12 februari 2009

Torsdagsreflektion - Mina meloner


Egentligen tänkte jag skriva om hur trist det är att köpa frukt på vintern, både dyrt och ingen vidare kvalitet. Det slumpade sig så att jag hade en gammal bild på melonskivor men hade glömt bort vad just den här sorten heter. Google brukar vara oumbärlig vid såna här tillfällen så utan att tänka efter skrev jag MELONER och tryckte ENTER. Resultatet blev inte riktigt vad jag hade väntat mig. Säg inte att svenskan är ett tråkigt språk! Så här får ni se mina meloner. Det får bli min Torsdagsreflektion. Cantaloupe var namnet.

Fler Torsdagsreflektioner finns hos Trebarnsmamman.

30 kommentarer:

  1. Haha.. nu har jag inte googlat 'meloner' men jag måste erkänna att jag fnittrade lite när jag såg rubriken (min tråkiga fantasi ;-) )

    Jag har också mat i min reflektion idag..

    SvaraRadera
  2. Ha, ha säger jag också. Melon är gott och så färggrannt. Jag älskar vattenmelon. Må gott.

    SvaraRadera
  3. Nä vi har nog många roliga ord där ute. fin bild af ser gott ut med meloner.

    SvaraRadera
  4. Ha ha ett gott skratt så här på morgonkvisten...(googlat på meloner) Fin bild.ser mumsigt ut...

    SvaraRadera
  5. *skrattar* kan tänka mig vad du fick för resultat på "meloner"!

    Snygg bild, man får variera sig lite på "fin bild" ;).
    Gillar uppläggningen och att fatet de ligger på bygger upp bilden! Kul och snyggt!

    SvaraRadera
  6. En härlig reflektion över tillvaron. Jag kan tänka mig vad du fick fram när du googlade, tänker inte pröva.

    SvaraRadera
  7. Hihi, bäst att inte "googla" på banan då........
    Vilket snyggt fat. Urläckert! Dina meloner, de ätbara(!), var ju också läckra.
    Ha en bra dag!

    SvaraRadera
  8. Haha, ja undra vad det kan vara för meloner man hittar på google :)

    Ja, och det är väldigt trist att grönsaker är så dyra och smaklösa på vintern. Maken jobbar tack och lov bredvid en grönsaksgrossist så där brukar vi shoppa loss.

    SvaraRadera
  9. Host harkel...jag var bara tvungen att söka på meloner.
    Tur att tonårsonen inte är hemma;-)

    En mycket vacker bild och sant att det är så tråkiga priser=(

    Hej från mig!

    SvaraRadera
  10. Googlade på meloner och resultatet blev ju precis vad man kunde vänta sig efter att ha läst vad du skrivit... Hur som helst, bilden är underbar och jag fick problem att hålla ordning på snålvattnet...

    SvaraRadera
  11. Japp, svenska språket kan både vara kul och brett ibland :-) all frukt är inte trist på vintern. Apelsiner är som bäst nu, dock inga Israeliska i min fruktkorg. Men väl spanska.

    SvaraRadera
  12. MITTSÅKALLADELIV: Det är inget fel på din fantasi, haha. Min bara vilade en stund.

    Vilken viktig reflektion du hade!
    Jag säger till alla LÄS LÄS LÄS!

    MARIE: Min favorit är galiamelon. Smaken på en mogen vattenmelon är god men jag är inte så förtjust i att spotta ut kärnor. Förr åt jag det inte alls men numera händer det då och då.

    FRU VÅR: Det är tur att man inte vet vad som finns därute. Det här var i snällaste laget.

    PAULA: Jag förstod att ni inte kunde låta bli... ;)

    AKSON: Variation gillar jag skarpt! ;) De här faten är lite speciella. Man kan inte ha vad som helst på dem för att de är så färggranna i sig. Men ett par melonskivor går bra.

    SvaraRadera
  13. KADERMO: Ja, det var verkligen: Oj, tänkte inte på det! =)

    ANETTE: Vad är det du du säger?! ;) Jag tänker inte testa. Nu har jag googlat färdigt för den här gången. Gillar också de här faten. De är lite annorlunda.

    TREBARNSMAMMAN: Vilken tur ni har! Jag vill också bo granne med en grönsaksgrossist. Är en storkonsument av frukt och grönt eftersom jag inte äter kött. Det är inte så kul på vintern.

    VIOLA: Han lär hitta dem ändå om han skulle vilja, sonen menar jag. ;)

    MONICA: Ibland blir det tokigt när man inte tänker till. Min frukt är inte närproducerad precis men ibland unnar jag mig - utan dåligt samvete.

    SvaraRadera
  14. KARIN: Jag älskar apelsiner! Och äter det så ofta jag kan men magen vill helst inte ha dem, tyvärr. Det blir mest päron och bananer (Rättvisemärkta), lite mer sällan mango och kiwi (de är inte heller bra om man har sur mage).

    Nej, ingen israelisk frukt för mig heller!

    SvaraRadera
  15. Vilken rolig reflektion och ditt melonfat är riktigt vackert.
    /Ingrid

    SvaraRadera
  16. Å, det är gott! Har sådan tur att där jag obar så får jag det till frukost varje dag om jag vill. Och det slinker ner en och annan!
    =)

    SvaraRadera
  17. Tack, INGRID! :)

    VERONICA: Obar... betyder? Ahaa, jobbar obekväm arbetstid, eller? Neheej, det var nog bara tryckfelsnisse som var framme... :)

    Tänk att få det serverat så, det är vardagslyx!

    SvaraRadera
  18. Du skulle bara veta vad en kompis och jag fick se när vi googlade efter recept på Banana split...

    SvaraRadera
  19. Neeej, jag ska inte.

    JAG ska inte.
    Jag SKA inte.
    Jag ska INTE.

    Jag är i en smoothie-period (vaniljyogurt, hallon och banan - supergott!) men idag tar jag nog en avokadomacka till mellis. ;D

    SvaraRadera
  20. Längtar efter att få handla billig frukt på torget igen! Frossa i annat än bara äpplen och bananer :)

    SvaraRadera
  21. Mums meloner är gott och med ett gott skratt förstår jag givetvis vad du fick för svar på meloner :).

    Skön bild.

    SvaraRadera
  22. He he.. Googla meloner milda makaroner! Då får mitt dator krupp milt sagt ;)

    Härligt läskande ser det ut iaf! :)

    Jo jag undrar en sak över det här med datumen och dagen för Utan Ord.
    Du har publicerat din bild den 8/2. Men jag har gjort det den 9:e.. Det var första gången jag var med då..
    Och blev lite förbryllad när jag försökte gå tillbaks och titta.. Är det söndagar eller måndagar?

    Hoppas du haft en fin dag!

    SvaraRadera
  23. Kan inte låta bli att skratta.
    Din bild är iallafall underbar, jag älskar meloner (såna som man kan äta).

    SvaraRadera
  24. EMMA: Jag med, det är så härligt att bara gå och titta på alla färgerna.

    ULRICA: Det kan bli tokigt när man inte tänker efter... men det bjuder jag på. :)

    VITA STUNDER: Kul att du också har hittat till Utan Ord! Jo, så här är det: den egentliga Utan Ord-dagen är MÅNDAG (de allra flesta postar sina bilder under måndagen) men jag låter kedjan vara öppen till tisdagkväll ca 19:00. Jag kan lägga ut Mister Linky redan på söndagkväll (det beror lite på när jag har tid och möjlighet) men annars kommer den ut på måndag förmiddag. Så fort jag har postat inlägget är det OK att vara med så på så vis är det inte så noga.

    Ha det bra du med!

    SvaraRadera
  25. LAIRAMA: Alltid roar det nån när andra gör bort sig... ;)

    SvaraRadera
  26. Hmpff, jag känner mig lurad!
    ;-)

    SvaraRadera
  27. På vad då? Du har fel perspektiv! ;D

    SvaraRadera
  28. Jag är tokig i alla slags meloner, vet faktiskt inte vilken sort av de ätbara ;) jag föredrar. Fatet var vackert, speciellt.

    SvaraRadera
  29. Hihi Googlade förstås på meloner. Och bland andra "meloner" får jag upp Pumans dotter Torsdagsreflektion!

    SvaraRadera
  30. Aj då, jag vill nog hellre förknippas med andra ord på Google men melon är gott. Det kan jag inte förneka. ;D

    SvaraRadera