21 juli 2006

Palenque, Mérida och Celestún

Vi kom till Palenque ganska sent pa eftermiddagen och fick rum pa ett trevligt hotell (Avenida) med pool. Det var ratt smart tankt att lagga det efter familjevistelsen, eftersom man kande sig ganska ofrasch efter dagarna i regnskogen. Vi slangde oss i poolen och gick sedan ett varv runt stan. At pa Restaurant Maya med utsikt over parken i centrum. Det kandes lyxigt. Innan det var laggdags hann vi fira det lyckliga slutet pa vart "djungelaventyr" med en drink. Holl pa att glomma kvar mina glasogon nar vi gick darifran sa servitoren fick springa efter mig med dem.

Fredagen tillbringade vi i ruinomradet i Palenque. Hade en mycket duktig spansktalande guide (kul for mig att det inte blir bara engelska) och fick lara oss ett och annat om indianhovdingen Pakal (den lilla figuren i obsidiana-sten, mitt karaste reseminne, som jag kopte utanfor Teotihuacan - och blev av med nar ryggsacken forsvann - var Pakals huvud) och hans mamma Sakuk. Vi vilade under mandeltradet och Chow tog kort till Greenpeace/Mexicos hemsidas kampanj med skylten: "Vi vill ha rena strander!"

Pa lordagen gjorde vi en heldagsutflykt till hangbroar och vattenfall: Misol-Ha, som ligger ca en kvarts bilresa fran Palenque, Aguas Claras (vattnet brukar vara klarblatt, men pga regnet var det snarare b-brunt) och sist... och viktigast: Agua Azul. Vattnet var inte sa blatt dar heller, men jag badade i alla fall. Det var svalt och skont och riktigt uppfriskande eftersom vadret var sa soligt och det var hett och klibbigt (30 grader eller over hela tiden). Vattenfallen var fina och jag fotade flitigt. Det fanns gott om forsaljare som krangde mayakalendrar, vaggbonader, klader, smycken osv. Jag kopte en liten stenfigur (hangsmycke) som symboliserar La Palabra (= ordet = zapatisternas budskap om utbildningens betydelse).

Ater i stan vid 17-tiden gick vi till polisen for att gora anmalan om min ryggsack. Det fanns ingen som kunde ta emot den sa vi var tvungna att aterkomma tva timmar senare (ar det nagon som ar forvanad??). Jag gick och fikade pa ett stalle som hette Café Te´el. Helt underbart kaffe!! Klart godast pa hela resan hittills. Kopte med mig ett halvt kilo. Klockan 19 tog polisen antligen emot oss. Jag satt snallt och lyssnade (spelade dum turist) nar Pablo pratade. De gjorde en massa annat och lat oss vanta, ville veta allt om religion och yrke till skonummer och tog 5011 kopior pa alla papper. Jag tror att jag skrev under ett tjugotal dokument innan vi var klara. De ville ha ordentligt betalt for besvaret ocksa, men det lyckades Pablo avstyra sa det kostade inget. Vilken tur att han var med! Det hade varit betydligt krangligare for mig att klara ut det pa egen hand. Pa kvallen tog vi nattbussen till Mérida.

Mérida ar ingen stad man har nagon lust att tillbringa nagon langre tid, men eftersom bussresan annars skulle ha blivit sa lang sa var det bra att "mellanlanda" dar. Pa sondagmorgon at vi frukost vid Plaza Mayor och tog sedan bussen till Celestún vid kusten. Dar anlitade vi en guide och tog en battrip genom mangrovetrask. Sag massor med flamingos och pelikaner, och "forstenad skog" (svart att forklara, men laggar ut kort senare). Chow och Inger badade i en kalla, men jag hade tyvarr ingen baddrakt med mig den har gangen. Avslutade utflykten med en sen lunch pa stranden och handlade ocksa lite godis (tamarindo och cocada de leche) av en forsaljare som gick runt med en stor korg pa huvudet. Ater i stan hittade jag en reseguide (Lonely Planet, tyvarr tva ar gammal och pa engelska... min stulna var helt ny och pa spanska). Pa Plaza Mayor var det dans- och musikuppvisningar, som det brukar pa sondagkvallarna.

4 kommentarer:

  1. Åh, Palenque! Där var jag 1985. Du nämner inget om pyramiderna mitt i djungeln. Var ni inte där? Och såg den där jaguaren med grön jade? Längst upp i en av pyramiderna.

    Mérida minns jag förstås som en trevlig stad, men så råkade jag tillbringa en vecka där när det var fest överallt och sång, dans och musik på alla möjliga platser, inte bara på söndagarna. Fast staden har kanske förändrats sen jag var där. Det är ju faktiskt mer än 20 år sen nu när jag tänker efter.

    ¡Qué siga bien tu viaje!

    SvaraRadera
  2. ¡Gracias amiga! Joda, vi var dar ocksa... jag namnde inte det bara. Aven om jag ar valdigt intresserad av historia och kultur sa blev bara sa... hinner inte skriva sa ingaende om allt. Maste hinna uppleva ocksa. :)

    Nar det galler Palenque sa tycker jag att det tillhor de mest intressanta lamningarna tillsammans med Tikal i Guate, Teotihuacán och Chichén Itzá. Jag blev nog mest imponerad av den sistnamnda, om man tanker pa de mexikanska.

    Jag har inget emot Mérida, men nar tiden ar begransad sa prioriterar jag andra stallen, t.ex. mindre stader som Taxco dar jag ar nu.

    SvaraRadera
  3. Salut! Vilken resa. Jag skulle ha varit livrädd när byborna var så hotfulla och aggressiva. Tur att er guide är så duktig ialla fall. Hoppas att du får en fortsatt trevlig resa. Vi har gäster överallt nu och mycket jobb men det är hur kul som helst. Det var ju det vi ville även om det kan bli lite intensivt när allt kommer på en gång.
    Kramar Eva-Lotta

    SvaraRadera
  4. Vad kul att ni har kommit igang ordentligt, Eva-Lotta! Det dar fixar ni, kampa pa bara!

    Hur gar det med franskan forresten? Har du hunnit plugga nat?

    Kram, Johanna

    SvaraRadera