20 januari 2007

Endast svenska, tack!

Som många andra tar Haydee upp förbudet att tala sitt modersmål i skolan i Landskrona och Malmö. Jag tror inte heller på det här beslutet, tycker snarare att det är rasistiskt skräp! Men bortsett från det: hur i hela världen tänker de att det ska gå till i praktiken? Hur ska det efterföljas och var ska de dra gränsen? Får man säga pizza i matsalen och sit ups i gympasalen? Om en elev säger en mening på sitt hemspråk (som jag antar inte ska vara engelska eller nåt annat fint språk) blir det konsekvenser då eller måste man prata mer än så?

14 kommentarer:

  1. Det återstå att se. Jag tror inte heller att det kommer att vara "lika förbjudet" att tala engelska, franska, spanska osv, som det är att tala arabiska, persiska, somaliska osv..

    SvaraRadera
  2. Undrar om man föreslagit samma sak om den stökiga skolan legat i Tårnedalen?

    SvaraRadera
  3. Björn: Ja, det kan man ju undra! Hur legitimt är det att prata finska på lektionerna där, har du koll på det?

    SvaraRadera
  4. Hejsan Pumans dotter! Du kan väl vara med redan nu, precis som Anna skrev. Jag lägger till dig med en gång! Välkommen. Nu ska jag surfa runt lite på din fina blogg!
    Appropå svenska på lektionerna så gick mina barn i Lycée Français i Sverige. All undervisning sker på franska, men jag har aldrig upplevt att svenska på lektionerna var ett problem. Nu talar de flesta lärarna både svenska och franska och det underlättar säkert, men annars är så är kanske det viktigaste ändå att prat i klassrummet överhuvudtaget inte går över styr. Jag menar så länge man inte pratar när man inte ska och kommunicerar när man ska så kanske det är det viktigaste. Men det är ju som bekant lättare sagt än gjort i skolan i Sverige.

    SvaraRadera
  5. Hej Tolken och välkommen till bloggen! Nej, men vad kul! Jag ska försöka hinna med inlägget ikväll, annars får jag hoppa på tåget nästa gång. Jo, nåt litet hinns det säkert med... ;)

    Det är precis som du säger: det är pratet och stöket som är problemet, inte vilket språk som används. Jag som har finska som modersmål möter då och då irritation när jag talar finska. Av hänsyn till de svenskspråkiga jag träffar "i blandad grupp" försöker jag oftast prata svenska men i vissa situationer blir det inte så och förvånansvärt många upplever det som irriterande. Vad det nu kan bero på... då skojar man oftast till det och säger att "ni kan ju prata sk*t om mig när jag inte förstår".

    SvaraRadera
  6. Det är förresten samma argument som Landskrona-rektorn P. Helgesson använder. Varför denna rädsla för att någon uttalar sig negativt om en? Varför utgår man ifrån att just Ahmed eller Carmen vill kränka en?

    SvaraRadera
  7. Jag tycker att det här förslaget är nâgot av det värsta jag hört. (Förutom att jag sâklart tycker att man inte ska prata med varandra pâ nâgot sprâk alls under lektionstid)
    Och jo, det skulle bli pâföljder, tydligen, Föräldrarna skulle kallas till samtal och blev det inte bättre skulle ett elevrâd tillsättas. Men hallâ, kan de inte kalla in föräldrarna för att prata om alla de andra problemen i skolan: brâket, stöket, vissa elevers bristande kunskaper i svenska osv osv..ska de dâ kalla in dem för att de barnen kroatiska i korridoren? Ett kanonbra tillfälle att fâ bra stämning och fungerande samarbete mellan föräldrar och lärare. Jag hade blivit ordentligt arg om jag hade blivit kallad till ett sâdant samtal tror jag.

    SvaraRadera
  8. Hej kära dotter av Puman! Jag gav dig en liten uppgift till lördagskvällen ;) om du ville!

    SvaraRadera
  9. Visst, Anna, det ska vara ordning i klassen! När jag gick i skolan... jo, jag vet att det är andra tider nu, krävde vissa lärare att vi ställde oss på rad bredvid bänkarna när de kom in i klassrummet. Det är inte så stränga regler nu längre - på gott och ont, men det är en annan disciplin i den finska skolan och jag antar att det gäller för Spanien också.

    SvaraRadera
  10. Christina, vad nyfiken jag blev nu! Ska kika på det men det är bäst att jag inte lovar något än... ;D

    SvaraRadera
  11. Jag är en av dem som tycker att det inte är helt enkelt att säga att skolan gör rätt eller fel. Modersmålet är självklart det viktigaste språket för alla. Men samtidigt, om det blir så att vissa elever, genom att prata sitt modersmål kan skapa situationer där de kan överumpla lärare och andra elever med olika tilltag, då blir det problematiskt. Jag tänker inte att det behöver handla om rasism utan om behovet att förstå varandra. Men som sagt, det är inte lätt. Och det finns säkerligen i grunden mycket mycket mer problem på skolan som är ännu viktigare att ta tag i.

    SvaraRadera
  12. Emma, det är säkerligen inte lätt, men jag tror inte att man löser de problemen genom att kränka eleverna med förbudet att tala sitt eget språk. Det är en mänsklig rättighet. Man måste komma åt de bakomliggande orsakerna till varför skolsituationen ser ut som den gör i stället för att peka ut vissa grupper som problem och betygsätta olika språk med godkänt och ickegodkänt. Det är diskriminering.

    Sedan kan man ju också fundera över varför det har fått gå så långt innan något görs.

    SvaraRadera
  13. Eftersom vi nu är invandrare här i Barcelona så har jag tänkt extra mycket på Skåne-exemplet. Första året när min nu femåriga son Max började sin katalanska skola förstod han ingenting. Det hade varit rätt skönt för honom att kunna prata svenska med någon. Men det fanns ingen annan invandrare än han i klassen.

    Nästa år kommer han att gå i en amerikansk skola och då kommer han inte att kunna förstå engelska på en gång. Men eftersom han kan katalanska och svenska så kan han prata med sina klasskompisar i alla fall. Det är en enorm trygghet för honom. Tänk om det vore förbjudet. Så galet.

    SvaraRadera
  14. Visst är det galet! Det verkar vara ett desperat försök att göra något åt en skolsituation som har spårat ut.

    Som förälder tror jag att det är viktigt att konsekvent prata sitt modersmål med barnet. Det är så man skapar grunden för inlärning av ett andra och tredje språk. Jag har flera exempel på nära håll där barn har två olika hemspråk, lär sig svenska på dagis och i skolan och klarar sig galant. Din son kommer säkerligen att ha stor nytta av att ha lärt sig många språk redan som liten. Alla de här språken är en enorm rikedom och tillgång, men vad signalerar det här förbudet till eleverna? Ditt språk är inte OK = Du är inte OK. Och vad får det för konsekvenser? Jag blir bara arg när jag tänker på det.

    Välkommen till bloggen förresten! Ska kika in hos dig också. :)

    SvaraRadera