24 november 2006

Vägen till drömjobbet

Sök jobb som kaffeplockare i Honduras!
Testet är ett par år gammalt men fortfarande lika aktuellt.

När jag ändå är inne på ämnet Rättvisemärkt kan jag passa på att skicka en stor bukett björkris till Stockholms stads nya ledning. Enligt tidningen Metro har Stockholm deltagit i projektet Fair Trade City och skulle bli en Rättvisemärkt stad, men den nya majoriteten har satt stopp för de planerna. Stockholm uppfyller alla kriterier, men politikerna vill inte ta emot diplomet eftersom "man håller på att ta fram en ny upphandlingspolicy". Enligt statsdirektören Irene Svenonius kan kravet på Rättvisemärkningen bryta mot lagen om offentlig upphandling. Hon menar att man ska ha bra varor och tjänster från seriösa leverantörer medan märkningen kanske inte är så viktig.

P.S. Glöm inte detta imorgon! Eftersom jag inte ska slösa tid på att shoppa, skriver jag några rader om en liten pärla vid Panamas kust.

5 kommentarer:

  1. Nu satte jag ju nästan kaffet i halsen! ;-)
    Ärligt talat, ibland funderar jag över hur andras rikedom har kommit att bli de fattigas stösta problem. Jag menar, de folk som lever som för tusen âr sedan, t.ex. vissa urinvânare i Amazonas, eller en del folkslag i Afrika, är ju säkert jordens "fattigaste", eftersom de inte har nâgon inkomst alls.
    Men de slavarbetar inte, de dricker inte smutsigt vatten, deras barn, letar inte bland soptippar eller jobbar i fabriker. För t.ex de förgiftade kaffeböderna har utvecklingen gjort tillvaron sämre, inte bättre. De har ju ändâ inte tillgâng (râd) till sjukvârd, mediciner eller utbildning.

    SvaraRadera
  2. Jag skulle tippa att svaret (med ett ord) stavas GREED, vad det nu heter på svenska. Jag har glömt. *skäms* Ja, eller det beror förstås på vilka värderingar man har, men det är min fasta övertygelse. :)

    SvaraRadera
  3. Godicia/avidez heter det på spanska. Hittade ingen bra översättning till svenska, men habegär eller makthunger kan man nog översätta "greed" med.

    SvaraRadera
  4. Ja, självklart! Det är ju så det heter. :)

    SvaraRadera