3 april 2007

Det är sant

att jag har blivit botad med grumlig mörkgrön brygd av en medicinman, men det var dock inte i Amazonas, som Thérèse trodde, utan i Belice. Jag bodde hos maya-indianer och råkade ut för en riktigt ordentlig magsjuka à la Montezumas hämnd. Maya använder mycket naturmediciner och det här var en gammal beprövad metod. Jag var först lite tveksam till att kurera mig med deras medikament, men när jag tänkte efter hade jag ju ingenting att förlora. Jag hade varit sjuk i flera dagar och led av vätskebrist. Kommer inte ihåg vilka växter det var, men man kokade ihop dem i många timmar till ett koncentrat och lät brygden svalna. Jag fick en hel mugg med denna mörkgröna grumliga dryck och skulle dricka upp allt på en gång. Det var det äckligaste, ABSOLUT VIDRIGASTE jag har smakat på i hela mitt liv! Ändå är jag inte speciellt kinkig. Bara tanken får mig att rysa. "Om detta inte hjälper, så hjälper inget", tänkte jag på kvällen när jag svepte innehållet i muggen. På morgonen var jag frisk. Då gick jag och tackade shamanen.

UPPDATERING Här bodde jag i Belice.

9 kommentarer:

  1. Hu. En magsjuka a la Montezumas låter inget vidare...

    Härligt att du blev botad!

    SvaraRadera
  2. du får ju ta och luska reda på vad det där gröna innehöll, så att vi alla kan slippa undan magsjuka :)

    SvaraRadera
  3. Niklas: Skulle inte önska mina fiender ens, om jag hade några.

    Leopardia: Ingen omöjlighet i och för sig, för jag har kvar adressen till byn, men sannolikheten att jag skulle få svar är väl inte så stor... De behöver sina pengar till annat än att skicka brev till utlandet.

    SvaraRadera
  4. Oj, det lät verkligen inte gott... Men vad bra att det hjälpte. Man ska inte underskatta beprövade hemkok. :-)

    Du som har rest runt i Centralamerika, hur var det i de andra länderna med magsjuka?

    Jag har bara varit i Panama och Costa Rica, men har inte blivit dålig en enda gång. Det trodde jag aldrig.

    SvaraRadera
  5. Jag reste runt i Centralamerika i två månader (alla länder utom El Salvador) och det här hände i början av resan. Jag är inte överförsiktig trots att jag har ganska känslig mage. Lite dålig brukar jag alltid bli. Det hör till på nåt sätt.

    Vår resa började runt Atitlán-sjön i Guatemala och i Chichi blev jag riktigt dålig med 40 graders feber, men jag tror att det berodde på att jag fick kranvatten i min batido (den smakade utspädd, trots att jag hade sagt till om det). Det var som att slå med en slägga i huvudet och någon drog undan benen på en. Men när jag väl började äta penicillin (brukar ha en kur Lexinor med mig) gick det ganska snabbt över.

    Nu låter det som om jag var sjuk jämt, men så var det inte alls! Jag hade inga problem någon annanstans under resan om man inte räknar magknip och det gör jag inte.

    SvaraRadera
  6. Och jag har behandlat ett sår med skalet av guisquil (eller hur den frukten nu stavas) för att inte få nåt ärr.
    Har inget ärr. Inte där i a f.

    SvaraRadera
  7. Det låter spännande! Vad är det för frukt och var växer de?

    SvaraRadera
  8. På stora träd i Centralamerika. Har inte en aning om vad de kan heta på något annat språk.

    SvaraRadera
  9. Jaa, nu vet jag. Tack Google! Du menar det som kallas för chayote i Mexiko. Det är en grönsak som liknar squash och sägs vara bra mot njursten och annat också.

    SvaraRadera