31 augusti 2012

Veckans fönster - fruktigt

Susanne är tillbaka vid sin läst och därmed är ordningen återställd... eller nu är friden slut... det beror helt och hållet på hur man ser det, om man tar det här med Veckans fönster på allvar eller inte och det gör man ju. När matten är borta kan katten fotografera vad hen behagar utan att bry sig ett skvatt om vad bilden föreställer men nu ska det motiveras och förklaras tills man blir alldeles utschasad. *sträcker ut sig lättjefullt och suckar ljudligt*

Fruktigt? Va bene!*) Det första som ploppar upp i huvudet är vin... har tydligen blivit helt odräglig på semestern! Resan till portvinets vagga gjorde väl också sitt till när det gäller de i övrigt blygsamma dryckesvanorna. Nåväl, vi lämnar ovanorna och återgår till veckans tema. Bilden föreställer en detalj av en krogfasad på Rua do Carmo i Porto - det är alltså inte en tavla utan bildegenskaperna uppkom pga ett olycksfall i arbetet, dvs redigeringen. Kanske gjorde jag en tavla, roligt var det iaf. Om du letar förtvivlat efter frukten kan jag upplysa dig om att de mest triangelformade druvklasarna jag någonsin skådat (därtill är jag oskyldig) avbildas längst ner på bilden. Veckans fönster

*) italienska för OK, försöker bara ställa in mig hos matte genom att använda italienska glosor...

34 kommentarer:

  1. Jag håller med, rättning i ledet är vad som nu väntar. Åter till ordningen, nu kör vi fönster!
    Måste meddela att jag med lätthet identifierade de fruktiga druvorna nedtill i den av dig skapade tavlan. Med lätthet! Ett utmärkt val av fruktighet och därtill vidhängande fönster. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det gäller att akta sig... för att fröken inte tar fram pekpinnen och drämmer till på fingrarna. ;)

      Radera
    2. Skolagan är sedan länge avskaffad - och jag håller mig till lagen. ;)

      Radera
    3. Det kan hända men rädslan är inte mindre verklig för det. ;)

      Radera
  2. Ser absolut vinrankorna och dessutom ett fönster. Vem vet, kanske det sitter en italienare därinnanför och smuttar på en god druva i flytande form.

    SvaraRadera
    Svar
    1. En portugis duger kanske i värsta fall. ;)

      Radera
  3. Akta dig så du inte överdriver temat! Kan bli för fruktigt!
    Kul att "sig" dig på nätet igen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kan lätt slå över om man inte passar sig. ;)

      Trevligt att "råkas"! :) Mitt bloggande just nu kännetecknas av den s.k. ketchup-effekten... och så kommer det att vara framöver, antar jag. Först kommer inget och rätt som det är svämmar det över.

      Radera
  4. Nu blir jag avundsjuk, nytagna fönsterbilder från Porto, vårt nästa drömresmål. Fast, förstås, jag vill gärna se många fler bilder därifrån, så jag får väl kolla om det finns fler "pärlor" på din blogg eller så dyker de kanske upp under hösten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Porto-bilderna är inte så många på bloggen än (klickar du på etiketten Portugal 2012 får du fram de jag har postat så här långt) men det kommer fler, det kan jag lova. Kan varmt rekommendera staden! Visste i princip ingenting innan resan och insåg ganska snart att jag kunde ha stannat längre. Tre nätter var för lite men det kanske kommer fler tillfällen. :)

      Radera
    2. Fyra nätter blev det förresten... men det var för lite iaf.

      Radera
  5. Du har fixat finaste tavlan, rena turistreklamen för det fruktiga Porto. Men men vad gör den där svarta konservburken, inkl öppnare mellan fönster och frukter där?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Burken är till för att samla alla druvkärnor som folk spottar ut, haha. Och vad fick jag det ifrån?! Den svarta fläcken är egentligen en spotlight ner mot krogfönstret (finns en till på vänster sida som lyser från andra hållet). Fönstret i bild tillhör troligtvis en bostad. Pax för att INTE bo där!

      Radera
  6. Så bra med utförlig bruksanvisning så man hittar i bilden utan att anstränga sig. Nu blev allt solklart!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lite övertydlig kanske, det medges. Vill dock inte lämna något åt slumpen.

      Radera
  7. Ja men det är minsann så galet skoj att ta del av dina funderingar varenda gång och som alltid så hittar du så rätt i fönstertemat..lite odräglig får man vara på semestern :)

    Fruktigt helt klart..din bild platsar i veckans fönstertema ..så är det bara.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det värsta är väl att odrägligheten finns kvar efter semester. ;)

      Radera
  8. Hehe, nu kommer fröken här och ger bassning! Nää, inte alls, för det är alltid lika roligt att läsa dina förklaringar och de kommentarer som följer. Munterheten spritter i mig och får den där fredagströttheten efter en stressig vecka att nästan försvinna.

    Och druvor på fönster - visst är det häftigt. Fast portvinet hoppar jag över och håller mig till de italienska rödvinerna. De kommer snart på bloggen - om jag nu inte dricker upp dem först. Salute!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Salud! Portvinet hoppar jag också. Det enda jag har i glasen ikväll är kaffe och isvatten. En fruktig Casal di Serra hade iofs suttit fint men det får bli en annan kväll. :) Nu tänker jag inte ta ansvar för att du bälgar i dig rödvin (låter som att du har hela källaren full) bara för att du har sett ett par vinblad här på bloggen, bara så du vet. ;)

      Radera
  9. ;-))

    jaha i redigeringen---jag trodde du druckit för mycket fruktsaft av viss sort så det blivit något "tok".... ;-))

    jo druvorna ser jag visst!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bara kaffe och isvatten, som sagt, lite svårt att bli "tokig" på det. =) Det är medfött annars... ifall det inte har framkommit förr. ;)

      Radera
  10. Visst är det roligt att följa temat och du arbetar hårt för att ro uppgiften i hamn, kul textförklaring. Jag kollade först i fönstret och funderade över vad som syns där. Druvklasarna på väggen syns ju tydligt, när jag kollar lite mer och läser texten. Intressant struktur på hela fotot som påminner om en tavelduk. Visst kan det vara lite utmanande finna passande fönster.
    Du lyckas ju få ihop det bra, med lite kantbollar. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kantbollar har jag inte hört talas om förr men kan gissa mig till vad du menar. Sicken tur att du inte skrev stolpskott! ;) Jo, men så är det. Det som fallerar i bild får man kompensera i text, haha. Usel bildkvalitet blev aningen bättre i fotoverktyg för att tala klarspråk.

      Radera
  11. Haha, vilken underbar tolkning!!! =))

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, Mia! Tolkningen är ju fri så jag tar ut svängarna. ;)

      Radera
  12. Vindruva är en frukt att glädjas åt!

    SvaraRadera
  13. Det ser verkligen ut som en tavla, det här fotot. Och druvklasarna såg jag med en gång faktiskt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag gjorde en tavla och det kan man ju tolka som man vill. ;)

      Radera
  14. Fast apropå kantbollar undrar jag om inte jag avgår med segern ... :-D

    SvaraRadera
  15. Ja, lite letade jag efter frukten och funderade på de där små klasarna! Porto...det låter härligt! Har precis läst en artikel om staden och kände att dit vill jag absolut resa!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag bistår gärna med tips när du har bokat biljetten! :) Vore kul att veta vad du läste.

      Radera
    2. Hej igen! Artikeln är i tidningen "Isabellas" nr 5 (sept-okt). Nu är jag inte så kunnig på facebook, men det verkar som tidningen finns där på något sätt....hmm, kan det vara så?

      Radera