14 oktober 2007

Visst är världen liten ibland!

Jag var och tjuvkikade hos Cliffhanger och hittade ett roligt inlägg om världens litenhet (OBS! Fantastiskt fina bilder från Grekland). Kom att tänka på en rolig historia om gemensamma bekanta: jag var nämligen på resa i Ecuador och träffade där två finländare som kände en chilenska, tidigare bosatt i Helsingfors, som hade varit min kusins frus arbetskamrat. Jag har också träffat personen i fråga vid ett tillfälle, chilenskan alltså. Här åker man från Sverige till andra sidan jordklotet och tror att man är i ett främmande land! Låter nästan som de där Jag mötte Lassie-historierna.

3 kommentarer:

  1. Lustigt sammanträffande men kul med upplevelser som får en att tänka "ibland är världen bra liten".
    Litet sidospår kanske men i Santiago hände det ofta att man stötte ihop med någon som då man sa att man var från Sverige utbrast; "åh, jag har en bror/syster/faster/kusin/ som bor i (valffri stad) känner du henne/honom?!"
    Eller som då jag var på banken och skulle ta ut pengar, kassörskan tittade på mitt pass och frågade vilken del av Sverige jag kom ifrån. Då jag svarade Göteborg berättade hon att där hade hon bott i 7 år.

    SvaraRadera
  2. Jag har också råkat ut för att folk frågar om man känner någon som bor i samma stad/land. Första reaktionen är "ja, men hur tänker du egentligen... det bor ju en miljon till där" men man vet ju aldrig! När jag åkte runt i Centralamerika blev jag "förföljd" av en kanadensare. Träffade honom första gången på bussen mellan San José och Managua (Costa Rica och Nicaragua), andra gången i Granada i Nicaragua och slutligen i Antigua i Guatemala. Utan att ha planerat det alltså! I Antigua satt jag på en parkbänk och tittade på kartan när han klappade mig på axeln och sa: "Jaså, är det här du är!" =)

    SvaraRadera
  3. Hej
    Ja världen är inte så stor som vi tror ibland.
    :)

    SvaraRadera