20 mars 2007

Månadens inlägg - Sjukvård

Månadens inlägg hos Tolken handlar i mars om sjukvård och här kommer några tankar om det som händer i Sverige just nu.

Socialminister Göran Hägglund argumenterar för nedmontering av den offentliga sjukvården med termer som mångfald och valfrihet (för vem kan man undra!). Skattefinancieringen vill han behålla men ta bort stopplagen som hindrar vinstintressen att ta över verksamheten. Den logiska konsekvensen av detta är förstås att våra skattepengar hamnar hos aktieägarna i stället för att satsas på mer och bättre vård. Inte bara patienter utan även personal får betala priset eftersom privatiseringar leder till lägre löner och sämre arbetsvillkor i form av lägre bemanning och mindre resurser i verksamheten.

Regeringen sneglar åt det stora landet i väster för att hämta inspiration men blundar för att en skrämmande stor del av dess befolkning inte har tillgång till fungerande sjukvård, att barnadödligheten är mycket högre än i Sverige och att folkhälsan rent allmänt är sämre än här hemma.

Vill vi verkligen ha det så? För mig är svaret enkelt: jag vill inte leva i ett samhälle där plånbokens tjocklek avgör rätten till bra hälso- och sjukvård så HANDS OFF, Göran! Rör inte våra sjukhus!

Andra bloggare som skriver Månadens inlägg är: Emma, Barajagjohanna, Thérèse, Anna Malaga, Brazilian Linda, Nejma, Annelie, Haydee, Krokofanten, Sofia och Robban, Agnes och Pantoufle.

11 kommentarer:

  1. Jag kan inte annat än hålla med till punkt och pricka. HANDS OFF, Göran!

    SvaraRadera
  2. Amen!

    Vad mer kan jag säga? Du har så rätt. Jag blir mörkrädd när jag tänker på vad de vill göra.

    SvaraRadera
  3. Du har SÅ rätt! Jag håller verkligen med dig om varje ord.

    SvaraRadera
  4. Tack för att du uppdaterar lite, jag hänger dâligt med i den svenska politiken.
    Det lâter verkligen inte bra.

    SvaraRadera
  5. Visst låter det lite konstigt att regeringen planerar utförsäljning av sjukhus (och andra gemensamma tillgångar) när det verkar som om de inte alls har fått mandat för det. Jag känner ingen/har inte hört talas om någon som tycker att det är bra... men jag kanske rör mig i fel kretsar. ;)

    Anna: Det är ganska naturligt att du inte har så bra koll på vad som händer här hemma. Jag vet knappt vad som händer i politiken i Finland och det ligger betydligt närmare. Fast å andra sidan det är ju inga avstånd idag... men folk i allmänhet är mest intresserade av det som händer där de bor.

    SvaraRadera
  6. Kan inte annat än instämma , hands off Göran!

    SvaraRadera
  7. Jag är inte så insatt, och jag hoppas att du har fel i de konsekvenser du antar. Men har du inte det...fy vad otäckt!

    P.S. Vad är Google reader och feed??? Skulle vara kul att få veta - så kan jag utveckla mitt bloggande.

    SvaraRadera
  8. Å låt oss ändå utveckla för alla istället ... det vore en mardröm om sjukvården inte var för alla. Jag har bara fantastiska erfarenheter från all sjukvård jag kommit i kontakt med. Jag och alla andra - oavsett ekonomi.

    Du ... jag får inte in din blogg i min rss google läsare whatever its called ... vad gör jag för fel? Hittar inte rss kod eller vad det heter ... hos dig ... ;) Call me stupid!

    SvaraRadera
  9. Emma och Christina: Jag är verkligen ingen expert utan har lärt mig genom att testa olika saker och mest genom "trial and error". Google Reader (du ser den där rutan med länkar till mina favoritbloggar i den högra kolumnen under väderflickan) är ett verktyg som bevakar bloggar åt dig. Det finns många olika såna, Google Reader är en, Blogglines en annan t.ex. Du lägger upp länkar till bloggar du brukar läsa och så fort de uppdaterar får du veta det.

    Hur det där med feed funkar kan jag inte förklara för jag förstår knappt själv... men det är den som ger signalen på att det har uppdaterats. Jag har för mig att den (atom-feeden) ligger inbyggd i Blogger-bloggar, att man inte kan påverka det själv. Men som sagt jag kan det här för dåligt för att kunna råda ngn. Jag får bara veta att den inte hittar feeden när jag vill lägga till.

    SvaraRadera
  10. Thérèse: Ja, BORT MED TASSARNA kanske skulle passa min profil bättre! ;D

    SvaraRadera
  11. Emma: Det sker redan idag. I Stockholm har man tittat på vårdhem som drivs på entreprenad och det visade sig att de har 15% lägre bemanning jämfört med de kommunala. När några av dem återgick till kommunal regi upptäcktes också att personalen hade halkat efter i löneutvecklingen. Det stinker!

    SvaraRadera