3 mars 2007

Blatte? Självklart!

Ivan Daza, grundaren av Blatteförmedlingen, blev vald till Månadens stockholmare av tidningen Citys läsare i februari. Han säger sig ha spanskt, franskt, jugoslaviskt och inkablod i sina ådror, ett ryskt namn och asiatiskt utseende. Wow! Vilka resurser, vilka möjligheter! Jag vill också vara blatte i stället för en halvtråkig sverigefinne.

Uppdatering

En blatte är en individ med svenskt eller utländskt ursprung, som bor i Sverige och har insikt i andra språk, kulturer, seder och bruk. En blatte kan ofta flera andra språk än svenska och engelska och känner till något annat lands affärskultur, uppförande koder, seder & bruk, har god insikt och förståelse för andra kulturers sätt att tänka och vara. /.../Blatten kan ha erhållit sin unika kompetens från uppväxt i annat land, långa utlandsvistelser eller nära umgänge med individer som brukar denna andra kultur i vardagslivet. Blatte är således ett ord som passar in på vissa svenskar såväl som på många invandrare.


Den här definitionen läste jag på Blatteförmedlingens hemsida.
Jag kanske kvalificerar i alla fall.

11 kommentarer:

  1. Du är så långt från halvtråkig jag kan tänka mig: öppen för nya kulturer, intresserad av din omvärld och allmänt social och trevlig. :-)

    SvaraRadera
  2. Det var snällt sagt, Lox! Kom att tänka på hur svårt det är att förstå att någon som man träffar "ute i världen" kan tycka att man är exotisk. Många för oss helt vardagliga saker ter sig mycket märkliga och annorlunda för en som har en annan bakgrund. Självklart, säger förståndet, men just när man inser det, är det en lustig känsla.

    SvaraRadera
  3. Intressant definition! Men även en person med denna unika kompetens kan vara sk*ttråkig! Graden av tråkighet sitter inte vare sig i ursprung eller vilka kunskaper man har. T.ex. Drottningen stämmer mycket bra in på definitionen och är säkert mycket snäll och väluppfostrad. Men jag tror att hon är lite tråkig också. Jag tror att du är betydligt roligare!

    SvaraRadera
  4. Weeee, jag är blatte!! :D

    SvaraRadera
  5. Oj, här haglar komplimangerna. Det är inte varje dag man blir jämförd med Silvia. Hon ger lite stelt intryck, men det kanske ingår i rollen. Hon kan ju vara asrolig privat.

    Skämt åsido, men jag kopplar gärna ihop annan etnisk bakgrund, språkkunskaper, intresse för och erfarenhet av andra kulturmiljöer etc. med öppet sinne, nyfikenhet och andra positiva egenskaper som tilltalar mig. Därför tycker jag att såna människor är mindre tråkiga.

    Och nåt som inte är alldagligt utan lite annorlunda eller avvikande är mer spännande i mina ögon. Jag vill inte äta glass varje dag. Det blir tråkigt i längden.

    SvaraRadera
  6. Haydee: Visst är det härligt! Inte för att jag trodde att du skulle vara en halvtråkig sverigefinne, inte en chans! ;D

    SvaraRadera
  7. hahaha - jag ser inte bara ut som en blatte, nu ÄR jag en ocksâ :-D
    nej, jag är faktiskt ganska nöjd med att vara helsvenk och är varken roligare eller trâkigare än folk är mest, tror jag.
    Men att vara mângkulturell är en rikedom och gör oftast folk öppnare och mer toleranta, i min mening.

    SvaraRadera
  8. Ja just det, läste du i kommentarerna till mitt inlägg om detta med blatteförmedling och att vara en blatte, att det var någon som tyckte att jag var en idiot..? :D
    Du verkade slippa honom iaf!

    SvaraRadera
  9. Jag är inte så mycket för att stoppa folk i olika fack heller, men ser detta som ett sätt att lyfta fram positiva sidor av det mångkulturella samhället. I vanliga fall förknippas blattar oftast med problem i media så jag ville ta fram ett annat perspektiv.

    Haydee: Jag läste kommentaren och trodde att jag också skulle "få besök", men nu blev det inte så. Jag gråter mig inte till sömns för det. ;)

    SvaraRadera
  10. Då är ju jag det också! Kul definition.

    SvaraRadera
  11. Just det - i det här fallet är det ju valt med glimten i ögat (hoppas jag) och kanske med förhoppningen att ge ett skällsord en positiv klang.

    SvaraRadera