19 juni 2007

Måsten i Mexiko

Annelie frågade mig vid något tillfälle för rätt länge sedan om jag kunde rekommendera ställen att besöka eller saker att göra i närheten av Cuernavaca eftersom hon ska semestra i Mexiko i sommar. Nu tror jag säkert att hennes släktingar i landet har bättre koll på vad som är sevärt i just i delstaten Morelos och däromkring än jag som bara var i södra Mexiko och på Yucatán i sex veckor i somras. Cuernavaca som ligger väster om Mexiko City passerade jag bara under en bussresa från Taxco till Querétaro och känner inte till den mer än busstationen. Hursomhelst, inte alltför långt ifrån Cuernavaca ligger t.ex. silverstaden Taxco som jag varmt kan rekommendera. Jag hade gärna åkt till Pátzcuaro-sjön och Isla de Janitzio, kanske staden Toluca som är omgiven av vacker natur, men tiden räckte inte till. Ett annat ställe som jag inte borde ha missat är Tlacotalpan, men det ligger i Veracruz. Båtresan genom Cañón del Sumidero (utgår ifrån Chiapa de Corso i Chiapas, alltså långt ifrån det också), en 1 km djup och 1,5 mil lång ravin, var en mäktig upplevelse. Under resans gång såg vi gamar, spindelapor, kajmaner och pelikaner.

Eftersom jag har fått en fråga om mina favoriter från annat håll också ska jag försöka välja ut de bästa. Om jag bortser från sol och lata dagar på Yucatán-halvöns underbara sandstränder med turkost vatten eller i surfingparadis som Puerto Escondido eller Huatulco vid Stilla Havskusten har jag med viss vånda valt de här fem som mina absoluta favoriter i Mexiko.

Mexico City
- Antropologiska museet, helt fantastiskt!
- charmiga stadsdelen Coyoacán (Museo Frida Kahlo, marknader)
- Zócalo (Palacio Nacional, Templo Mayor, Catedral Metropolitana)
- UNAM, latinamerikas största universitet och dess bibliotek
- Chapultepec-parken
- Pza Garibaldi med mariachis
- Plaza de las Tres Culturas
osv.

Teotihuacán, "Platsen där män blir gudar", otroligt imponerande tempel och pyramider utanför Mexiko City, framför allt den berömda Solpyramiden och Dödens väg.

San Cristóbal de las Casas, underbar kolonialstad med många indianbyar runtomkring (missa inte San Juan Chamula, tzotzil-byn med den vackra och mycket speciella kyrkan), historisk mark där zapatisterna startade sitt uppror 1994.

Chichen Itzá, den bäst bevarade staden på Yucatán-halvön som beboddes av ca. 35 000 människor under 1200-talet: Slottet El Castillo vid vars fot tusentals människor idag firar vår- och höstdagjämning, Bollplanen där man spelade det rituella spelet "pelota", Krigarnas tempel och Observatoriet.

Silverstaden Taxco de Alarcón, en charmig liten stad i bergigt landskap: handgjorda silversmycken, konsthantverk och livliga marknader, trevliga caféer och barer, hög mysfaktor.

2 kommentarer:

  1. Mexico är ett underbart land och dagar som idag när regnet vräker ned här hemma i Sverige...då får man riktigt lust att vara där. Fast det är klart, regnperioderna på Yucatanhalvön slår helt klart Sveriges regn. Du skriver om Taxco...vill tipsa om en svensk sida som har jättefina silversmycken från just Taxco. www.roques.se

    SvaraRadera
  2. Idag kan jag inte klaga på vädret här hemma, soligt och varmt... Det regnade betydligt mer i Taxco när jag var där, men visst är det en mysig stad! Såg precis Packat och klart från Mexiko och då blir man ju så där ressjuk igen... :)

    SvaraRadera