6 december 2007

Paljon onnea, Suomi!



Det var en högtidlig stund när hon med lätt darrande händer böjde veken och skrapade tändstickan mot asken. Lågan fladdrade en aning i draget och ljuset reflekterades i deras allvarliga ansikten. Exakt klockan 18:00 skulle det ske. Alla samtidigt. När hon tittade ut genom fönstret såg hon att grannen också hade två tända ljus i sitt fönster. Likaså grannen längre bort. Många själar, en tanke.

Det är många år sedan nu. De första åren i Sverige fortsatte jag med denna tradition men på senare tid har den inte känts lika angelägen. Ikväll tänder jag två ljus i mitt fönster och sänder en tanke till mina förfäder som kämpade och offrade sig för att jag skulle få leva i ett fritt och självständigt land.

Har den äran, Finland! står det i rubriken.
Det självständiga Finland fyller 90 år idag.


19 kommentarer:

  1. I am so sorry that I can only speak and read English. Your photo is beautiful! I love the clarity and the blue and white is so crisp. Beautifully done!

    SvaraRadera
  2. Go Suomi!!! Nämä pensasneuvvostoliittolaiset voi lähteä takas omaan maahansa! :-)

    SvaraRadera
  3. Hej
    Den traditionen har jag inte hört talas om förut.
    Gör man det mer allmänt i Finalnd fortfarande eller?

    SvaraRadera
  4. Intressant. Sâ om man bor utomlands kan man man se vem som är frân Finland eftersom de tänder tvâ ljus vid just den tidpunkten?
    Grattis till el allihop dâ, ¡Viva Finlandia libre!

    SvaraRadera
  5. Finlands nationaldag?
    Kan du inte berätta lite om hur den firas i Finland?

    SvaraRadera
  6. Hyvää itsenäisyyspäivää! :)

    SvaraRadera
  7. Hejsan! Lägg gärna in din blogg på min nya hemsida www.paregro.se så får du förhoppningsvis fler läsare till din trevliga blogg.

    SvaraRadera
  8. Precis som Nadia undrar jag hur den firas. Gör man något mer än tänder två ljus?

    SvaraRadera
  9. Hi MARTIE, your comments are very welcome. Most of the Swedish people do understand at least some English and my friends in UK and US also leave their comments in English in the blog.

    Sorry to tell you that this photo is not mine. I wish it were but I pinched it from the internet. Shame on me. It´s not that easy to understand since you don´t speak/read Swedish. My photo that participated in Wordless wednesday yesterday is the one with the cuban girl sewing (see below).

    SvaraRadera
  10. SOBRI: Ne meni jo. ;) Hyvä Suomi!

    BITTE OCH GUNNAR: Det törs jag inte säga. Jag har levt i exil så länge att jag inte har riktigt koll på det. Jag får ta och ringa mamma. Återkommer. :)

    ANNA: ¡Gracias amiga! Ja, det kan man... om de inte har blivit lika slöa som jag på senare tid. Nu tyckte jag att 90 jämnt var lite speciellt.

    NADIA: I min familj har vi inte haft så mycket firande förutom att vi har tänt ljus förstås och eftersom det alltid har varit en ledig dag passar det bra att baka pepparkakor just den dagen så det har vi gjort. Presidenten har en bal för speciellt inbjudna gäster på slottet. Man kan väl säga att det är gräddan av det finska samhället... överklass, kändisar, idrottsmän, författare etc. som äter och dricker gott och dansar. Vanligt folk sitter i stugorna och tittar på direktsändningen på tv. Kommenterar frisyrer och balklänningar... de som är intresserade dvs. Jag är det inte.

    HAYDEE: Kiitos samoin! :)

    TRAVELFREAK: Tack för tipset!

    SvaraRadera
  11. NADIA förresten: Självständighetsdag låter bättre (mer rätt) än nationaldag. :)

    Elisabeth: Jag har alltid tyckt mer om levande ljus. Det kan ha sin förklaring i att vi tände ljus den 6/12. Har inte elljusstake nu heller. Har haft nån gång men när den gick sönder köpte jag ingen ny.

    SvaraRadera
  12. Thérèse: Ljus, pepparkakor och bal på slottet är det jag känner till. Och det viktigaste att man är ledig både från skola och jobb. Det kan hända att det finns andra traditioner i andra delar av Finland än den jag kommer ifrån men det är inget allmänt utbrett iaf. Jag skulle tro att man firar mindre än tidigare. Det är inte många kvar av dem som var med på den tiden. Yngre glömmer och går vidare.

    SvaraRadera
  13. Där ser man. Jag skäms över att jag kan många länders nationaldagar... men inte Finlands.
    Hursomhelst, så vackert skrivet. Jag blir alldeles rörd.

    SvaraRadera
  14. Det pågår väl en utställning om det sista kriget, finlänska befrielsekriget? Eller tänker jag på fel sak nu?
    RS
    kulturbloggen.com

    SvaraRadera
  15. Hej!
    Jag har inga särskilda traditioner med mig från mina föräldrar, tyvärr. Men visst känner jag igen sånt som berättas. Ni som kan finska, det finns mycket; traditioner, recept mm särskilt för julen på www.kotiliesi.fi (tror jag lämnat adress till någon förut). Jag kollade precis i net-tidningen, och minuter senare ringer han som brukar fråga om jag vill fortsätta prenumerationen. Snacka om timing! Det ville jag ju.

    SvaraRadera
  16. SARA: Det är känslosamt att fira självständighetsdag! ;) Inte för att jag är särskilt nationalistisk annars (som man kanske kan tro när man läser inlägget) men det är en speciell känsla.

    RS: Befrielsekriget bekämpades mellan "vita och röda" 1918. Det var alltså inbördeskrig mellan höger- och vänstergrupper som de vita vann.

    Armémuseets utställning som du syftar på handlar om relationerna mellan Finland och Sverige efter Finska kriget (1808-1809) när Ryssland tog över makten i Finland (autonomi, med ryske kejsaren som storfurste).

    Utställningen som heter Sveriges sista stora krig invigdes igår.

    SvaraRadera
  17. MARIANN: Vilket sammanträffande! Det kallar jag för telepati. ;) Jag har inte heller hört talas om några speciella festligheter utöver dem som jag nämnt.

    SvaraRadera
  18. Jo, nu har jag fått veta från en säker källa (tack, mamma!) att det fortfarande är brukligt att tända två ljus i fönstret på självständighetsdagen. Man låter dem brinna i två timmar. Adventsljusstakarna, de elektriska, har blivit mycket vanligare än förr.

    Jag vill också göra ett förtydligande till mitt svar till RS om befrielsekriget. Det är alltså högerns benämning på inbördeskriget. Vänstern såg det som en revolution. Jag vet inte om det är rätt ord men ändå som ett sätt att slåss mot makten och överklassen samt att förbättra villkoren för arbetare och fattiga.

    SvaraRadera