5 september 2007

Ordlös onsdag

























24 kommentarer:

  1. Härlig tavla. Spontant kommer jag att tänka på norra Chile, men någonstans i Anderna måste det väl i alla fall vara.

    SvaraRadera
  2. Helt omotiverat(?) hör jag panflöjter i bakgrunden...

    Jag älskar panflöjt. Slås bara av säckpipa.

    SvaraRadera
  3. Mysig bild, var kommer den ifrån. Kul!

    SvaraRadera
  4. Vilka hårda män, får klassisk västernfilm-känsla.

    SvaraRadera
  5. Är det en väv?

    SvaraRadera
  6. Ovanlig bild, lite läskig...
    Finns det någon historia bakom?/Jenny

    SvaraRadera
  7. Åh, är det här hemma hos dig? Jättefin verkligen! En sån skulle jag vilja ha! Det är såna saker som gör att det känns hemtrevligt och mysigt och med vibbar från andra länder.

    SvaraRadera
  8. Det var deffenitivt ordlöst... Det är den enda känsla jag får. Härligt!

    SvaraRadera
  9. Kent: Anderna är helt rätt men du får åka lite längre norrut, till Ecuador.

    Guava: Nej inte alls! Jag hör också panflöjter eller boliviansk "tinku" (musikstil).

    Åsa: Jag är speciellt förtjust i de varma jordfärgerna på tyget.

    SvaraRadera
  10. Malée: Intressant. Jag har alltid tänkt att personerna på väven är kvinnor men det vet jag egentligen inte om de är.

    Marianne: Ja, från Otavalos berömda textilmarknad i Ecuador. Där säljer de väv i olika storlekar från modell grytlapp till jättestora väggbonader.

    Jenny: Jag känner inte till någon historia bakom den här typen av väv men den är väldigt typisk ecuatoriansk med kondor, krukor och vulkanen i bakgrunden.

    SvaraRadera
  11. Tack Brazilian Linda! Ja, den hänger på väggen i mitt vardagsrum. Gillar också såna här "etnogrejer", jättemycket!

    Sobri: Det var ju kul att du tänkte så! Det slog mig aldrig att det var "så ordlöst". De sitter nog tyst och filosoferar över livet. ;)

    SvaraRadera
  12. Sydamerikanska indianer, är min tanke...

    SvaraRadera
  13. Det där känner jag igen, har sett sådana bl a på marknaden i Otavalo...

    SvaraRadera
  14. Det var precis där jag köpte min! :)

    SvaraRadera
  15. Ja det gäller verkligen att ta vara på det som är unikt för olika länder, det som finns kvar när allt blir mer och mer likriktat. Jättefin bild!

    SvaraRadera
  16. Vi köpte en väska med liknande mönster.

    SvaraRadera
  17. Bolivianska kvinnor var min första tanke,men Ecuador ligger ju inte så långt ifrån. Förresten så är väl bolivianskornas hattar något rundare? Mer åt plommonstophållet?

    Jättefin väv! Vi har en med en chilensk hand/duva som jag måste fålla om. Sedan ska den upp på väggen här,så vi får in lite Sydamerika i det marockanska. :-)

    SvaraRadera
  18. Vacker väv. Den är kanske ordlös, men berättar ända massor av saker!

    SvaraRadera
  19. Jag misstänkte nog att det var längre norrut men skulle nog gissat på Bolivia eller Peru. Vacker tavla i alla fall och vackert foto av den också.

    SvaraRadera
  20. Vad fin den var! En sådan där skulle jag mycket väl kunna tänka mig ha här hemma. :)

    SvaraRadera
  21. Tack nässelblom och choklad! Jag tycker om att resa i t.ex. Ecuador eller Bolivia just för att få uppleva den annorlunda fascinerande kulturen. Jag har inga siffror på Ecuador men i Bolivia tillhör över 60% av medborgarna ursprungsbefolkningen.

    Natalia: Me too! :D Men jag gav bort den.

    SvaraRadera
  22. Nejma: Ja så är det, de bolivianska hattarna är rundare... eller om man ska vara noga så finns det många olika klädstilar beroende på var i landet man kommer ifrån men den typiska plommonstopen som en cholita (indiankvinna)i La Paz bär är mindre och rundare, brättet är smalare och lite uppåtböjt.

    Det sydamerikanska passar säkert jättebra ihop med det marockanska. Kan tänka mig att du har keramik i starka färger som matchar, eller?

    Sara: Jag är inte så mycket för att inreda men den här väven är ett av mina "favoritföremål" hemma. Väcker många minnen. :)

    SvaraRadera
  23. Kent: ¡Gracias! Vacker är den, men inte en tavla utan en väv. :)

    Haydee: Du får göra en beställning när jag åker till Ecuador nästa gång! ;D Jag har nämligen lovat en liten tjej att jag ska åka med henne till Galápagos-öarna när hon blir stor... Hon såg en film därifrån med sköldpaddor och ödlor och ville åka omedelbart! Jag har sagt att hon måste bli minst sexton år först så det dröjer några år. Om du inte vill åka dit själv förstås.

    SvaraRadera