7 oktober 2007

De rätta svaren på min resequiz

1. Christel gissade närmast på den här bilden. Den är från Sverige och från Västerbotten, dock inte Luleå utan Umeå... eller snarare inom kanske 10 mils radie därifrån. Minns inte exakt var kyrkan ligger. Hoppades på att någon skulle känna igen den.

2. Helt rätt, Thérèse! Det är Panamas flagga som svajar på bilden som är tagen vid Miraflores-slussarna utanför Panama City. Det tyska fartyget är på väg från Stilla havet till Atlanten. Mittemot slussen som syns på bilden nedan fanns det en läktare där turister kunde sitta och följa proceduren när fartyget tog sig vidare till nästa sluss. En rolig och underhållande speaker berättade kanalens historia och läste upp alla nationaliteter som var representerade i publiken. Det var ett antal.



3. Bra Anna Malaga! Du var ensam om att svara Guatemala på den här bilden. Det är La Merced-kyrkan i Guatemalas gamla huvudstad Antigua, en mycket charmig stad som jag gärna skulle besöka igen.

4. Anonym lämnade det exakta svaret på den här bilden: Solpyramiden i Teotihuacán, Mexiko. Några till pyramidbilder finns i mitt fotoalbum.

5. Det här underbara huset finns i Granada i södra Spanien, på vägen till de zigenska jordgrottorna i Sacromonte.

6. Kuba är rätt svar här. Det gula huset med kulhålen i väggen är Moncada-garnisonen i Santiago de Cuba som Fidel Castros män försökte överta den 26 juli 1953. Idag finns det ett intressant museum där. Om man tittar noga kan man se den kubanska flaggan till vänster.

7. Bilden är tagen i Turkiet, från gamla borgen mot hamnen i Alanya. Det är alltså Medelhavet man ser här och de mäktiga Taurus-bergen i bakgrunden. Om du klickar på etiketten Turkiet kan du se fler bilder från Alanya.

8. Som flera av er gissade är den sista bilden inte från Kina, inte ens från Asien. Den är tagen från sightseeing-bussen någonstans i Bryssel. Belgien är alltså rätt svar på sista bilden.

9 kommentarer:

  1. Och jag som missade hela tävlingen! Borde ha haft några rätt i a f... men det är ju himla lätt nu när man har svaren...

    SvaraRadera
  2. Det kommer säkert fler chanser för jag tycker att det är kul att sätta ihop såna här inlägg. Du kanske har några resebilder själv som vi får gissa på?

    SvaraRadera
  3. Jag tyckte väl att jag kände igen kyrkan.. Jag har säkert varit där men jag vet inte vart, därför tänkte jag att det var Luleå. Nordmaling eller Robertfors kanske?

    Rolig quiz iallafall, jag får se när jag lägger upp en hos mig!

    SvaraRadera
  4. Kyrkan Umeå: jag tror den heter nåt som Hedvig Eleonora och ligger på Gammlia. Bodde där som tonåring.Mariann

    SvaraRadera
  5. Christel: Jag trodde att du skulle komma med det rätta svaret eftersom du bor norröver... ;)

    Mariann: Jag tror att jag får höra med den som satt bakom ratten när vi åkte runt i de trakterna. Fortsättning följer. :)

    SvaraRadera
  6. Stör mig att jag skrev San Cristobal de las casas på kyrkan. Jag har ju varit i Antigua också , hängde där i 2-3 veckor och bodde nära Merced-kyrkan så det borde jag a klarat... grrrr

    Fina bilder och kul quiz , jag funderar på att göra ett till där jag tar med hela världen. Får se

    SvaraRadera
  7. Nej men! Så allvarligt var det väl inte. ;) Jo, jag vet, jag skulle ha tänkt likadant... men egentligen: det kunde lika gärna ha varit i SanCris också för de två städerna är rätt lika på många sätt.

    Jag bodde också i närheten av La Merced-kyrkan, nämligen här. Det var helt underbart!

    Hoppas att du gör en quiz till! Det är ju jättekul!

    SvaraRadera
  8. Är det inte klockstapeln i Nordmaling som visas på bild 1? Kul tävling, synd att jag missade den :)

    SvaraRadera
  9. Jovi: Det kan det mycket väl vara! Det här är mycket pinsamt, men jag kommer faktiskt inte ihåg trots att jag har tagit kortet själv... för ett par år sedan.

    Det blir nog fler quiz längre fram. :)

    SvaraRadera