19 juni 2007

Metrobloggen är fantastisk

Nu är Metrobloggen här och lockar till sig bloggare med diverse mer eller mindre välvalda argument.

Börja blogga
Det gör jag redan och har inget behov av att byta bloggverktyg.

Tjäna pengar - bli rik
Enligt Glamourprinsessan Karolina Lassbo kan man tjäna grova pengar på att blogga hos hennes nya arbetsgivare. Hon påstår på fullt allvar att man kan komma upp i en årslön på 50000 kronor. Tillåt mig le! Det var minst en nolla för mycket där. Hur många kan skryta med att ha 5000 besökare varje dag? Inte många. Dessutom måste man komma upp i minst 150 kronor för att det ska betalas ut överhuvutaget. Metro betalar 3 ören per sidvisning - prelskatt.

Bli känd
Varför skulle jag?

Karolina Lassbo ska hålla koll på vad som skrivs på Metrobloggen och välja ut det som läggs in i tidningen. Jag kan inte hjälpa det, men jag har ganska svårt för att lita på hennes omdöme, bland annat för att när hon fick frågan hur hennes bloggande ändras när hon börjar blogga på Metrobloggen, svarade hon nåt i stil med: istället för att blogga om korridorare som inte diskar efter sig bloggar jag om Metros redaktion som inte diskar. Jag är så nyfiken så jag döööör!

11 kommentarer:

  1. Idel kråksång i blogg-o-sfären, och du är inte sen att stämma in. Det har inte slagit dig att: om du inte vill få betalt, inte vill driva mycket trafik, inte vill hamna i metro (och få ännu mer trafik)... så slipper du. Är det svårt att glädjas för de som kanske kan börja betala delar av hyran eller en liten semester tack vare sin fritidssyssla (att blogga)? Vad är det som är så jävla dåligt med det? ...alla kan ju inte gå på bidrag.

    SvaraRadera
  2. Har du läst villkoren? Metro får alla rättigheter till dina texter och bilder som du lägger upp. Inte så bra deal.

    SvaraRadera
  3. Butcher bird: Det är fritt fram att uttrycka en åsikt och jag brukar den rätten precis som du.

    Grejen är att det inte är så många som kan börja betala delar av hyran genom att blogga. Det är glädjekalkyler rakt igenom.

    Bidrag? Jag förstår inte vad du syftar på, men det säger mer om dig än om mig.

    Ulrika: Jag skulle inte gå med på de villkoren. Snacka om att dumpa lönerna... Varför ska man anlita riktiga journalister när man kan hyra några bloggare för ett par korvören. Om inte som skribenter så kanske som idésprutor.

    SvaraRadera
  4. Om syftet med att blogga är att tjäna pengar så tycker jag hela idén med bloggandet har gått ner i avloppet.
    Det är typiskt att en genomkommersiell skitpublikation som Metro sysslar med sådant här.
    Man ska bli rik och känd, det är det som gäller i första hand.
    Vilken cynism!

    SvaraRadera
  5. Jovisst låter det fantastiskt.... Men jag känner precis som du Puman... reklam och några få som får favörer.

    Ha det...

    SvaraRadera
  6. Metro har inte RÄTTIGHETERNA till de blogginlägg som publiceras, de här RÄTTIGHETEN ATT CITERA, och rättigheten att citera står även i svenska lagen. En viss skillnad... Läs användaravtalet.

    SvaraRadera
  7. Jah hollis: Precis så tänker jag också. Och jag tänker inte sälja mig, varken billigt eller dyrt.

    Smultronkiwi: Jag är allergisk mot reklam och tänker inte börja skylta med Pepsi eller blöjor här på min blogg. Är mycket tveksam till att ha reklam i gästboken, men snålheten hindrar mig från att bli av med den.

    SvaraRadera
  8. Hej
    Verkar inte vara nåt bra erbjudande.
    Trevlig midsommar!
    :)

    SvaraRadera
  9. Tjäna pengar på sitt bloggande är väl inte helt fel egentligen.

    Men...

    Det absolut största skälet till att jag aldrig skulle välja metrobloggen är att de har rätt att publicera mina texter och bilder i sin tidning eller på sin sajt. Bloggaren har upphovsrätt till allt, men Metro har ändå rätt att utan att fråga bloggaren, använde materialet. Motsägelse?

    5000 besök om dagen är ju inte heller alla som har. Inte många, skulle jag gissa på.

    SvaraRadera
  10. Inte för att det ändrar min inställning till det hela, men tack för förtydligandet, Anna!

    Gunnar: Inget för mig iaf. Trevlig midsommar på dig med!

    Johanna: Tanken på att veta att man kan bli citerad i tidningen när som helst låter inte så trevlig, speciellt när man inte själv får välja i vilka sammanhang man blir citerad. Tidningar är så duktiga på att förvränga det man säger i intervjuer så jag skulle inte vilja ge någon fria händer att använda mina texter.

    SvaraRadera
  11. Anna: har du läst vad det står i användarvillkoren?

    "15 § Metrobloggen har rätt att utan ersättning publicera material från Bloggens innehåll i andra medier, vilket utan att vara begränsat härtill innefattar tryckt skrift och andra webbplatser, i och från Sverige samt även i utlandet. Metrobloggens rätt till publicering av material från Bloggens innehåll, innefattar rätt att med eller utan redigering presentera hela materialet eller utdrag ur detsamma. Metrobloggen äger vidare rätt att översätta materialet till andra språk inför publicering. Metrobloggen äger rätt att vidareupplåta sin publiceringsrätt enligt denna 15 §.

    Användaren skall hålla Metrobloggen skadelöst för eventuella krav som riktas mot Metrobloggen i anledning av sådan publicering."

    Vad betyder det? Jo, metro får alla rättigheter till din text och dina bilder. De kan använda alla texter i Metro eller andra medier.

    Det handlar inte om någon "rätt att citera" som du själv kan läsa ovan. De kan trycka texterna utan att nämna ett ord om bloggaren.

    SvaraRadera