14 mars 2007

Mitt liv i 2:or och 7:or

Både Nejma och Tolken har utmanat mig att svara på detta, så jag har väl inget annat val... men det blir ingen biografi eftersom jag inte vill vara så privat på min blogg.

1967 Flower Power, så gott som alla svävade på små rosa moln, så även jag... fast kanske inte på riktigt samma sätt.

1972 Jag blåste ut ljusen på min tårta samma dag som Salma Hayek och var lyckligt ovetande om att Juan Perón hade valts till Argentinas president bara ett par månader innan.

1977 Gruppen Dire Straits bildades. Brothers in arms, Walk of life, Why worry... favoriterna, som jag upptäckte långt senare, är många.

1982 Gabriel García Márquez förärades med Nobelpriset i litteratur. Hans böcker har betytt otroligt mycket för mig.

1987 Enligt FN var vi 5 000 000 000 människor på jorden. Danny Kaye, en skådespelarfavorit, gick ur tiden och jag fällde en tår. Som barn lyssnade jag mycket på en skiva där han sjunger och berättar om hur kranen droppar och han kan inte sova. Blib... blib... blibblibb... blib... blibblibblib... blib...

1992 Påven Johannes Paulus erkände att det var fel av den katolska kyrkan att fördöma Galileo Galilei (1564-1642). Sent ska syndaren vakna... Jag kom till insikt om att det där med att röka är dumt och bestämde mig för att sluta.

1997 Det har gått 10 år men det känns som om det var igår... jag åkte för första gången till Madrid, denna underbara stad som jag gärna återvänder till. Ordet weblog myntades.

2002 Jag besökte mitt fadderbarn i Bolivia för andra gången.

2007 Jag har lagt spanskastudierna på hyllan, för ett tag åtminstone. Hittar kanske tillbaka till motivationen senare. Nästa långresa går förhoppningsvis till Argentina eller Chile. Inga konkreta planer ännu men desto fler drömmar.

Jag utmanar alla som har lust att svara. Berätta gärna om det i kommentaren.

6 kommentarer:

  1. Blir lite nyfiken på hur det gick med rökningen? Har du hålit dig ifrån en sen -92? Grattis i så fall.

    SvaraRadera
  2. Ja, visst har jag det! Envis som synden... det har sina positiva sidor också. ;)

    SvaraRadera
  3. Tack! Kul att du antog utmaningen.

    SvaraRadera
  4. Den var kul att göra! Fast jag ser nog hellre framåt än bakåt. ;)

    SvaraRadera
  5. Jag har skrivit en egen lista nu. :)

    SvaraRadera
  6. Kul Haydee, kan knappt vänta... ;)

    SvaraRadera