21 april 2010

Agnès stränder


Om du, som jag, gör ditt bästa för att slippa titta ut i snöslasket har jag ett bra filmtips. Speciellt till alla fotointresserade vill jag varmt rekommendera filmen jag såg häromkvällen: Agnès stränder. Den handlar om Agnès Vardas liv och gärning, regisserad av henne själv. Fantastiskt foto och en fascinerande människa! Kreativ, nyfiken, fantasifull, begåvad och hängiven i sitt yrke. Jag önskar att jag kände henne. Hon är professor inom film och hedersdoktor vid Göteborgs Universitet.

När man öppnar människor finner man landskap. När man öppnar mig finner man stränder, säger Agnès Varda i början av filmen och det är framför allt strandscenerna som håller sig kvar i minnet när eftertexterna rullar.

3 kommentarer:

  1. Låter som en underbar film. Ett tips jag tänker skriva upp.

    SvaraRadera
  2. Har jag nu noterat, låter väldigt intressant och givande!

    annette

    SvaraRadera
  3. Hmmm... tack för filmtipset!

    SvaraRadera