14 januari 2007

Estas sí son cubanas
















Musiken strömmade in genom det öppna fönstret. Det var härliga karibiska rytmer och applåderna var intensiva. Jag var för trött för att låta mig förföras av dessa medryckande toner, utflykten till Granjita Siboney och Gran Piedra under den stekande solen hade tagit ut sin rätt och jag somnade med ett leende på läpparna. Dagen därpå var jag tvungen att undersöka varifrån musiken kom och det visade sig att det fanns en restaurang (Patio de Artex) runt kvarteret som hade live musik flera dagar i veckan. På kvällen satt jag i publiken och lyssnade på dessa eminenta damer. Det var först när jag kom hem till Sverige igen som jag förstod att Perlas del Son var en känd grupp från Santiago de Cuba som hade turnerat i utlandet. Idag lyssnar jag på skivan som jag köpte av konferenciern och drömmer mig tillbaka till Karibiens pärla. Några av mina Kuba-bilder finns här.


Bilden på cd-skivan Estas sí son cubanas är från en artikel på la Jiribilla.

11 kommentarer:

  1. Jag saknar Kuba emellanåt också.
    Var där en snabbis julen 2003, en resa som gav mersmak.
    Vem vet, kanske det blir en ny tripp framöver. Har en massa foton om du vill kika: http://www.ma-design.net/kuba/kuba.html

    Ps) Hur blev räkorna? ;)

    SvaraRadera
  2. Jaa, vad kul med fler Kuba-kort! :)
    Jag var också där vid jul (landade på José Martí dagen före julafton och kom hem i mitten av januari), men året efter. Jag vet inte vad du menar med en snabbis, men jag hann se ganska mycket... åkte runt till flera ställen, menar jag. Kommer säkert att skriva mer om resan längre fram.

    Räkorna? Känner du inte vitlöksdoften? ;D
    ¡Riquisimas! Supergoda!

    Får jag länka till receptet?

    SvaraRadera
  3. Å, vad häftigt att ha varit på Kuba! En kompis till mig kommer därifrån, och ändå sedan vi började umgås har jag tänkt att det skulle vara så roligt att åka dit och se hur det är där. Det verkar så intressant!

    SvaraRadera
  4. Ja, det var riktigt spännande! Och framför allt var det roligt att resa runt (i stället för att ligga på playan i Varadero) och på så vis bilda sin egen uppfattning om landet och dess folk. Annars hade jag lika gärna kunnat åka till Kanarieöarna.

    SvaraRadera
  5. Kan förresten varmt rekommendera Mimos Kuba-sidor! Massor med fina kort och en läsvärd resedagbok!

    SvaraRadera
  6. Vilka fina Kuba-bilder i länken! Jag tänkte ibland pâ Colón när jag var där. De ville ju för allt i världen inte ge sig iväg till den varma och fuktiga kontinenten. Pâ Kuba var klimatet och vegetationen mycket lättare att leva i.
    Ganska nära vâr bild av paradiset, tror jag...

    SvaraRadera
  7. Har snabbtittat pâ mimos resedagbok, det var ett bra tips! Jag kände igen mig mycket. Ska läsa igenom den senare i lugn och ro.

    SvaraRadera
  8. "Pâ Kuba var klimatet och vegetationen mycket lättare att leva i."
    Väldigt behagligt, mmm! Undrar om de hade tropiska stormar på den tiden eller är det följder av växthuseffekten rakt igenom.

    SvaraRadera
  9. Ja, om man läser conquistadorernas skildringar, sâ drabbades de ofta av orkaner. Mânga bâtar förliste osv.
    Men det kan hänfa att de är värre nu. Sverige har väl aldrig haft nâgot liknande Gudrun?

    SvaraRadera
  10. Hej igen!

    "Jag vet inte vad du menar med en snabbis, men jag hann se ganska mycket... " Jag var bara där en vecka och då slösade jag bort den dyrbara tiden med tre övernättningar i Varadero. Helt förkastligt, nästa gång blir det andra bullar ;)

    "Får jag länka till receptet?"
    Visst får du det.

    Ha det gott!

    SvaraRadera
  11. Anna: Du har rätt, jag tänkte inte så långt. Jag tror bara att de är värre nu. Å andra sidan är båtarna bättre om man tänker på Kolumbus.

    Mimo: Vad du än gör, missa inte Trinidad för allt i världen! En underbar kolonialstad! Du kan till och med träffa Elvis där... ;D

    SvaraRadera