22 januari 2009

Torsdagsreflektion - Tankar


Det här är min kylskåpsdörr med tankar och reflektioner. Bilden är visserligen tagen nån gång i höstas så nu ser den annorlunda ut men kortet med den söta ängeln är kvar för att påminna mig om rätt prioriteringar. Texten lyder ungefär så här: Gör just den här dagen oförglömlig! Magnetgrisen är en gammal favorit men den har fått ge plats åt en äkta argentinsk gaucho-kalender. Nallen är hemmagjord - av en person som betydde mycket. Och ett födelsedagskort från mitt kära fadderbarn i Bolivia.

Fler Torsdagsreflektioner hos Trebarnsmamman.

23 kommentarer:

  1. Vilken fin torsdags reflektion. Bra med kom ihåg för att inte bara stressa igenom varje dag utan fylla dem med innehåll som gör att man mår bra också. Hemmets kylskåpsdörr är också dekorerad med kom ihåg lappar, men tyvärr mest lappar om skolutflykter, matlådor, ridtider, arbetschema............! Några fina kort på alla barn i min närhet har jag i alla fall som påminner mig hur fantastiskt och underbart livet är. Må gott.

    SvaraRadera
  2. Kul att se vad andra har på sina kylskåp. Själv har jag foton på dom som står mig närmast + en magnetisk inköpslista.

    SvaraRadera
  3. ibland behöver man stanna upp.
    vårat kylskåp har jag bestämmt när vi flytta hit att den inte skulle fyllas med massa lappar och dyl. Nu sitter Felicias teckningar där.. hum hum

    SvaraRadera
  4. MARIE: Jag glömmer bort fort och behöver en påminnelse då och då om vad som är viktigt. Inte alls unik på det sättet, skulle jag tro. ;) Jag har en almanacka också men den är för privat så den lämnar jag utanför bilden.

    MARIANNE: Jag byter ofta grejer på kylskåpsdörren. Numera är det inte så många magneter, mest annat som är viktigt.

    PAULA: Haha, jag såg i nåt inredningsprogram, kan det ha varit Simon och Thomas som inte kunde förstå varför folk hade så mycket saker på sina kylskåpsdörrar. Enl. dem såg det för jäkligt ut. Jag har minskat, det har jag... inte för att DE råkar tycka att det är fult men tycker själv också att det ser snyggare ut utan eller med mindre.
    Barn i en viss ålder vill visa upp sina teckningar så det förstår jag. Det måste hon få.

    SvaraRadera
  5. Kylskåpet är en bra plats för reflektioner. Hos oss är det mest magneter, kort på barnen och kom-i-håg-lappar. Men en påminnelse om att ta det lugnt och stressa mindre skulle sitta fint på dörren.

    Kul att du delade med dig av ditt kylskåp. ;)

    SvaraRadera
  6. Hmm min kommentar kom visst inte med, provar igen.

    Kul att du delar med dig av ditt kylskåp. Det är ett bra ställe att ha reflektioner på. På vårt är det mest foton och magneter, men en lapp om att ta det lite lugnare skulle sitta fint.

    SvaraRadera
  7. Bra att ha sådana påminnelser på dörren man öppnar praktiskt taget varje dag :)

    SvaraRadera
  8. Kylskåpsdörrar är en källa till konflikter hemma hos oss. Snyggast utan saker på (om man inte har liks prydligt som du utan tre barn som river och sliter i allt) men ack så praktiska att fästa viktiga papper på! Borde nog rensa och göra fint som du!!!!!

    SvaraRadera
  9. Kylskåp ska ha lite grejer hängande på sig. Vi är ju och drar i den där dörren så ofta så varför inte pryda den med något som gör oss glada. Jag har svårt för kök som inte ser bebodda ut. Såna där saker ger liv till något så tråkigt som borstat aluminium. Sen kanske jag själv inte föredrar att ha på saker som är tunga eller "måsten" tex. Har ingen större lust att sitta och äta bredvid en lapp med arbetsschema tex även om det skulle vara jättebehändigt.

    SvaraRadera
  10. Det här var en mycket vacker reflektion! Tack för den visningen=)

    SvaraRadera
  11. Vad trevligt, ljust och fint och dessutom organiserat det ser ut. Så ser INTE mitt kylskåp ut. Borde göra något åt det. Sedan.
    Om du känner för det har jag ett uppdrag åt dig hos mig:
    http://vardagettaventyr.blogspot.com/2009/01/4th-4th-utmanad.html

    SvaraRadera
  12. Vad fint du hade på kylskåpet. Vårt kylskåp ser ut som en naturkatastrof med bilder av barnen, manet tomtar (ja, har hängt där sen julen 2007) manetbokstäver och rabbatkuponger...

    SvaraRadera
  13. Hej!

    Sådana här personliga kylskåpsdörrar gillar jag.

    Solvarma hälsningar från Irene

    SvaraRadera
  14. När jag flyttar hänger jag alltid upp mina kylskåpssaker först.. DÅ är det ett hem..
    Väldigt fin reflektion..

    SvaraRadera
  15. Vad fint du har det på ditt kylskåp!!! Jag har bara en almenacka som påminner mig om allt som skall göras!!!=)

    SvaraRadera
  16. ULRICA: Jag tillbringar rätt mycket tid i köket så det är nog bästa platsen.

    EMMA: Lite för ofta ibland, känns det som. ;)

    TREBARNSMAMMAN: Det var tråkigt att höra! Men det är klart om det är tre stycken som slåss om uppmärksamheten så. Du får trösta dig med att de lär sig att visa hänsyn.

    MARIUS: Jag försöker hitta en balans mellan bebodd / hemtrevlig och överbelamrad men det är inte lätt. Nej, det ska inte vara "tunga" saker men en almanacka är bra att ha som kom-ihåg.

    Tack, VIOLA!

    SvaraRadera
  17. DELLA: Det är inte prio 1 hemma hos mig heller men jag får ett ryck då och då. Iaf när det är för många vykort. Tack för utmaningen! Den antar jag gärna.

    KARIN: Du kanske har sån där kylskåpspoesi? Finns många olika askar med olika teman och på olika språk. Det är en rolig idé.

    SOLVARM: Det måste ju synas att det är hemma hos mig. ;D

    PERNILLA: Jag flyttar inte så ofta men det låter som en bra princip.

    VERONICA: Almanacka kan jag inte vara utan. Då måste jag ju komma ihåg allt. Det går inte. ;)

    SvaraRadera
  18. Den ängeln är klok! Det behöver man tänka på varje dag. Konstigt att man vet det så väl och ändå inte gör det. Gulligt att ditt fadderbarn skrivit på svenska!

    SvaraRadera
  19. När jag var och hälsade på hos mitt fadderbarn på hans skola, den är svensk-boliviansk, sjöng alla eleverna den svenska nationalsången. De har också blå-gula skoluniformer. Det är ju inte så att han kan svenska men någon har berättat för honom hur man skriver. Det finns svenska volontärer på skolan som deltar i undervisningen.

    SvaraRadera
  20. My fridge door is full of Muumin magnets.... Can't help it, I'm such a fan!

    SvaraRadera
  21. Och de sota sma dockorna? Pa vilken resa hittade du dem?

    SvaraRadera
  22. Viken trevlig reflektin! Även jag använder kyl och frys som minnestavla. Har lite kortpå de små, speciella vykort och inköpslista. Har numera även en lite större att göra lapp till Lasbilschauffören som han inte missar. Det var faktiskt han som bad mig skriva en då han klagade på att han inte komihåg vad som skulle göras, vi har endel småprojekt för att fixa till i huset....

    SvaraRadera
  23. SIPRIINA: I love Muumins, too, but I don´t have any such magnets. Maybe I should ask my mum to send me one or two.

    NADIA: De är från Guatemala, typ worry dolls som jag har skrivit om här.

    BARBAMORSAN: Just precis, det är skönt att ha lite minne ledigt till annat också. ;)

    SvaraRadera