkar jag inte tänka... vad heter det? Pir kanske.

    SvaraRadera
  3. Har du varit i Nazca i Peru? Där finns det en mystisk bild av en "astronaut" mitt i öknen (fast det kan också vara en dykare, vem vet...)

    SvaraRadera
  4. Jo, jag har varit i Peru, men bara i Puno, Cuzco och Machu Picchu. Jag antar att du menar de berömda Nazca-linjerna, eller? Har för mig att det finns en apa, men kommer inte ihåg någon astronaut... ;D

    SvaraRadera
  5. Häftiga statyer på piren, fint att dom står mot havet! Jag vill också åka till Mexiko någon gång!

    SvaraRadera
  6. Jo, det finns en figur som föreställer en person som liknar en astronaut eller en dykare. I min blogg borde det finnas en bild på honom...
    Jag har också varit i Puno, Cuzco och Machu Picchu (har gått Inkaleden) :)

    SvaraRadera
  7. Läckert, har alltid haft en förkänsla för just hamnnar.
    Känns som att där bortom haven väntar något stort, att det är mer att resa på riktigt än det är att flyga..

    SvaraRadera
  8. Hav har alltid fascinerat mig också! När man är på öppet hav och tittar mot horisonten känner man sig otroligt liten... men samtidigt väldigt nyfiken på att komma vidare för att se vad som finns där längre bort.

    Jag tycker iofs att flyg är det bästa sättet att resa långa sträckor, enkelt och oftast bekvämt. Skulle inte trivas speciellt bra t.ex. på en båt över Atlanten... och absolut inte en kryssingsbåt i Medelhavet eller Karibien. Båtresor på stora båtar är ändå mer ett sätt att ta sig från punkt A till punkt B.

    SvaraRadera
  9. Christel: De är verkligen vid sitt rätta element, som man brukar säga. :) Mexiko är inte fel, jag skulle åka tillbaka imorgon om jag kunde!

    Natalia: Jag får kika där. Var in och tittade häromkvällen men du har så mycket intressant att läsa igenom på din blogg så jag har inte kommit så långt ännu. Får försöka läsa ikapp. :)

    SvaraRadera
  10. Gillar dykaren, som tagen ur en Tintinbok :-) Tummen upp och trevlig helg!

    SvaraRadera
  11. Tack Maleé, får önska dig detsamma! Kan du inte se till att vi får lite thailändsk sol här i kalla Sverige? :)

    SvaraRadera
  12. Coolt, jag har bott på samma hotell!!! Fast liksom Therese minns jag inte de gröna gubbarna alls... Jag var där 2001 under karnevalen och bara två eller tre dagar, så jag såg ju inte så mycket av staden. Men skulle gärna återvända!

    SvaraRadera
  13. Carin: Neej, vad häftigt!!! Världen är bra liten. ;) Jag var ju där i ett par dagar för ett år sedan (resdagboken finns här på Pumans dotter). Ingen karneval då men mycket fest och musik på stan ändå. Just på det torget där hotellet låg var det dansuppvisning på söndagkvällarna. Jättefint, men det blev inga bra kort för det var så mörkt.

    Hoppas att du inte missade en cafecito på Gran Café del Portal!

    SvaraRadera