8 februari 2009

Gudarnas stad


Jag besökte idag Etnografiska museet här i stan för att lyssna på Amerikaintendenten Staffan Brunius berätta om världsmetropolen Teotihuacán (Gudarnas stad på náhuatl, aztekernas språk) med de berömda sol- och månpyramiderna som ligger strax utanför Mexiko City. Mycket intressant och lärorikt! En del visste jag redan förstås eftersom jag har besökt platsen och ett antal andra fornlämningar i Mexiko/Centralamerika men det är alltid roligt att få veta mer och att fräscha upp de gamla kunskaperna. Utställningen om Teotihuacán kommer att plockas ner så om du är intresserad av att se den, gör det ganska snart. Bilden ovan är en liten del av ett fundament från Gudarnas stad.

6 kommentarer:

  1. Oj vad intressant det skulle jag verkligen vilja komma iväg på. Eftersom jag bara bor 40 minuters tågresa från Stockholm och har kompisar och släkt där brukar jag ta mig dit en del och gärna för att gå på sånt här. Har ju också varit på plats utanför Mexico City för sju år sen

    SvaraRadera
  2. Det är kul att göra såna här saker ibland. Jag är också dålig på att komma iväg. Etnografiska är annars mitt favoritmuseum. Det har alltid intressanta utställningar och annat som händer. Synd bara att den trevliga restaurangen hade stängt. Den renoveras och öppnar i ny regi till sommmaren. Babajan har flyttat till Söder.

    SvaraRadera
  3. Jag håller med Etnografiska är ett favoritmuseum. Jag kan också rekommendera Östasiatiska museet på Skeppsholmen och Medlehavsmuseet på Fredsgatan tror jag det ligger , ett stenkast från Drottninggatan. Tror det ligger i gamla banklokaler som är helt underbara.

    SvaraRadera
  4. Medelhavs~ gillar jag också men det är evigheter sedan jag var där. Ostasiatiska undrar jag om jag har besökt öht. Kanske för att jag alltid "drar västerut" och Asien kommer längre ner på priolistan. Det får bli nån gång i vår. Då är Skeppsholmen som finast också, tror jag.

    SvaraRadera
  5. Ja det låter väldans intressant. Det som fascinerar mig är deras byggkonstruktioner. Tänk vad de kunde! Stenarna allra överst - vad berättar dom?

    SvaraRadera
  6. Visst är de fantastiska! Och de gjorde det utan dagens teknologi och hjälpmedel. Jag har tyvärr ingen svar på din fråga.

    SvaraRadera