9 juni 2007

It´s all about the money

Det kom ett mejl från mrodriguez@chiquita.com. Spam skulle man kunna tro, men nej, det var ett viktigt meddelande från Manuel Rodríguez. Han är Senior Vice President och Corporate Responsibility Officer på Chiquita Brands International i Costa Rica. Han ville informera mig om att hans anställda, som hade kritiserat företaget för användning av livsfarliga växtgifter och fått sparken, nu hade återanställts. So far so good! Det förstår ju vem som helst att 3437 mejl till företaget inte kan ignoreras om man är rädd om sitt rykte.

Rättvisan är bara en klick bort på Labour Start. Vägen dit är både lång och krokig men det här är ett första steg och en bra början. Vi har ögonen på er, señor Rodríguez. Så länge ni levererar bananer som producerats under såna förhållanden att arbetarna riskerar sin hälsa och inte får en skälig lön för sitt jobb kommer jag att köpa rättvisemärkta bananer. Rainforrest Alliance-policyn är långt ifrån tillräcklig. Bättre kan ni!

Jag kan inte påstå att jag blev speciellt förvånad när jag läste om att Chiquita har betalat miljontals kronor för beskydd till högermilisen i Colombia som mördat och lemlästat tusentals människor. Hos Ali Esbati hittade jag en länk till Frasses blogg som skriver bl.a. om Colombia.

Nabila Abdul Fattah skrev en intressant kolumn i torsdagens Metro om avokadon. Jag har många gånger ställts inför samma dilemma, men numera har jag inga problem med att välja. Inga Carmel för mig, tack! Det gäller dock att vara uppmärksam. En gång när jag skulle handla just avokadon, stod det ursprungsland Spanien på skylten och på lådan de låg i, men frukten var märkt Carmel = Israel. Jag köpte istället tre härliga peruanska avokadon, stora som två knytnävar, till det facila priset av tio riksdaler... från en annan affär. Alla kan inte ställa sig framför bulldozrar, men glöm inte att money talks!

Bra köptips hittar du hos Klotet 2007.

16 kommentarer:

  1. Vegetariska produkter som färser , biffar och liknande från Hälsans kök som finns i frysdiskar kommer ofta från Israel. Det kanske man inte kollar så noga när man köper sånt. Bättre att köpa quorn istället.
    Jag försöker tänka på vad jag köper , vilka länder det kommer ifrån och så. Försöker också köpa saker som produceras hyfsat nära och inte behöver så länga transporter. Alltså väljer jag oftare spanskt än chilenskt vin och honung från Nya Zeeland som jag sett ibland skippar jag också. Fast jag ska erkänna att jag syndar ibland kanske inte med avokado från Israel eller honung från Nya Zeeland men chilenskt vin händer det att jag köper och annat jag kanske inte tycker jag borde köpa.
    Förresten har jag läst att väldigt mycket snittblommor som säljs i Sverige vintertid odlas i Colombia ofta under förhållanden som inte är så trevlig för dom colombianska arbetarna. Eftersom blommor inte är märkta som matvaror tänker vi nog sällan på varifrån dom kommer och hur dom odlas

    SvaraRadera
  2. Bra att fler skriver om Chiquita!
    Jag brukar också köpa veg. korvar från Hälsans Kök. Dom har gjort om förpackningen och jag reagerade på att det inte stod något om var de var tillverkade längre.
    Har hört att ett läkemedelsföretag står bakom Quorn, vet inte om det är sant, någon som vet? Jag slutade i alla fall att köpa det eftersom jag inte ville stödja ett läkemedelsföretag.
    Försöker också tänka ekologiskt och rättvisemärkt när jag handlar annat, som textil och blommor t.ex Inte alltid så lätt med tonåringar i huset som ska testa gränser och inte accepterar det föräldrarna säger. Jag har dock en förhoppning om att när dom blivit lite äldre och flyttat hemifrån så har dom vetskapen och kunskapen någonstans i bakhuvudet.

    SvaraRadera
  3. Tack för tipset om bloggen: Klotet 2007. Jag har lagt till den till Google Reader. (Glömde det i förra kommentaren.)

    SvaraRadera
  4. Om alla drar ett litet strå till stacken kan vi påverka. Och om man gör det utifrån de förutsättningar man har så kommer vi att komma långt.
    Jag tänker inte alltid på vad jag köper måste jag erkänna men jag försöker lägga sånt jag läser på minnet (som t ex det där med avokado) och jag kan tipsa om miljomat.se om man vill försöka vara miljövänlig också.

    SvaraRadera
  5. Snacka om BANANKONTAKT!!!

    SvaraRadera
  6. Jag läste ocksâ om domen mot chiquita och säger bara: Platanos de Canarias!! Här har vi "bara" dâliga löner, men skjuter inte nâgon.
    Dessutom hâller jag med Therese om att det är vansinna att transportera frukt runt hela planeten.

    SvaraRadera
  7. Thérèse: Det är verkligen svårt att vara konsument idag. Det är många val man ska göra när man står där vid frukt- eller frysdisken. Och inte framgår det alltid var produkterna kommer ifrån heller! Jag kan inte påstå att jag ALLTID väljer det bästa alternativet, man är ju inte mer än människa, men jag försöker att välja närproducerat precis som du. Allt från Israel går bort automatiskt, där är jag stenhård, likadant kaffe och bananer som inte är rättvisemärkta. Sedan är det en plånboksfråga också, men jag gör vad jag kan. Quorn och Hälsans kök köper jag inte så det är inget problem för mig, men bra tips för andra som läser. Tack för det!

    Jag kanske har skrivit det tidigare (har man bloggat i över två år, som jag har gjort, finns det en viss risk för upprepning) men när jag var i Ecuador, pratades det om rättvisemärkta rosor. Landet är nämligen världens största exportör av rosor. Ska jag vara ärlig har jag faktiskt inte tänkt så mycket på det när jag har köpt blommor. Det var ett bra tips, ska lägga det bakom örat. :)

    Magalös: Chiquitas blodspengar borde vara huvudnyhet i alla tidningar så att folk fick upp ögonen för vad de håller på med.

    Jag köper aldrig quorn, som jag sa tidigare, men någon annan kanske vet. Jag känner inte att jag behöver något substitut för kött. Fisk, skaldjur och grönsaker (+bönor och linser etc.) räcker gott och väl för mig. Jag äter det förstås om jag blir bjuden, men lagar det inte själv. Jag googlade på quorn och hittade ett företag som heter Marlow Foods. Det kanske var det du syftade på.

    Jag tror att dina barn ”får det med sig” även om de inte var så medvetna just nu. Du har säkert sått en frö. :)

    Klotet 2007 kan jag rekommendera många gånger, det är en superbra blogg!

    SvaraRadera
  8. Christina W: Jag tänkte först ha rubriken ”Ensam är inte stark” för det är precis det som är grejen! Förutom att det handlar om pengar och konsumentmakt förstås. Jag är inte perfekt heller, men försöker så gott jag kan. Det är minsann inte lätt att hålla reda på alla märken. Ibland känns det som att hur man än väljer så blir det inte rätt: det kan vara ekologiskt men inte rättvisemärkt, den bästa produkten är dubbelt så dyr, det kan vara närproducerat men tillagningen kräver mycket energi och därför är det inte så miljövänligt… Hjälp!

    Tack så mycket för länktipset!

    Karlavagnen: *asg* Det slog gnistor om den kontakten, det kan jag garantera!

    SvaraRadera
  9. Anna: På Kanarieöarna har det förhoppnignsvis ett annat miljötänk också. Det är inget jag vet men hoppas att de använder skadedjursbekämpning som inte är hälsofarlig för arbetarna eller förödande för miljön.

    Kan bara instämma i att det är helt sjukt att man fraktar mat över över hela klotet. Det kan ju vara fisk som har fiskats på Ishavet, transporteras till låglöneländer i Asien för att fileras och sedan till Europa för och säljas. SUCK!

    Tyvärr är bananerna i mina affärer oftast från Ecuador och Centralamerika. Borde prata med handlar´n.

    SvaraRadera
  10. Anna - det verkar nästan omöjligt att få tag på Platanos de Canarias utanför Spanien. Har en kompis som letat duktigt i flera städer för hon påstår att dom är absolut godast och tycker det är vansinne att köpa bananer som fraktats från Sydamerika. Hon är mycket noga med att alltid köpa sånt som fraktats så kort sträcka som möjlgt

    SvaraRadera
  11. Jag har nog aldrig sett det här i Sverige heller. Undrar varför. De från CA och Ecuador är kanske billigare. :/

    SvaraRadera
  12. Va? Ojdâ, det är ju bara att flyga en bit längre, liksom. Och goda är de ju ocksâ, fast inte sâ tâliga.

    Varför gâr allt frân Israel bort?

    SvaraRadera
  13. För Israels militära ockupation av palestinska områden, för kränkningar av mänskliga rättigheter, rasism värre än apartheid och för att landet bryter mot flera FN-konventioner, använder sig av förbjuden kemisk krigsföring (fosforbomber och annat) mot civilbefolkningen i Libanon och Palestina.

    SvaraRadera
  14. Pa syrrans blogg finns ett inlagg om samma sak, hon har ocksa fatt mejl fran den dar account executive...

    Vad tror de (Chiquita, alltsa) sig kunna uppna med det egentligen?

    SvaraRadera
  15. Oj, jag tänkte också tipsa om syrrans blogg. Mycket bra! Jag kommer bojkotta chiquita nu!

    SvaraRadera
  16. Vida: Tack för tipset (påminnelsen) om Syrrans blogg! Jag har kikat in där nån gång för länge sedan, men har glömt bort det på sista tiden.

    Jag kan bara se dollartecknen i deras ögon och förstår ingenting. :/

    Christel: Jättebra! Hoppas fler gör det... iaf tills de tar sitt förnuft till fånga! Det där med bojkott är en svår fråga förresten. De som argumenterar mot menar att man gör de stackars bönderna arbetslösa istället och att det inte är ett dugg bättre.

    SvaraRadera