17 maj 2012

Semester med flyt


På eftermiddagen innan jag ska iväg till Amsterdam sitter jag på jobbet och har tokmycket att göra. Då ringer mobilen, min privata lur. Ett konstigt långt nummer som jag inte känner igen. Har inte tid att svara men det är säkert någon som fiskar efter mina pengar... Trycker bort det och fortsätter att jobba. Efter en stund ringer det igen. Jag är mer envis än du. Bort med dig! Hämtar en till mugg med kaffe och hör att det ringer igen, den här gången från ett annat långt nummer med samma siffror i början. Oj då, det kanske är något viktigt! Kollar landkoden på nätet och visst, det är Holland. Oops! Hoppas att de ringer igen. Det gör de. 

Det visar sig att det har varit datastrul mellan hotellet och booking.com just när jag bokade mitt boende i Amsterdam. Hos vem felet egentligen ligger vet jag förstås inte men pga dubbelbokning vill hotellet erbjuda mig ett rum på ett annat hotell, en uppgradering till ett ****-hotell som ligger närmare flygplatsen och bara 10 min med spårvagn från centrum. Självklart till samma pris som jag skulle ha betalat på deras ***-hotell. Och för att jag lätt ska kunna ta mig till centrum och till de olika sevärdheterna står de också för ett tre dagars turistkort. Stressad som jag är kan jag varken säga bu eller bä utan ber att få fundera. Hon föreslår att  hon kan skicka en länk för att jag ska kunna titta på det hemma och återkomma.

När jag lägger på ringer det igen. Den här gången från booking.com som ber 100 gånger om ursäkt för det inträffade och säger att hotellet måste erbjuda mig ett alternativ inom en halvtimme. Om inte så tar de själva hand om mitt case och ser till att jag blir ordentligt ersatt for eventuellt obehag, sveda och värk som det inträffade kan ha orsakat mig. Ööh, jag är helt förvirrad. Så mycket engelska har jag inte pratat på jag minns inte när och säger säkert något på spanska utan att tänka på det. Hur som helst, jag förklarar att jag har fått ett alternativ som jag ska titta på ikväll. Först när jag lägger på luren tänker jag: jag ska dit imorgon och jag har ingenstans att bo! Det är klart att de fixar det, det vet jag ju men första tanken... och ändå har jag rest på det sättet många gånger. 

På kvällen tittar jag på WestCord Fashion Hotel och kan inte känna mig annat än nöjd. Dessutom känns det dumt att börja knorra nu. Med facit i hand kan jag säga att det var bra att jag inte bodde mitt i smeten när nationaldagsfirandet tog över stan. Avståndet till centrum är dessutom gångavstånd om man tycker om att promenera och se sig omkring. Kunde inte ha blivit bättre mao. Lyxigt värre för att vara Pumita-boende. Jag fick nämligen en svit, som en mindre lägenhet, med ett superstort badrum med badkar och duschkabin (och toalett för sig), underbart sköna sängar, egen läskautomat som blinkade som en jukebox, stor platt-tv (tittade inte iofs), ishink och kaffegrejer, strykbräda och -järn, riktig klädborste och två paraplyer... utöver det vanliga som brukar finnas. Frukosten ingick inte men var väl värt sina 15 € (mitt pris var ***, de andra betalade 18 €).

Jag måste säga att jag är 110% nöjd med booking.com. Har bokat via dem ett par gånger tidigare och det har alltid varit bra. Hon ringde mig så sent som kl. 22:30 (bad om ursäkt och hoppades att hon inte väckte mig eller störde) för att höra att allt var bra och undrade om det fanns ngt mer hon kunde hjälpa till med. Skulle jag inte vara nöjd så måste jag ringa henne direkt när jag kommer till Amsterdam. Jag lovade och fortsatte att packa.

10 kommentarer:

  1. Flyt kan man verkligen kalla det här, har själv bokat genom booking.com ett par ggr och dom har alltid varit suveränt bra att ha att göra med, och ibland blir det ju som i Ditt fall, ngt som faktiskt är bättre än det som Du själv valt.
    Måste ha kännts lite lyxigt med det hotellet, aldrig bott så fint;)
    Bilden idag är verkligen Amsterdam för mej, dessa båtar är så fantastiskt fina!
    Hoppas Du får en fin helg, vädret kan ju bli lite skönare kan jag tycka.
    Nu har resveäskan kommit upp från garaget;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Packar du redan?! ;) Vädret har varit helt OK här hos mig, sol nästan hela dagen och ganska varmt. Men jag skulle förstås kunna tänka mig att ta en tur till Kroatien. Tar du med mig som handbagage? ;)

      Jag har aldrig bott så fint heller (tyckte att det ***-hotellet var mycket lyxigt när jag beställde, nästan på gränsen, iaf prismässigt men det var ju högsäsong med nationaldag och allt. Och så var jag sent ute.) men en gång har jag ätit frukost på ett lyxhotell (i Santiago). Efter en månads backpackande kändes det som en dröm, perfekt omväxling.

      Radera
  2. Det var då verkligen flyt! Hotellet var helt i min smak. Kul att du är nöjd med booking.com. De verkar ju verkligen sätta kunden i fokus, vilket iofs inte är mera än rätt. Men man är nog inte så bortskämd med bra service.
    Så grattis Pumita, där gjorde du verkligen ett kap!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du skulle verkligen ha gillat det här hotellet, mer än jag till och med, det var BP-stylish till 100%! :) Det roliga med den här incidenten är just det där att man, iaf jag, inte är van vid att få såå bra service. Blev nästan chockad och lite förlägen när hon ringde hem och undrade om jag behöver hjälp med ngt. =)

      Radera
  3. Vet inte riktigt var jag är någonstans, om jag befinner mig i Holland eller på 17 maj i Olso.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hm, lite svårt för mig att svara på. Prata de norska eller holländska där? ;)

      Radera
  4. Använder mig massor av booking.com och har aldrig blivit missnöjd!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kul att höra! Det som är bra med den sajten är också att man får läsa kommentarer från andra som har bott på hotellen. Man får förstås inte glömma bort att människor är väldigt olika. En del gnäller för att sängen är 5 cm för bred och andra tycker inte att det är så farligt med en död kackerlacka under sängen... men det är en bra fingervisning. :)

      Radera
  5. Vi bokar så gott som uteslutande med booking.com. Har alltid varit nöjda! På ett år har vi väl utnyttnat dom en sisådär 30 gånger. Allt har gått jättebra.
    En gång råkade vi ut för en riktig surkärring på ett hotell. Men det är ju inte bookings fel.
    (Här har jag skrivit om det: http://amacasa.wordpress.com/2011/07/21/ama-checkade-in-pa-fawlty-towers/ )

    Anders skrev om det i recensionen senare. Och då ringde dom från booking och undrade om allt var ok med själva bokningen (hade läst det Anders skrivit). Och det var det ju, inte deras fel att kärringen på hotellet var så otrevlig. Men det är vad jag kallar service det! Från bookings sida, alltså.

    SvaraRadera
  6. sv: Vi stannade bara på hotellet en natt, så det var ingen fara. Egentligen är det såna där incidenter som man sen minns - med ett skratt :-)

    SvaraRadera