30 maj 2010

Från biomörkret

Det blir inga riktiga recensioner men väl några ord om filmer jag har sett under de gångna dagarna. Det är svårt att jämföra film men om jag måste välja en favorit bland de här tre så får Avsked min röst. Alla är sevärda men den lyser klarast på min stjärnhimmel.

Avsked 4/5
Okuribito som filmen heter i original vann en Oscar för bästa utländska film 2009 och har fått fin kritik - ingen garanti för att jag skulle gilla den men det kan ge en fingervisning. Avsked är en av de vackraste filmer jag har sett. Om jag betygsätter bara fotot får den en solklar 5:a. Vackra filmer har ofta ett långsammare tempo men det är inget som stör här. Minspelet är fantastiskt och jag gillar den japanska humorn även om vissa scener snuddar till freak show, farligt nära. Manuset är bra och även om storyn är förutsägbar är det i sig inget negativt. Ibland vill man inte bli överraskad. Till de blödiga vill jag tipsa om att ha en packe näsdukar till hands.

Fish tank 4/5
Ordet diskbänksrealism beskriver den här filmen väldigt bra. Eftersom jag hade hört så mycket positivt om Fish tank innan blev jag... kanske inte besviken för den är verkligen sevärd men den är inte riktigt så fantastisk som jag hade väntat mig. Katie Jarvis i huvudrollen som Mia har höjts till skyarna och visst är hon duktig men jag blir minst lika imponerad av Kierston Wareing som var med i Ken Loach-filmen It´s a free world (se den!). Hennes tolkning av Mias mamma är otroligt bra - hon är helt enkelt avskyvärd! Mia må vara tuff men jag köper inte riktigt hela storyn. Vill inte gå in på handlingen och förstöra filmen för dem som inte sett den men jag tycker att den slår över... fast det är klart, det här är ju på film och inte på riktigt. Spoilervarning! Markera texten mellan staketen om du absolut vill veta varför men skyll inte på mig sedan. #### Hur många 15-åringar skulle bryta sig in hos mammas älskare (som visserligen har kränkt henne men ändå), pissa på mattan och kidnappa + försöka dränka hans dotter? Inte så sannolikt. ####

Den första dagen på resten av ditt liv 3/5
Välspelat relationsdrama om generationsklyftor, tonåringars stapplande steg in i vuxenlivet och hur man som förälder hanterar det - och hur man som tonåring hanterar föräldrarnas medelålderskris. Träffsäker och ganska rolig men också övertydlig och slätstruken. Berör inte på djupet. Kul att ha sett den men det är allt.

2 kommentarer:

  1. Kul att läsa Dina tankar om filmerna, på det stora hela verkar Du nöjd med helgens begivenheter, sedan är det ju så att vissa filmer faller man för pladask och vissa inte.
    Klart jag markerade mellan staketen, tror inte heller att så många skulle göra så;)
    Hoppas solen lyst även på Dej idag, här har det varit en underbart skön dag!

    annette

    SvaraRadera
  2. Jag undrade just om det går att låta bli att tjuvkika... men som sagt, det sker på egen risk.

    Ja, idag har det varit en strålande dag! Den sista filmen spar jag till en annan kväll. Måste hämta andan emellan. Sköt om dig!

    SvaraRadera