12 maj 2007

Bra för blodtrycket

Det är bara för mig att bläddra i tidningar eller titta på nyheter för att få fart på det annars låga blodtrycket. Det senaste som fick mig att knyta näven så att knogarna vitnar var prishöjningen på SL-kortet från nästa år. Inte drabbar det Herr af Penningpung från öfre Östermalm. Han har aldrig synts till varken på gröna eller röda linjen viftandes med sin aktieportfölj... eller om det var en handväska för 7000 kr. Nej, de som åker kommunalt är förstås vanligt folk som inte har några alternativ och måste betala vare sig de har råd eller inte om de ska ta sig till jobbet och skolan.

6 kommentarer:

  1. Jag läste också det där, och man undrar hur de tänker egentligen. Här ska de sänka priset på månadskortet! Helt otroligt, det trodde jag aldrig skulle hända. Rolig liten finsk parlör förresten. :) Problemet är bara att lyckas uttala orden så att det inte låter HELT fel. ;)

    SvaraRadera
  2. Det är bara att gratulera alla göteborgare!

    Tänkte på dina uttalsinstruktioner när jag skrev de här orden faktiskt, men det är inte så lätt att skriva det fonetiskt. Det är klart det går, men jag iddes inte den här gången. ;) Folk brukar ha rätt mycket förståelse för att uttalet inte är perfekt bara man försöker. Finskan är inte så lätt, det medges.

    SvaraRadera
  3. Vet inget om kort, men jag tycker att det är förvânansvärt dyrt att âka buss ocg tâg i Sverige.

    SvaraRadera
  4. Jag vet tyvärr inte hur de stockholmska priserna står sig i jämförelse med andra europeiska länder, men det sägs ofta att det är billigare i Stockholm än i övriga Sverige. Hur det än är, så är smärtgränsen passerad för många för länge sedan.

    SvaraRadera
  5. Precis, jag blir sååå förbannad på sånt där!

    Här är det jättebilligt att åka kommunalt, helt otroligt. Jag betalar 380 kr och då får jag åka buss och tåg mellan och i Falun/Borlänge i 30 dagar. 380 spänn! Det är ingenting. Har man fyllt 26 år höjs priset till drygt 500 kr, men det är ju fortfarande ingenting. Väljer man att bara åka i en stad blir det ännu billigare. Och är man upp till 20 år betalar man 200 kr för att åka buss OCH tåg i HELA DALARNA. Helt sanslöst billigt. Jag hade bil en månad till i förra sommaren. Det priset jag betalar för busskort på en månad, gjorde jag ju av i bensinpengar på bara en vecka... Snacka om att man tjänar på busskortet här.

    SvaraRadera
  6. Då är det inte så stor skillnad mellan Sthlm och Falun. Jag har för mig att månadskortet går på 630 kronor. Visst får man mycket för de pengarna om man tänker på att det går att åka hur mycket som helst i ett så stort område, men det är mycket pengar för många!

    Jag reagerar också starkt på att pengarna man får in på trängselavgifter inte går till de som åker kollektivt utan ska finansiera vägbyggen. Det uppmuntrar ju inte folk att vara miljövänliga och lämna bilen hemma precis.

    Jämför man månadskortet med bilen är det förstås jättebilligt och här i stan är det lättare att ta sig fram med buss och tåg/metro jämfört med glesbygden där man ofta måste ha bil.

    SvaraRadera