10 januari 2008

Vuxenvälling

När jag klev på tåget imorse såg jag en ung tjej som stod och snackade med sin kompis och sippade kaffe ur en termomugg. Ahaa, pappmuggen med latte har mött sin överman, tänkte jag. Såna där kommer vi garanterat att se fler av! Det kommer att bli som en epidemi, precis som lattemuggen eller vuxenvällingen som vissa kallar det. Vi är ju flockdjur. Det tog bara en kvart... när jag åkte ett annat tåg fick jag syn på en ung kille som hade en precis likadan mugg. Jag fick en lustig bild i mitt huvud: alla människor som dagligen vandrar i tunneln mellan tunnelbanan och pendeltåget med varsin termomugg i handen... och samma stirrande tomma blick som förut. Same, same but different!

19 kommentarer:

  1. Jag har missat teromuggarna men inte alla som går och sippar på en latte i pappmugg. Inte riktigt min grej. Tycke en latte innehåller för mycket mjölk och för lite kaffe och såvill jag helst sitta ner och ta det lugnt närjag dricker min kaffe. Ska jag dricka take-away i pappmugg tar jag med mig mig muggen och sätter mig pån bänk eller något.

    Fast hest dricker jag förstås en cortado vid en bardisk i Madrid ;)

    SvaraRadera
  2. Det kanske inte är så konstigt att du har missat termomuggarna för jag tror inte att det är så många som har anammat det ÄN. Det kommer... Kom ihåg var du läste det först. ;)

    Jag är inte heller förtjust i att springa runt med en mugg. Enda gången jag har köpt kaffe med mig var när jag skulle till Västerås-tåget (pluggade där) och inte hade fått frukost innan. Då köpte jag en mugg på Centralen... men jag satt på tåget och drack mitt kaffe.

    Du har helt rätt: kaffe är godast i Madrid! ;)

    SvaraRadera
  3. Termomuggar har vi själva. Men jag har inte sett det på sta´n än. Sån´t sprider sig snabbt rätt vad det är.Vi får väl vänta och se... Jag har aldrig förstått varför man inte sitter ner och njuter sin latte.

    SvaraRadera
  4. Termosmuggar är super, på mitt tidigare jobb gick bussen från mitt gathörn och direkt till jobbet och då var det perfekt att sippa på te hela bussresan. Och så är det mycket mer miljövänligare än pappmugg!

    SvaraRadera
  5. Mariann: Jag förstår att det är bra att ha om man är på utflykt i naturen eller så men på stan... I don´t get it!

    Christel: Miljövänligare, ja, det har du rätt i men måste man springa runt med muggen? Det är som bebisar med nappflaska.

    SvaraRadera
  6. Alldeles rätt. Man sitter ju inte på ett fik och dricker ur en sån. Och det är där jag helst dricker mitt latte el dyl när jag är på stan.

    SvaraRadera
  7. *pling* Nu har du fâtt ett boktips! Har för övrigt ingen aning om vad du snackar om ;-)

    SvaraRadera
  8. Intressant observation.

    Jag har inte sett någon termomugg än, men så kan det ju vara för att jag inte bor i Sverige. I Spanien sitter man fortfarande oftast ner, eller hänger i baren (även i Sevilla), men jag gillar faktiskt att ta en latte på vägen (speciellt om den är gjord med sojamjölk).

    Kanske borde jag köpa mig en mugg nästa gång jag är hemma, eller finns de kanske på postorder? : )

    SvaraRadera
  9. MARIANN: Tycker också att det är mycket trevligare att sitta på ett fik och mysa. Bråttom har jag ofta men inte så bråttom att jag inte kan sitta ner när jag fikar.

    ANNA MALAGA: Önskar att jag inte visste heller... jo, det händer det också ibland! ;D

    Vad skoj med boktips! Nu blev jag nyfiken. :)

    SANDBARNET: Kan hända att det bara är min livliga fantasi som gör för stor sak av två termomuggar. Rätt eller fel men sjätte sinnet säger det. Att inte använda pappmuggar är ju jättebra, precis som Christel skrev, och de där riktiga finns säkert att få tag på på nätet. I sportaffärer t.ex.

    SvaraRadera
  10. Vänta lite, detta är Sverige. Det kommer snart att förbjudas eftersom en termomugg kan potentiellt ses som ett vapen eller tillhygge. Het dryck - jättefarligt på allmän plats.
    Ska vi slååå vaaad?

    SvaraRadera
  11. Nu är du ute och cyklar, Karla! Det är jänkarna som ser terrorister överallt. Jo, iofs, lite farligt kan det ju vara förstås men om "alla andra" har då måste jag också få. Det kanske finns ett litet smycke att köpa till som visar bärarens personlighet, typ mobilsmycke. Det vill jag ha annars är inte livet värt att leva.

    Det är en principsak att jag aldrig slår vad. Men det behövs ju inte för att jag har rätt. ;D

    SvaraRadera
  12. Joho, varje gång jag går igenom säkerhetskontrollen i Sverige så scannar de om min handväska samt handbagage... Iofs kan jag ha upp till fyra mobiler (fråga inte...), kamera, laddare, Ipod, med laddare, laptop med el sladd med mig...
    Ska kanske komplettera med en thermos-mugg.

    Nu sist i Madrid var det sex stycken turron förpackningar som de tyckte var suspekta.

    SvaraRadera
  13. HAHA, du har aldrig funderat på att det kan bero på alla konstiga grejer du släpar med dig! Eller din egen framtoning/beteende vid tullen... ¡lo digo en broma, amiga! Skojar bara! Tänkte först inte skriva det sista men jag tror att du tål det. ;)

    Själv har jag varit med om att demonstrera hur en klädrulle fungerar! Det var i London långt innan alla terrorhot. Tulltjänstemannen var en äldre humoristisk herre - och genuint intresserad av manicken! *asg*

    SvaraRadera
  14. P.S. Glöm inte att du inte får ha mer än en deciliter vätska i muggen! ;)

    SvaraRadera
  15. Ja, det var en bra liknelse med barn och nappflaska! Nu kan jag bara tala för mig själv, men det är en liten tidsvinst att inte dricka hela tekoppen hemma och istället smutta på den hela vägen till jobbet, om än marginellt liten. :)

    Det går att köpa i sportaffärer, men jag har fått alla mina tre termosmuggar i present från mina tre senaste företag jag jobbat åt, det verkar vara en "perfekt företags present till de anställda."

    SvaraRadera
  16. Jag förstår hur du tänker, Christel, och det är inte så att jag absolut inte kan tänka mig att ta med mig en kaffemugg om det krisar till sig men kan inte låta bli att småle åt själva fenomenet. Har aldrig riktigt förstått varför man ska "ha med sig nåt att äta överallt" som just de här muggarna eller godis och snacks på bio.

    Jag hade inte tänkt det... men jag kanske ska köpa en för att ha med på utflykter till naturen. Fast jag har ju en liten termos där jag får plats med två koppar...

    SvaraRadera
  17. Nä nu har jag gått i terapi! Jag är jääättte-känslig och har total avsaknad av humor (fråga Anna i Malaga hon har träffat mig)! Jo men jag brukar se neutral och vara trevlig, om jag förståss inte kommer rusande i sista stund och är som en glad stressad lärka.
    Främst har jag lärt mig att på Charles de Gaulle så ska man absolut inte se ut som om man tycker att livet är toppen, i synnerhet inte le vänligt och visa att man har all tid i världen. För då blir man visiterad (av en liten sur, fransktalande kvinnlig säkerhetsvakt) även om maskinen inte gav utslag.

    SvaraRadera
  18. Öööh, hur visade du hur klädrullen fungerade? På honom eller dig? Pervy... Han hade kanske ett förflutet inom shipping branschen - roro-fartyg du vet. Roll on, roll off... (jaaa, jag ÄÄÄR Göteborgare)

    SvaraRadera
  19. Du, det där med att skuldbelägga funkar inte på mig! Tänker inte betala dina hjärnskrynklarräkningar, försök inte! ;)

    Jag brukar försöka se ut som "sju svåra år" för att de ska låta mig vara i fred och det funkar oftast.

    Testa klädrullen? På mig, såklart! Ingen risk att jag börjar tafsa på gråhåriga engelska farbröder, hemska tanke, så desperat blir jag aldrig! *asg*

    SvaraRadera