4 mars 2007

Besökare sviker museerna

Svikare, jag?! Både ja och nej. Nu när de slopade entreávgifterna har återinförts och det har varit mycket diskussion om det i media... senast i morse satt kulturministern i tv-soffan och försvarade entréavgifterna... visst, jag känner mig som en förrädare när jag säger att fotoutställningen på Etnografiska museet var värd varje krona - 60 riksdaler kostade den. Förra helgen var jag nämligen på invigningen av Bortom horisonten (länk till en 12 minuters video på National Geographics), en fantastisk fotoutställning av den ungerske fotografen Attila Lóránt och producenten Sara Nordangård, som handlar om indiankulturer i Anderna och Amazonas. Bilderna är helt suveräna!

Vi råkade dessutom få vara med på invigningsceremonin och bara den var en upplevelse i sig. Den ungerske ambassadören öppnade utställningen, Lóránt och Nordangård berättade om sina expeditioner till Sydamerika, delar av Ensemble Villancico framförde vacker latinamerikansk musik och en docent i kulturantropologi pratade om kulturell mångfald. Ambassadörer från Brasilien och några andinska länder var närvarande - Bolivia, Peru och Ecuador om jag inte minns fel... kan ha varit Venezuela. Det bjöds på ungerskt vin eller juice med sydamerikanskt tilltugg. Cevichen* (som serverades tillsammans med popcorn) var underbar. Utställningen pågår bara till den 6. maj, så missa den inte!

* fisk, räkor och lök hackade i småbitar med limejuice, koriander och andra kryddor

2 kommentarer:

  1. Hej
    Jag tycker kanske att jag o hustrun har råd att betala entre på dom utställningar vi gärna vill se.Men det är inte lika självklart för alla.Så visst är de tväl synda att dom fria netréerna försvinnter tycker jag nog.
    .)

    SvaraRadera
  2. Det är just det som är sorgligt att så många känner sig tvungna att prioritera bort museibesök bara för att det kostar pengar. Vad jag förstår är det fortfarande gratis för barn, men vuxna får betala.

    SvaraRadera