18 mars 2007

Påsken närmar sig

Efter att ha läst Annas inlägg om spanskt påskfirande blev jag klart sugen på en påskresa, men... kvasten är på lagning och jag har inte hunnit polera kaffekannan ännu så jag får bita i det sura äpplet och stanna hemma i påsk i stället för att flyga till Antigua där man kan beundra de vackra blomstermattorna och mäktiga processionerna. Jag får nöja mig med finska påsktraditioner, dvs. så prydnadsgräs som dekoreras med små kycklingar och äta memma. Inte så dumt det heller. Resorna verkar ändå vara slutsålda om man ska tro SvD. På bilden (tagen i Guatemala för tre år sedan) några lila påsksärk, typiska klädesplagg för festklädda bärare i en procession. Hittade en intressant artikel om påsken i Guatemala på DN.




6 kommentarer:

  1. Vår resa i påsk blev inställd pga min foglossning, så vi får fira hemma vi med. Det låter intressant med memma. Det finns på ICA här uppe, så man kanske skulle testa?

    Häftiga masker i inlägget nedan. :-)

    SvaraRadera
  2. Neej, vad tråkigt! Men som sagt det går att fira hemma med. Jag firar/pyntar inte så mycket men lite memma måste man ha. Det där med memma delar upp finnarna i två läger... antingen tycker man mycket om den eller inte alls... ungefär som surströmming i Sverige. Smaken är väldigt speciell för att inte tala om utseendet, hehe, men självklart ska du prova. Se bara till att den är färsk och inte torr och seg.

    Men, Lox, du som är ute och reser så ofta... har inte du någon mask som ligger och skräpar hemma? :)

    SvaraRadera
  3. Har du varit i Antigua under påsken? Jag var ju där i februari så jag har bara läst om blomstermattorna inte sett dom i verkligheten. Däremot har jag firat Semana Santa i Sevilla som lär ha det "värsta" firande i hela Spanien. Fast jag vet inte riktigt , det vr fnt och kul men jag föredrar nog Ferian i Sevilla. En stor fest med massor av dans , tapas , fino och hästar

    SvaraRadera
  4. Jag har firat påsk i Madrid och i Granada, som jag berättade hos Anna Malaga, men tyvärr aldrig i Antigua. Jag var tvungen att åka hem från Guatemala ett par veckor innan påsk. Hade jättegärna stannat kvar, men det var inte möjligt just då. Ojalá algún día... De där blomstermattorna är helt fantastiska har jag hört.

    Jag gick förbi en skrädderi, dörrarna var öppna och jag såg en kvinna som satt och sydde. Frågade då om jag fick fota. Fick veta först efteråt att det var bärarnas kläder som hängde där.

    SvaraRadera
  5. nu blev jag sugen på att resa i påsk =)

    SvaraRadera
  6. Ja, speciellt när det börjar snöa efter några underbara soliga dagar och man trodde att våren var på väg. Det kändes hårt!

    SvaraRadera