12 mars 2007

Dagens fråga

Vad har ett kors, varm choklad och Kolumbus gemensamt?

15 kommentarer:

  1. Alla har haft stort inflytande på Colombia?

    SvaraRadera
  2. Kanske det. Nu vet jag inte vad varm choklad har haft för betydelse för Colombia, men det var inte det jag tänkte på. :)

    SvaraRadera
  3. Jag chansar på
    mayaindianerna eller mayafolket ev aztekerna
    Mesoamerika nuvarande El Salvador och Mexico City - Yucatanhalvön i sydöstra Mixico !

    I varje fall kakao och Kolumbus kanske inte ett kors

    SvaraRadera
  4. Hej Oj Hjärngympa så här tidigt på dan!
    Jag har för mig att colombus har nån anknytning till Korsika.Men hur varm choklad kommer in vet jag inte.Ser med spänning fram emot rätt svar.
    :)

    SvaraRadera
  5. Jag blit frustrerad av att inte veta.

    SvaraRadera
  6. Jag blir frustrerad av att inte veta.

    SvaraRadera
  7. Jag blir frustrerad av att inte veta.

    SvaraRadera
  8. Jag blir frustrerad av att inte veta.

    SvaraRadera
  9. En utmaning väntar på dej i min blogg!

    ha en jättebra dag!

    SvaraRadera
  10. Son: Det börjar brännas... helt rätt väderstreck, förstås, men glömde du korset?

    Gunnar: Jag är medveten om att det här är svårt, men det är ändå roligt att låta fantasin flyga, eller hur?

    SvaraRadera
  11. Niklas: Tålamod verkar inte vara din starka sida. ;D Snart så...

    Jag kan lägga till lite ledtrådar: Jag nämnde denna lilla stad i Karibien på min blogg för inte så länge sedan. En mäktig staty av indianhövdingen Hatuey pryder torget Parque Central här.

    Tack detsamma, Nejma! Ska kila till dig för att se vad du har hittat på för spännande... ;D

    SvaraRadera
  12. Jag visste att du skulle ta den, en guldstjärna till dig, Thérèse! Det blev inget inlägg om Baracoa i helgen, men det kommer. Då berättar jag mer om Columbus kors etc.

    SvaraRadera
  13. Okej, kanske lite långsökt. :-)

    Men jag tänkte att när den varma, sötade chokladen "uppfanns" så började Européerna för första gången gilla kakao. Detta i sin tur ledde till att en massa kakaoodlingar anlades i Colombia, rengskog blev jordbruksmark, den inhemska befolkningen blev arbetskraft på plantagerna osv. Så på sätt och vis hade Européernas varmchokladdrickande stor betydelse för Colombia. Fast numera är det väl Européernas konsumtion av en helt annan gröda som har störst betydelse...

    SvaraRadera
  14. Din gissning var inte alls tokig, tvärtom, men jag hade annat i tankarna. Kakaon "uppfanns" inte på Kuba, men Baracoa är känt för sin goda varma choklad. Och jag kan försäkra dig att den är himmelskt god! Detta trots att jag nästan aldrig dricker choklad hemma.

    Vilken annan gröda tänkte du på förresten? Jag kan inte komma ihåg att jag skulle ha köpt några colombianska jordbruksprodukter hemma. Eller tänkte du på nåt som petas in i näsan istället? ;)

    SvaraRadera