12 februari 2009

Pumita på spåret

Det är dags för uppvärmning inför morgondagens program, gott folk. Enklare språkkunskaper i spanska och engelska kan vara till hjälp. Ettan är göteborska för mig trots att staden inte ligger i Sverige (ordvitsen alltså), tvåan förknippas med guldår och trean är en lättsjungen en som finns lite överallt. Den här gången är det inte bara städer utan även andra geografiska begrepp som har döpts om men frågan lyder som vanligt: Vart är vi på väg?

1. TVÄTTAS I MÄNGDER
2. TRUMMISRIKTNING I ZLOTYLAND
3. HELIG BARNVISEBRODER

26 kommentarer:

  1. Haha, jag älskar quizzes! Måste få tänka lite. Kikar in imorrn!

    Kram Mia

    SvaraRadera
  2. Svårt den här veckan! Eller så är det jag som inte har någon framgång. ;D Får nog sova på saken.

    SvaraRadera
  3. Ojoj, det var svårt.......kan inte en enda så här på rak arm.....

    SvaraRadera
  4. Jag kommer med ledtrådar om det visar sig vara för svårt men haka inte upp er på det där med språk! Lycka till!

    SvaraRadera
  5. Det här var inte lätt...tittar in imorgon för att se om det har kommit några ledtrådar;)

    SvaraRadera
  6. LEDTRADAR!!! Jag fattar...nada. Men min spanska är ganska begränsad, förstås.

    SvaraRadera
  7. OOKEJ, OKEJ! Läs inlägget en gång till är första tipset. Sedan kan jag säga på ettan... inte så mycket mer att det är en göteborgsvits (i mina öron iaf, jag är ju inte därifrån). Tänk lite på språk där. På tvåan tänker jag på en gyllene trumslagare. Trean var lite knepigare. Det är där spanskan kommer in - det är namnet på en sömntuta i en välkänd barnvisa, fast på spanska.

    SvaraRadera
  8. ELISABETH: Du prickade rätt! Det ska till en Göteborgstjej för att fixa det. ;) Nej, så är det inte alls men lite kul att det var just du som tog den först. Jag håller på svaret ett tag så att andra har möjlighet att gissa.

    SvaraRadera
  9. Japp, jag tror jag kan det.........skrev i din gästbok!

    SvaraRadera
  10. Det enda jag kan komma på är att trean kan ha något att göra med Broder Jakob. Men vart vi är på väg är en hela annan fråga. Zloty är mig veterligen Polens valuta, men trummisinriktning?! Sydpolen, Nordpolen - nää, det går inte vidare värst bra idag!

    SvaraRadera
  11. Kul, ANETTE! Men du kunde ha postat ditt svar här i kommentaren. Jag väljer ju när jag ska publicera dem. ;)

    SvaraRadera
  12. Nu har jag tittat på dina svar, Anette. Superduktigt! Fila lite på 3:an bara. Du är på rätt spår! ;)

    SvaraRadera
  13. Nej inte mycket hjälp av ledtrådarna heller. Ettan kanske kan vara Washington?? Det dök upp i skallen igår kväll men sen har jag sovit på saken och inget nytt har trillat fram...
    Den enda barnvisa jag kom på var Broder Jakob - San Jakobo på trean men sen kom jag inte längre. Kikar in senare för att se lösningen:)
    Ha en skön fredagkväll!

    SvaraRadera
  14. Kommer bara på trean just nu San José , får fundera lite och återkomma

    SvaraRadera
  15. Jag flyttar Anettes svar hit från Gästboken

    Yes!
    1. Washington
    2. Sydpolen
    3. St. Jakob *fniss*, vad kan det bli på spanska San José kanske......

    SvaraRadera
  16. Ni säger alltid att det är svåårt och ändå lyckas ni knäcka dem! ;D
    Nu är det bara 3:an kvar och jag kan säga att ni är på helt rätt spår! Det är Broder Jakob jag är ute efter men vad heter staden? Jag var där i höstas...

    SvaraRadera
  17. Santiago är väl helt fel? Hm... San Jago, liksom... ;)

    SvaraRadera
  18. Jo, jag vidhåller santiago efter lite eftertanke; Santiago heter saint jacques på franska... motsvarigheten till jakob!

    SvaraRadera
  19. Jaa, och jag säger som Oldsberg: BRAVO! Den har inte du sett förstås... Tänkte att jag får ropa på Nadia om ingen gissar nu men det behövdes ju inte. :)

    SvaraRadera
  20. Om någon undrar över den gyllene trumslagaren så menade jag Micke Syd i Gyllene Tider.

    SvaraRadera
  21. Jag kände helt klart ett visst tryck att klara nr 1. ;)

    SvaraRadera
  22. Yeah, yeah, yeah! Yo lo digo. Yo lo sabia! Eller hur man nu säger pa spanska. Jag improviserar!

    SvaraRadera
  23. ELISABETH: Hoppas att du inte fick men för livet! ;)

    SARA: ¡Bien hecho! Bra gjort! :D

    SvaraRadera
  24. Nu mâste jag komma med lite info! Det finns tvâ helgon som heter Sankt Jakob, i Spanien skiljer man pâ dem genom att kala den ene San Jacobo och den andre Santiago. Santiagos ben finns enligt en legend i katedralen i Santiago och pilgrimsfärden dit kallas "El Camino de Santiago" eller "la ruta Jabobea". Han hette alltsâ ocksâ Jacobo.

    SvaraRadera
  25. Tack Anna! Du ser, du behövs här i bloggvärlden! ;)

    SvaraRadera