29 april 2007

Blåslagen redan innan Valborg

Den unga kassörskan på ICA tittade konstigt på mig när jag kom fram för att betala. Blicken avslöjade hennes tankar med all önskvärd tydlighet - ingen finkänslighet där inte: "Undrar om hon har ragglat runt i fyllan, arma människa, eller har hon hamnat mellan knytnäven och spisen." Ingetdera av detta har inträffat och jag hade god lust att säga som min gamla mormor när hon hade ramlat av cykeln och gjort sig illa: "Mig är det ingen fara med, men du skulle sett den andra!"

Hur jag åsamkade mig skadorna? Det var en klantig historia mitt på blanka da´n på väg hem från biblioteket... snubblade helt enkelt på några ojämna betongplattor, tog emot med höger hand men handleden vek sig och jag hamnade rakt på ansiktet i asfalten. Hann vända vänstra kinden till så jag klarade mig från näsfrakturer men slog i kindbenet och skrapade glasögonen ordentligt. Som tur var gick de inte sönder. Dessutom var det hög tid att byta ut dem så det var ingen större olycka. På kvällen svullnade kinden upp och var svagt mörklila. Det här gick ju bra, tänkte jag, men när jag vaknade i morse hade det spridit sig och nu får jag går runt och sprida glädje som en avdankad boxare efter tre ronder och knock out. Förutom platta näsan, förstås!

En av årets värsta suparhelger närmar sig och en liten påminnelse är på sin plats. Oavsett om du är förälder eller inte borde det vara ganska självklart för alla att ungdomar inte gör som vi säger. De gör som vi gör (och kompisarna, men det är en annan historia). Tänk på det och var en god förebild för dina och andras barn i helgen!
Trevlig Valborg!

9 kommentarer:

  1. Oj, men fy! Stackare!
    Visste inte att det var sâ farligt att gâ pâ bilbioteket...
    Ha en trevlig Valborg själv!!
    Instämmer helt med vad du säger.

    SvaraRadera
  2. Oj , vad jobbigt , stackars dig. Hoppas det blir bättre snart.
    Trevlig valborg!

    SvaraRadera
  3. Din stackare! Jag är glad att jag inte har större barn som vill ut och festa på Valborg. Än. Peo är ju bara ett år :-)

    SvaraRadera
  4. Ujuj, bibliotek verkar vara farliga grejer. ;) Tur att det inte blev värre i alla fall!

    SvaraRadera
  5. Jag börjar nästan trivs i min "ligist-look" men å andra sidan har inte varit utomhus idag... fast det är nog värre att gå ut på tisdag för då undrar alla vad jag gjorde dagen innan. ;D

    Åh nej, biblioteksbesök är inte att leka med! De kan få allvarliga (bestående) konsekvenser för ens hjärna. *asg*

    Camilla: Det ska böjas i tid... så var försiktig med vällingflaskan! ;)

    SvaraRadera
  6. Jag känner igen det där... Trillade och slog huvudet före i asfalten för en dryg vecka sedan. Har tack och lov läkt, men sambon fick agera mycket ofrivillig hustrumisshandlare ett tag, åtminstone om man får döma av folks blickar :S
    (http://tokyotidbits.blogspot.com/2007/04/invigningsfester-frisyrer-och-olyckor.html)

    SvaraRadera
  7. Linda: Ja, men då förstår jag... med en sån sambo kan du behöva stora solglasögon (som på din nya profilbild). ;D Visst är det konstigt att folk tror det värsta på en gång.

    SvaraRadera
  8. Stackars... Hoppas det är bättre nu.

    Jag lyckades ramla av cykeln en gång med konsumkassar i händerna på styret så ansiktet fick ta emot fallet. Såg ut som Frankenstein.

    Dagen därpå tog jag bussen, en unge fick syn på mig, såg livrädd ut och sprang skrikande och gömde sig under mammans kjol. Förmodligen med men för livet. ;-)

    SvaraRadera
  9. Tack Nina! Det är mycket bättre. Just nu har jag en stilig mörkröd fartrand som ser ut som en båge från näsroten ner till kinden. Lordi framstår som en ängel bredvid mig.

    Aoootsch! Det måste ha gjort ont! Egentligen borde vi ha cykelkort. ;)

    Jag tror jag är född med två vänsterfötter och behöver kanske inte berätta att jag är helt livsfarlig på cykel! Har cyklat omkull i samma backe tre gånger! (fast det var när jag gick på lågstadiet). Cyklar alldeles för sällan numera, fast jag tycker att det är kul... undrar varför? ;D

    SvaraRadera