22 september 2007

Bröllopsbekymmer

Anna skriver idag om ett par bekanta som har svårt att få pengarna att räcka till det stundande bröllopet. Det är ju tragiskt om "gästerna äter det unga paret ur huset". Kan delvis förstå att man vill följa traditioner och bjuda alla denna speciella dag, men borde man inte rätta mun efter matsäck... eller vad det kan tänkas heta. Finns inte pengarna så finns de inte.

På tal om bröllop: Jag kan knappt stava till ordet konservativ, men jag tycker ändå att det går till överdrift när man förbjuder pappa att lämna över bruden under vigseln. Enligt kyrkan ökar önskemålet om att föra fram bruden stort på grund av att folk influeras av engelska och amerikanska filmer. ¿Qué? Man har gjort på samma sätt i Finland så länge jag kan minnas. Varför skulle det vara så fult? Bara för att det bygger på gamla värderingar kan jag inte förknippa det med att "en sak byter ägare". Om det nu är så ojämlikt, varför inte låta mamma lämna över sonen. Jag tycker att det är en fin gest att lämna över sitt barn, det dyrbaraste man har. Men jag är inte medlem så jag får väl tiga i församlingen.

14 kommentarer:

  1. jag är vid liv. hur står det till med dig?

    SvaraRadera
  2. Åh, det var skönt att höra! :)
    Var in och kikade hos dig men där ekade det tomt. Med mig är det bara bra förutom att jag väntar på nya roliga inlägg på Any minute now förstås! ;D

    SvaraRadera
  3. Håller med fullständigt!!! Jag är rätt "gammaldags" av mig och tycker att den del värderingar och seder är mycket trevliga och visar op respekt och kärlek. Det här med jämlikhet och feminism börjar gå lite väl långt ibland... Tänker inte gå vidare i divideringen. Men jag blir mycket irriterad och skulle kunna forma en hel roman med tankar och funderingar kring detta ämne... Hoppas helgen är bra! KRAM!

    Jag vill också ha nya inlägg på Any Minute Now. De är mycket underhållande och trevliga! :-)

    SvaraRadera
  4. Ja, när det gällde det andra bröllopet avstod vi. 90 Euros per gäst skulle middagen kosta brudgummen, som jag alltsâ bara har träffat en gâng....
    Däremot ska vi gâ pâ det första bröllopet, de är nära vÄnner.

    SvaraRadera
  5. Jag har ett inlägg och har länkat till dig i det!

    SvaraRadera
  6. Jag blev också lite förvånad när jag läste notisen om bruden som inte fick bli överlämnad av sin far. Känns lite löjligt att de berörda själva inte får bestämma över sådana här petitesser och göra på det sätt som känns bäst för dem.

    SvaraRadera
  7. Kyrksyster: Tack för tipset! Ska kila över och läsa. :)

    Nadia: Just precis! Det blir så lätt en hel höna av en fjäder...

    SvaraRadera
  8. Anna: 90€ per skalle för en middag?! *yikes* Då är det inte "vino de mala muerte" som serveras. ;)

    SvaraRadera
  9. Sobri: Jag är inte så gammaldags som det kanske låter. Framförallt ska var och en få bestämma själv hur man vill göra.

    Sedan tycker jag inte alls att "det där med jämlikhet och feminism har gått för långt". De förtryckande strukturerna i samhället måste förändras men det här är inte viktigt ur den synpunkten.

    SvaraRadera
  10. Jag tycker fortfarande att en del feminism har gått för långt. När det är på helt fel villkor och inte gäller alla utan bara vissa så tycker jag det är fel. Ska det gälla för jämlikhet så ska det gälla ALLA, tycker i alla fall jag...

    SvaraRadera
  11. Låt folk få gifta sig som de vill. Vill de att pappan ska lämna över bruden så ska väl ingen förbjuda det. Å andra sidan så är kyrkan något för sina medlemmar och då ska jag som inte är medlem styra deras regler eller traditioner. Jag har redan "röstat med fötterna".

    SvaraRadera
  12. Kent: Ja, just därför la jag till att jag kanske inte ska blanda mig i eftersom jag inte är medlem men kan inte låta bli att tycka att det är märkligt beslut.

    SvaraRadera
  13. Jag gifte mmig i somras och min bror överlämnade mig till maken..
    Läste om det innan att det INTE är en svensk tradition,men vi ville ha det ändå,det är ju fint tyckte vi..
    Och ingen av oss fick se de andre innan vi träffades framme vid altaret..

    Prästen som var finsk (men anställd i svenska kyrkan) hade inget emot arrangemanget,det var vårt val..

    Och jag kan försäkra att jag inte är någon diskriminerad underlägsen kvinna ;-)

    SvaraRadera
  14. Grattis i efterskott, Mammamia!
    Roligt att det blev lyckat, speciellt det där med att man inte ser varandra innan är lite kul.

    Du verkar ha skinn på näsan! ;) Det finns ingen anledning till varför man skulle övertolka överlämnandet av bruden till nånting det inte är. Gamla traditioner kan mycket väl få ny innebörd.

    SvaraRadera