3 juni 2007

Svinalängorna

Anna Malaga bad mig berätta om Svinalängorna, men jag vet inte om jag har så mycket att säga om den boken att det räcker till ett helt inlägg. Kan dock tipsa om Annelies inlägg om Alakoski. Jag tyckte inte att boken var speciellt intressant och jag kände inte igen mig i mycket av det finska lynnet heller. Boken gav en rätt enformig bild. Nej, jag skriver hellre om Antonias värld som jag också såg i veckan men glömde att nämna i mitt tidigare inlägg.

Antonias värld är en varm och härlig dramakomedi om flera generationer kvinnor och deras liv i ett bondesamhälle i Holland. Filmen börjar med en scen där Antonia går upp på morgonen och bestämmer att det är sista dagen i hennes liv. Hon ska bara lägga huvudet på kudden och dö men innan dess ser hon tillbaka på sitt liv - många minnen rullas upp och många speciella personer skildras... den galna katolskan som ylar mot fullmånen och hennes protestantiske älskare, filosofen med det krokiga fingret som hatar allt och vill bara dö, underbarnet med flera. Visst låter det nästan för mycket, men det är det inte! Filmen är helt underbar!

7 kommentarer:

  1. Oj, vad snabbt! Fast jag blev ju inte sâ mycket klokare :-D
    Jag har ingen aning om varför alla tycker att Svinalängorna är bra, kan inte ni som tycker den är bra förklara er här?
    Jag fâr ta och skriva ett inlägg om varför jag gillade Niemi.... en annan dag.

    SvaraRadera
  2. Haha, det går fort om man inte har så mycket att säga... :) I Bokus-länken står det lite om boken.

    SvaraRadera
  3. Jag älskar Antonias värld. Däremot har jag inte orkat ta tag i Svinalängorna, har lite svårt för böcker där alkoholelände är inblandat.

    SvaraRadera
  4. Tolken: Antonia är en av mina absoluta favoriter. Såg den på bio för länge länge sedan och nu råkade jag få tag i den på video. Det var lycka!

    När det gäller alkoholeländet har jag ungefär samma inställning. Jag blir så illa berörd att det är svårt att läsa sånt. Fast i Svinalängorna kändes eländet inte så påtagligt pga barnperspektivet.

    Nackdelen med en sån här bok är att "folk får sina fördomar bekräftade". Det är ganska tröttsamt att år ut och år in argumentera mot att "alla finnar super och slåss med kniv". Har man hört det femtioelva gånger är det inte roligt längre.

    SvaraRadera
  5. Nä, det kan jag verkligen förstå.

    SvaraRadera
  6. Har precis läst ut Svinalängorna och blev grymt besviken. Tycker liksom du att den känns lite dumt och platt sterotypt utan humor vilket skulle kunna släta ut det där sterotypa. Så värst intressant eller fängslande fann jag den inte heller. Skulle vilja beskriva den som en rätt menlös bok. Att den vann Augustpriset är för mig helt obegripligt.

    SvaraRadera
  7. Skönt att höra, Nadia! Jag började nästan tro att jag är lite konstig eftersom boken har fått idel rosor... ;D

    SvaraRadera