23 november 2006

Babel

Uppdatering 16/1 2007
Filmen valdes till Årets bästa film på Golden Globe-galan 2007.

Babel är en stark och spännande film regisserad av Alejandro González Iñárritu (Amores perros och 21 gram) med bland andra Cate Blanchett och Brad Pitt i huvudrollerna. Den handlar om relationer mellan människor (brist på kommunikation, ensamhet, hur man reagerar i krissituationer) och tar upp aktuella frågor som illegala flyktingar, dvs. mexikaner, i USA och kriget mot terrorismen. De parallella historierna utspelar sig växelvis i Japan, Marocko, Mexiko och USA och vävs ihop på ett skickligt sätt.

Movienet.nu om Babel (ganska detaljerad beskrivning av handlingen, läs "på egen risk")

Moviebox.se om Babel

4 kommentarer:

  1. Den vill jag se! Tack för tipset!

    SvaraRadera
  2. Jag kan verkligen rekommendera den! Såg filmen förra veckan och den finns i mina tankar fortfarande.

    SvaraRadera
  3. Jag har inte sett de tidigare filmerna, men efter att ha sett Babel får jag tänka om. 21 gram sägs vara rå så det är därför jag inte har sett den tidigare. Har mycket svårt för meningslöst våld på bioduken. Hmm, precis som om det fanns meningsfullt våld...

    SvaraRadera
  4. Jag har inte sett så många filmer med Sean Penn, men tyckte om "I am Sam". :)

    SvaraRadera