30 december 2006

Dagens bildgåta - var är jag?

OK, det är supersvårt om man inte har varit där, men det ska det vara på den här nivån... vilda gissningar är tillåtna! Jag kommer att berätta mer om resmålet senare. Känner mig dock givmild idag och ger ledtråd nr. 1 direkt: namnet på ön börjar på F.

UPPDATERAT 30/12 2006 med ledtråd nr. 2
Ön med det blommiga namnet eller Santa Elena intill är inte slutmålet för dem som besöker regionen utan ett stopp på vägen till en betydligt äldre boplats i regnskogen. Maya bor här.

11 kommentarer:

  1. Oj... ja, verkligen jättesvårt! Jag gissar på någonstans i centralamerika, men där har jag ju inte varit så jag avhåller mig från att precisera mera... :)

    SvaraRadera
  2. Rätt kontinent, vida latina! Alltid något! :)

    SvaraRadera
  3. Flores i Petén, Guatemala!

    =)

    SvaraRadera
  4. Jaaaa, snyggt jobbat! Har du varit där?

    Flores är en underbar liten ö i Petén Itzá-sjön i norra Guatemala. Systerstaden heter Santa Elena. Tänkte skriva om Flores och mayaruinerna i Tikal som jag syftade till med "boplats i regnskogen". Men det får bli nästa år för nu är det helg. Gott Nytt År alla!

    SvaraRadera
  5. Jo, fast jag gick bet först, för jag trodde att det var vid någon kust... Men med andra ledtråden blev det ju lätt :)
    Men jag har inte varit där. Jag har bara varit i Tikal, men vi hann inte se Flores. Vi var tvungna att flyga upp från Guate City, ut till Tikal, och sen direkt tillbaka till Guate City... Vi skulle flyga tillbaka till Sverige dagen efter och hade bara en dag ledig.

    SvaraRadera
  6. Ville bara påpeka att jag lagt in ett par till bilder från Paris nu. Men ha inte så höga förväntningar, för de är inte så värst Parisiga. Men ändå. :)

    Din bildgåta var för övrigt alldeles för svår för mig.

    SvaraRadera
  7. Å jag som var så stolt över att jag visste att detta var på väg till Tikal... och så hade Sukha redan svarat...
    Har dock aldrig kommit till Tikal, tyvärr. Ser inte ut som om det blir av heller.

    SvaraRadera
  8. Sukha har redan gissat rätt ser jag. Jag visste också. Har varit i Flores och Tikal. Jättefint. Tikal är verkligen magiskt som hämtat ure en saga och Flores är mysigt och vackert.

    SvaraRadera
  9. "The early bird catches the worm" heter det ju... vad det nu heter på svenska... fick precis en black out! :/

    Ja, magiskt var ordet! Jag hade inga drömmar om att åka till Guatemala eller Tikal innan jag kom iväg till Centralamerika, men de visade sig vara det bästa på resan. I hård konkurrens med Panamá och Costa Rica förstås. Svårt att välja som vanligt! ;)

    Sukha, kortet är taget från en liten båt med en 80-årig farbror som båtsman. Som jag skrev så är Flores ändå "bara" ett stopp på vägen. Det finns säkert många liknande småstäder i Guate, men naturen runtomkring gör den extrafin.

    Johanna, hade du visat en bild från Frankrike hade jag inte haft en aaning... jo, Eiffeltornet förstås, men inte så mycket mer. Jag får variera mig lite och ta nåt europeiskt nästa gång. Asien och Afrika t.ex. kan man ju utesluta direkt för jag har inte varit där. :) Kul att se dina bilder!

    SvaraRadera
  10. Gott nytt år! :) varma hälsningar från brasilien!

    SvaraRadera
  11. Detsamma detsamma! Solen skiner faktiskt här också nu på nuårsdagsmorgon. :)

    SvaraRadera