31 juli 2008

Irriterande bioreklam

DN skrev häromdagen om att bioreklamen har blivit längre. Det är inte första gången detta gör mig upprörd så jag kollade faktiskt tiden sist jag var på bio och såg Mamma Mia. Blev rätt irriterad över att det tog 20 minuter innan filmen började. Funderar starkt på att börja med latinsk tidsuppfattning - en kvarts försening är perfekt för att komma dit lagom tills filmen börjar. Då behöver jag bara se några minuters reklam på sin höjd. Om de inte får för sig att man inte blir insläppt efter att reklamen har börjat...

10 kommentarer:

  1. Reklam är ett otyg! Men jag har hellre reklam före än att de hackar sönder filmerna som på vissa tv-kanaler. Enda fördelen med det är att man kan gå och koka kaffe eller besöka toa mitt i.

    SvaraRadera
  2. Merci du passage et du commentaire sur la photo

    SvaraRadera
  3. I Frankrike är det precis tvärtom! Jag som har för vana att alltid dyka in i salongen en kvart försent har blivit berövad på en bit av filmen flera gånger nu! Det verkar som de slutat med reklam...
    Och ibland har det tagit tid innan jag fattat att det är filmen som börjat, och suttit där och tänkt: "Konstig reklam det här". ;)

    SvaraRadera
  4. I Mexiko börjar bion ofta 20 minuter efter utsatt tid så man behöver inte stressa alls där.

    SvaraRadera
  5. Jag håller med det känns som reklamen blivit längre och längre. Jag var på bio för ca 2-3 veckor sen , såg Kung Fu Panda , vi kom någon minut försent och dottern var orolig att vi skulle missa filmen. Trots att det var en barnfilm så fick vi titta på säkert minst en kvart reklam och sen kommande filmer. Trist.

    SvaraRadera
  6. Måste vara storstadsfenomen :-) Här i den lilla lilla hålan i Småland hade de på sin höjd 10 minuter reklam innan Mama Mia... Du bor i en alldeles för stor stad ;-)

    SvaraRadera
  7. MIMO: Jag tycker verkligen illa om reklam i alla former! Jo, det är klart att det är bättre att reklamen ligger före och efter så det är lättare att välja bort den. Det brukar heta att programmen måste finansieras på nåt sätt men jag har ingen lust att betala för att bli "hjärntvättad". Då föredrar jag högre tv-avgift på en icke-reklamfinancierad kanal. Produktplacering i filmer är ännu värre och alla trudelutter och s**t som påverkar vårt undermedvetna utan att vi märker det!

    BABYLONEZOO: You´re most welcome! I understand your comment because I speak Spanish but unfortunately I cannot answer you in French. You´re photos are awesome!

    SARA: Haha, ombytta roller där! Undrar om det funkar bra för fransmännen. :)

    SvaraRadera
  8. MARIUS: Hade blivit mycket förvånad om du hade skrivit att den börjar prick kl xx:xx! Men är det mycket reklam?

    TERESITA: Både tråkigt och fräckt! På barnfilmer borde det inte vara någon reklam alls, tycker jag. Barn är mer mottagliga och har svårare att ifrågasätta och att inte låta sig påverkas.

    SOBRI: Skönt! Vilken tur för dig! Men det finns andra fördelar med att bo här. ;)

    SvaraRadera
  9. Tico time kallar vi det här. Att alltid komma en kvart-tjugo minuter för sent. ;-)

    Jag gillar inte alls alla trailers de visar på bio. Är det t.ex. en trailer för en film jag vill se så förstör de ju hela filmen genom att visa hela handlingen på två minuter. Grrr. Ibland får man blunda, hålla för öronen och nynna högt...

    SvaraRadera
  10. Tico time! Det ska jag komma ihåg! *asg*

    Man kan klappa sig på öronen och jojka också för att slippa höra (samtidigt som man blundar)! ;)

    SvaraRadera