2 juli 2007

Bolivia

För ett tag sedan hade Nadia och jag ett snack om Bolivia vs Peru eller snarare undrade hon varför jag tycker så mycket om Bolivia... och igår fick jag en liknande fråga från Anna Malaga. Hon frågade varifrån mitt intresse för Latinamerika har kommit. Jag vet det knappt själv men jag ska försöka svara utan att svamla för mycket. Allra först, bara för att få det klargjort, kan jag säga att jag varken är eller har varit gift/sambo osv. med, eller ens kär i, en latino/-a. Det brukar för de flesta vara den enda eller åtminstone naturligaste förklaringen till varför man överhuvudtaget är intresserad av den världsdelen. Det har blivit mycket prat om Bolivia för min del eftersom jag vinkade av en kompis igår som skulle dit. Jag undrade förtvivlat var min ryggsäck var någonstans... Det kunde ju inte vara möjligt att jag inte skulle med.

Det var en slump att jag skaffade ett fadderbarn i just Bolivia. En arbetskamrat till mig hade besökt fadderverksamhet i landet och hade själv ett fadderbarn där. Hon visste att hjälpen kom fram och gjorde nytta och då blev det så. Intresset för Latinamerika har väl funnits tidigare också, men det var inget jag funderade speciellt mycket på. Eftersom jag alltid har varit språkintresserad och spanska har klingat vackrast i mina öron föll det sig naturligt att jag skulle åka till Bolivia, träffa mitt fadderbarn och lära känna ett spännande land med intressant historia och kultur. När jag väl kom dit, var jag fast och nu finns det ingen återvändo.

Människorna är alltid den största behållningen vart jag än åker. I Latinamerika fascineras jag av folks spontanitet, öppenhet och livsglädje, stolthet över det egna ursprunget (till exempel maya eller aymara), mod och kamplust trots svåra förhållanden osv.

Det finns vissa likheter med min finska påbrå och det bolivianska lynnet, hur konstigt det än låter. Vi har melankolin, blygheten och allvaret gemensamt, grovt generaliserat förstås. Jag beundrar många egenskaper hos bolivianer jag har träffat. Vi har mycket att lära av aymaras respekt för naturen och samhällssyn där ledare tjänar folket och allas väl och ve prioriteras framför det individualistiska tankesättet som råder i västvärlden.

Bolivia är inte bara intressant och spännande utan också otroligt vackert. När flygplanet svävar likt en kondor över Andernas snötäckta bergstoppar är det en naturupplevelse som inte lämnar någon oberörd. Landet består av tre olika klimatzoner: bergen, högplatån och regnskogen och alla de har sin tjusning. Om jag bara ska nämna tre saker man inte får missa när man åker till Bolivia ska man absolut till saltöken, Salar de Uyuni, Titicaca-sjön och regnskogen Los Yungas.

De speciella tonerna av charango får mig att le och vicka på foten. Jag häller ut lite ur glaset till Moder Jord, Pachamama, innan jag dricker. Jag blir så förbannad att det slår gnistor ur ögonen när jag ser förskolebarn ta hand om sina småsyskon på gatan istället för att gå i skolan... eller skoputsarpojkar som har pasamontañas för att slippa skammen att bli igenkända av sina klasskompisar. Bolivia väcker många känslor.

***

Idag hände något som också passar ihop med det här inlägget. Jag satt på tåget och läste en bok, Karen Blixen på spanska. Noterade i ögonvrån att en tjej satte sig bredvid mig. Tänkte inte mer på det tills jag hörde en försiktig fråga: "Ursäkta mig, men är du spansktalande från början?" Jag lyfte blicken och såg en blond jättesöt tjej i 20-års ålder som tittade nyfiket på mig och min bok. Och så var samtalet igång! Vi var på samma våglängd direkt trots en ganska stor åldersskillnad. Det riktigt lyste om henne när hon berättade att hon hade bott i Mexiko och längtade konstant tillbaka. Vi pratade om olika ställen vi hade besökt och vad vi tyckte om dem, hur vacker spanskan är osv. Båda undrade nog om det var helt OK att prata med en helt främmande människa så där utan vidare. Det är ju så osvenskt. Jag blev på strålande humör och log hela vägen till jobbet. Hon hade smittat mig med sin entusiasm och spontanitet. Vilken härlig människa!

15 kommentarer:

  1. Vilket fint och superintressant inlägg! Och ja, Bolivia är både vackert och speciellt...

    Kul med spontana möten förresten! Själv har jag faktiskt träffat två av mina bästa vänner på liknande sätt. Tyvärr händer det ju alltför sällan. Blir man tilltalad av någon på ett kommunalt fordon är det ju nästan alltid av en pratsjuk alkis eller en psykpatient... tyvärr tycks det enbart vara dom som har mod (eller galenskap/hög promillehalt?) nog att ta kontakt med okända.

    SvaraRadera
  2. ...och vilket härligt inlägg, tack för det!
    Jag träffade en massa människor i Norrland som ocksâ var intresserade av Latinamerika eller Spanien pâ det ena eller det andra sättet och det liksom "klickade" mellan oss direkt.
    Intressant om Bolivia, särskilt om karaktären och sättet. Hur är klimatet, förresten? Varför ska man âka till saltöknen?

    Jag har naturligtvis aldrig heller varit kär i en latino... *visslar och tittar pâ mâsar*

    SvaraRadera
  3. Tack Nadia! Ja, och för mig är det extrasuperspeciellt. ;)

    Det var jätteskoj att prata med den där tjejen! Hon förstod ju direkt vad jag pratar om. Många gånger när jag pratar om sina resor etc. möter jag ingen förståelse i min omgivning. Jo, jag har såna kompisar också, men de är inte så många.

    Jag bestämde att jag ska börja prata med folk på tåget också, iaf ibland, men vi får se hur det går. Man lägger ju en del på spel... men å andra sidan missar man mycket också om man inte gör det. :)

    SvaraRadera
  4. Anna: ¡A sus órdenes!
    Det är inte så ofta det klickar så där direkt. Vet inte om det har hänt mig förut. Klickat har det gjort, men jag brukar vara "segare i starten" och vilja känna personen lite bättre först. Nu menar jag bara "kompisklick".

    Klimatet? Just nu är det vinter i Bolivia, men sedan beror det ju på var i landet man är. I La Paz, som ligger på närmare 4000 möh, är det runt 10 grader varmt på dan och nollgradigt på natten. På sommaren är det 20-25 grader på dan, stark sol och klar luft (iaf när jag har varit där i november-december). I regnskogen är det förstås varmt och fuktigt. På Altiplano (högplatån mellan den västra och östra bergskedjan av Anderna) varierar temperaturen mycket beroende på årstid.

    Saltöken är bara så spännande och speciellt! Tänk dig en yta lika stor som Skåne som är täckt av salt, bara vitt överallt så långt ögat når... och mitt ute i ingenstans en ö full av höga kaktusar... och vatten som bubblar upp ur källor och flamingos. Och så kan man köra rallytävling med jeepar där. ;D Ska kolla om jag har nån bra bild.

    P.S. Gott om måsar i Málaga? *asg*

    SvaraRadera
  5. Roligt att ni började prata på tåget. Sådant händer som sagt alltför sällan, vilket är jättetråkigt.

    Jag har tänkt mycket på sådant där nu när jag varit här hemma i Finland. Att jag inte alls känner mina grannar i Sthlm och att alla mina grannar inte ens hejar när vi möter är jättekonstigt. Här säger man ju hej till alla, oavsett om man vet exakt vilka de är! :)

    SvaraRadera
  6. Haydee: Ja, fast samtidigt har man väl inte roligare än vad man gör sig. Inte för att jag babblar på med främmande människor och hejar till höger och vänster men egentligen hänger det ju på en själv. Jag hälsar på alla grannar fast jag inte alltid har så bra koll på vilka de är. Det kan ju vara grannens nya sambo eller hans sons kompisar... man vet ju aldrig.

    Det är lustigt förresten att man alltid hälsar när man är ute och går på promenadvägarna i förorten. Då är det på nåt sätt ok. Annars beror det på hur länge man själv har bott på orten och om det är en byhåla eller småstad eller större. I Sthlm kan man inte ha koll på alla som flyttar in och ut, även om man skulle vilja.

    SvaraRadera
  7. visst är det intressant att livet kan ge en sådana härliga tillfällen till möten
    möten kan verkligen berika vårt liv..

    SvaraRadera
  8. det är fascinerande när man fäster sig för en plats så som du fastnat för bolivia, väldigt intressant skrivet och framförallt gillar jag den lilla anekdoten med den unga kvinnan. möten med främmande människor kan ibland vara fantastiska!

    SvaraRadera
  9. Smultronkiwi: Mm, livet har sina ljusa stunder som man brukar säga.

    Vargakvinnan: Visst är det märkligt att man kan bli helt såld på sånt! Det går nästan inte att resonera sig fram till vad det beror på heller eftersom det är mest på det känslomässiga planet. Jag har svårt för det iaf. Om någon hade sagt till mig innan jag for iväg att jag skulle till Bolivia en vacker dag, hade jag bara skrattat gott och tyckt att den personen var helt gaalen!

    SvaraRadera
  10. Vilket fint och intressant inlägg. Själv hamnade jag mest i Spanien av en slump. Ville plugga språk utomlands och valde mellan Paris , sydfrankrike , Madrid , Malaga , Sevilla och Lissabon. Det blev spanska i Sevilla. Ville sen lära mig mer och tillbringade en sommar i Cadiz. Sen två längre resor i Latinamerika och många år senare fick dåvarande maken jobb i Madrid så vi flyttade hela familjen. Fast jag är ju väldigt förtjust i Frankrike , franska språket och kulturen också. Sen har både Indien och Kina fascinerat mig oerhört så jag är inte enbart någon "latinamerika-nörd" fast jag återvänder gärna till både Spanien och Latinamerika. Inte heller jag har varit kär i någon latino men fått många goda spanska vänner efter längre vistelser i landet

    SvaraRadera
  11. Tack Thérèse! Jag tror att det är ganska mycket i livet som hänger på slumpen och det tycker jag är bara bra. Vore vansinnigt trist om allt var planerat och förutsägbart! Ofta ser man ändå en röd tråd, men den upptäcker man kanske inte medan saker och ting pågår utan den blir tydligare i efterhand.

    Jag skulle säkert bli förtjust i franska och Frankrike om jag kom mer i kontakt med språket och landet. För att inte tala om Lissabon och portugisiska! En av mina resedrömmar som jag har kvar...

    SvaraRadera
  12. Apropå boliviansk likhet med finskt lynne, det lär ju finnas många kulturella likheter mellan finska/samiska/sibiriska folk och indiankulturerna. Finska språket lär även, på långt håll visserligen, vara besläktat med koreanska språket. Dessa shamanistiska kulturer hänger ihop på något sätt. Jag har också finskt påbrå och känner starkt samhörighet med indiankulturerna av någon anledning.
    Intressant blogg du har!

    SvaraRadera
  13. Tack Eva och välkommen till bloggen! Finskans släktskap med koreanskan har jag aldrig hört talas om men däremot hävdar ju turkarna att vi är släkt.

    Undrar om det finns litteratur om likheter mellan det finska lynnet och indiankulturer. Det vore riktigt intressant att få veta mer om.

    När jag var i Bolivia, var det rätt lustigt att läsa eller höra aymara för att många av orden lät som finska. Jag upptäckte ord som har en annan betydelse på finska som t.ex. kakara, katu, kita, sanka, sama, sara osv.

    SvaraRadera
  14. Det finns skrifter och böcker om t.ex sibiriens "indianer" och folkgrupper som är besläktade med finländarna. Etnografiska museet i Stockholm har ett bibliotek med en massa intressanta böcker och skrifter och föreningen Fjärde Världen brukar ibland ha teman om detta i sina tidningar och skrifter. Tror dom har nån hemsida på nätet. Det här är jättespännande tycker jag. I Ryssland ordnas visst festivaler där dessa grupper sammanstrålar. Brukar visst vara flera festivaler utanför Moskva.

    SvaraRadera
  15. Jaa, att jag inte tänkte på Etnografiska! Det är mitt favoritmuseum i stan: alltid intressanta utställningar och annat spännande som händer. Har sett bibblan på övre planet, men jag har för mig att man måste boka tid för att få komma in där.

    SvaraRadera