15 oktober 2007

Pumita goes modeblogg

Nej, du läste helt rätt... men det finns inte en uns av sanning i det. Tyckte bara att rubriken var lite rolig. Jag är en urusel shoppare och det finns ingen bättring i sikte. "Kläder är till för att värma och skydda kroppen" och dylikt ligger mycket närmare min filosofi. Min vana otrogen tänkte jag ändå slå ett slag för finska smycken... nej, svimma inte nu! Det är helt sant, jag går och handlar ibland. Nu senast när jag shoppade (ogillar verkligen det ordet eftersom jag får så många negativa associationer men hur som helst... ja, det händer ibland) köpte jag ett halsband som jag tycker mycket om.

Finsk design är känd för sin höga kvalitet runtom i världen. Det handlar oftast om Marimekko, Iittala och Alvar Aalto men jag vill göra lite reklam för finska smycken. Husets hjärta heter det här vackra hängsmycket från Kalevala, designat av Tony Granholm. Förebilder för smycken är ofta historiska ting från arkeologiska utgrävningar och de är starkt förknippade med den finska kulturen. När man köper ett Kalevala-smycke medföljer en liten beskrivning om smyckets ursprung, fyndplats, symbolik eller den tidsperiod som det härstammar från, men jag fick tyvärr inte med den när jag köpte hängsmycket. Vet bara att det heter Husets hjärta. Många av smyckena finns även i 18k guld och sterlingsilver men jag tycker bäst om dem i brons. En fördel med bronssmyckena är dessutom att de inte innehåller nickel som många är allergiska mot. En praktisk detalj som inte syns på bilden är en större länk i kedjan nära låset som gör att man inte tappar hjärtat när man tar på sig smycket. Några av mina favoriter är Vattenfåglarna från Hattula, Ödets knut, Skatthalskedjan och Helinä. Bilden är från Kalevalakoru.

9 kommentarer:

  1. Härligt att du behöll det! Jag älskar mitt! Det gör min dotter också :-) Bra att dom håller för lite hårdare tag...

    SvaraRadera
  2. Kunde inte motstå frestelsen! Var på Kalevalas sajt och läste att det inte är någon nickel alls i så det var ju perfekt för mig!

    Ja, halsbandet verkar hållbart men ta det lugnt iaf. :)

    SvaraRadera
  3. Jo, det gör jag också. Hon får inte slita i det hur mycket som helst... Förresten, den där extra öglan på kedjan kan även användas för att göra halsbandet kortare... Om man nu skulle vilja det någon gång... Jag har haft det ibland när jag har två Kalevala halsband samtidigt. Ett med lång kedja och så har jag den andra väldigt kort så ser det snyggt ut... :-)

    SvaraRadera
  4. Jättesnyggt!

    Mia

    SvaraRadera
  5. Tittar bara in för att påminna om att nu är det dags för månadens inlägg igen! 20 oktober!

    SvaraRadera
  6. Jättevackert!

    Kul med smycken i andra metaller än silver och guld.

    SvaraRadera
  7. Sorbi: Göra halsbandet kortare? Det var ett bra tips! Jag brukar iofs inte ha flera åt gången, men det är säkert snyggt. Sedan beror det på vad man har på sig, hur lång kedja man vill ha, menar jag.

    Mia: Visst har vi bra smak! ;)

    Tolken: Tack för påminnelsen!

    Lox: Det är speciellt kul med lite omväxling för mig eftersom jag bara kan ha guld i vanliga fall (pga nickelallergi).

    SvaraRadera
  8. Har inte sett just det smycket. Vackert! Har själv några örhängen i brons som jag gillar. Dom är rätt gamla, så numera finns det mer att välja på. Tror jag. För övrigt är jag örhänges-samlare. Lägger dom i såna "skruv" askar. Har tappat räkningen på antalet. Försöker komma ihåg varifrån jag köpt eller fått dom.

    SvaraRadera
  9. Mariann: Jag blev förvånad över att det finns så många olika! Du kan ju ta en till i Kalevala-länken. Det är kul att ha örhängen eller andra smycken som har en speciell story. Jag använder inte så mycket smycken annars, men har t.ex. ett par maya-örhängen.

    SvaraRadera