1 januari 2011

Nu vänder vi blad


Bara vanligt vatten...

Innehåller sulfiter? Who cares?!
Det var igår det. 
Idag vrider jag på kranen och fyller glaset.
Bara så där
Känns minst lika lyxigt som gårdagens champagne!

På tal om att vända blad, jag har redan läst ut årets första bok Morgon i Jenin och påbörjat ett nytt blad på Boksidan. Listan ser tom och fin ut men kommer snart att fyllas på med fler utlästa böcker. Tom och fin som alla andra listor så här på årets första dag, redo att fyllas med innehåll. Jag kan knappt bärga mig. Några (nya) nyårslöften blev det däremot inte. Jag kan gott återanvända dem jag gav för två år sedan. De håller än - med viss modifikation. Jag antar att jag får höja antalet böcker från minst en bok per månad till 4-5 eftersom det blev runt 80 böcker förra året.

Gott Nytt (bok-)År till Er alla!

P.S. Jag har fortfarande inte fått det rätta svaret till Pumita på spåret-gåtan som jag postade innan jul. Ååh, vad hon är tjatig! Ja, det är hon, men inbilla er inte att det kommer några nya kluringar innan den här är löst. För att fräscha upp minnet (det var ändå förra året):TINDRANDE PLUGG och som ledtråd gav jag följande mening för att lista ut var denna svenska ort finns: Huset i stenig omgivning bebos av sagofigurer i luva. Lycka till!

7 kommentarer:

  1. Vivicus föreslår Lysekil.

    SvaraRadera
  2. Jag väntar ett tag med att posta kommentarerna så att fler har möjlighet att gissa. Har nämligen fått ett korrekt svar från en som alltid lyckas knäcka mina gåtor... vet snart inte vad jag ska ta mig till. NN är för smart! ;)

    Vore kul att veta om ledtråden om läget är till hjälp och hur ni tänker där isf.

    SvaraRadera
  3. 80 böcker förra året var inte illa! Jag tänker varje år att jag ska ta och skriva upp alla böcker jag läser, men sedan blir det aldrig av. I år kanske är året för det. ;)

    Måste klura mer på ordgåtan. Det står verkligen helt still!

    SvaraRadera
  4. Har Della knäckt det igen;)

    Jag hittar inte ens inlägget och jag brukar ju aldrig gissa rätt, det går igen i det mesta kan ju inte ens vända en karta rätt ;)
    Nyårslöften avstår jag ifrån, kan egentligen köra samma icke infriade sedan ca 10 år om jag skulle vilja avlägga något!
    Böcker skall jag se till att läsa, troligtvis inte så många som Du, men det skall finnas en med då jag åker buss till Linköping och jobbar.

    Ha en Bra Fortsättning på 2011!

    annette

    SvaraRadera
  5. Jaha, har suttit här och funderat en lång stund utan resultat. Skyller trögheten på gårdagens skumpa.
    God fortsättning på det ny året!

    SvaraRadera
  6. Visst är det lyx med färskt vatten ur kranen - bortskämda är vi här i Sverige. Vi tar saker för givet som inte en finns i många delar av världen.

    PS. Din gåta ger jag mig inte in på, är urkass på sådant. När jag läste ovan så gick min konstiga hjärna till Pippi Långstrump - du ser å hon bodde ju i ett trähus. Nästa tanke var Hogwarts - Hary Potters skola. Du ser hur hopplös jag är på sådant. DS

    SvaraRadera
  7. Elisabeth: 80 böcker är många, jättemånga, och jag lär inte komma upp i dem siffrorna i år (förra året var lite speciellt) men kanske 50 i bästa fall.

    Annette: Kunde ha varit Della men nu var det Vivicus, igeen! ;) Re nyårslöften: Varför ska man hitta på nya när man kan återvinna de gamla, eller hur?

    Rajson: Du ska hålla dig till vatten! Du är ju minderårig. ;)

    BP: Ja, eller hur?! Jag blev ordentligt upprörd häromdagen när jag läste om att "regnvatten inte var allas egendom i Bolivia". Det låter helt sjukt... eller det är det.

    Kreativitet har du ju gott om men tänker kanske i andra banor än jag gör. :)

    Det rätta svaret är alltså LYSEKIL. Som ledtråd i den där meningen jag lade till tänkte jag mig: Bohuslän, Stenungsund och Trollhättan som alla på nåt sätt ligger nära... iaf från Stockholmsperspektiv.

    SvaraRadera