4 mars 2007

Årets bästa resmål

enligt undersökningen som australiensiska Lonely Planet har gjort (se SvD-artikeln) är Kina. Jaha, kanske det, men min första tanke var ändå: "Enligt vem då? Vem har röstat fram resmålen? Jag har inte blivit tillfrågad." Att det är Lonely Planet-journalister som har röstat bästa resmålet för US travelers förklarar en stor del av resultatet. Jag tror inte att så många européer hade valt t.ex. Nicaragua. Därmed inte sagt att det landet inte är värt ett besök, tvärtom.

Linda på Tokyo Tidbits frågade mig för några inlägg sedan om Mexiko, som för övrigt placerar sig på en delad 10. plats på listan, var min favorit och fick ett mycket svepande svar. Och Thérèse undrade om jag tyckte om Belize. Visst, men jag har så svårt att välja favorit. Högst upp på min lista hamnar Bolivia, Guatemala, Mexiko, Ecuador och Kuba... inte nödvändigtvis i den ordningen. Det beror lite på dagsformen och humöret.

Bäst och favorit behöver visserligen inte vara samma sak. Det beror mycket på vilka kriterier man använder. Om man t.ex. tittar på prisnivå och fungerande logistik, hamnar en del av mina favoriter inte så högt upp på Bästa resmål-listan samtidigt som de har andra värden som kanske inte ens går att mäta.

Här är Lonely Planets lista:
1. Kina
2. USA
3. Marocko
4. Argentina
5. Brasilien
6. Turkiet
7. Nicaragua
8. Spanien
9. Grekland
10. Mexiko och Indien

4 kommentarer:

  1. De har ju glömt Österrike på den där listan. ;)

    SvaraRadera
  2. Inte bara Österreich utan många andra fina resmål också. Vore kul förresten om du skrev lite om Österrike, vad landet har att erbjuda turisterna osv.

    SvaraRadera
  3. Som sagt, jag ska ta och skriva lite om Österrike. :)

    SvaraRadera
  4. Kul, det ser jag fram emot! Mina kunskaper om landet är alldeles för bristfälliga. *skäms*

    SvaraRadera