28 juli 2007

Pumans matvanor



verkar stämma ganska bra överens med de övriga invånarnas i Stockholmsområdet. Sushi-ätandet har ökat lavinartat och det ordnas till och med sushi-SM i stan i november, skriver DN. Mycket bra i dessa tider när man får läsa den ena larmrapporten efter den andra om hur stora skador köttproduktionen orsakar i vår miljö. Jag har varit en hängiven sushiätare i ganska många år och tröttnar aldrig. Tanken på inlagd ingefära och wasabipasta får det att vattnas i munnen på mig. Tycker bäst om den med lax, men den vegetariska varianten är också god. Nej, jag har inte lagat lunchen i bild, men jag har lagt upp den alldeles själv. Det är säkert inte så svårt att göra sushi om man har bra redskap men jag har inte riktigt de ambitionerna. Färdiglagat duger gott åt mig, men den ska vara färsk och inte plastinpackad och torr från butiken vid hörnet. Den är bara vidrig. Min favoritsushi, förutom restaurangen på Hasseluddens Yasuragi, finns på Sushi Bar Ichiban på Olof Palmes gata 29 och på Sushi Bar Onaka på Bryggargatan 12.

29 kommentarer:

  1. Tack för tipsen! Dem måste jag testa någon gång. :)

    SvaraRadera
  2. Sushi är ljuvligt gott! Själv brukar jag köra den vegetariska varianten med avokado eftersom jag inte äter fisk, mums!
    Håller dessutom med om att sushi inte hade varit detsamma utan wasabi och ingerfära. Jag älskar wasabi och skulle gärna vilja kombinera det med fler maträtter.

    Vad det gäller miljön...om man skall vara petig så är ju tigerräkorna som används till sushi stora miljöbovar i tropiska områden där den oersättliga mangroveskogen skördas för att ge plats åt räkodlingar...Visst man kan kanske inte tänka på allt men jag tycker det är synd att inte fler tänker på de förödande konsekvenser som räkodlingarna har för miljön just eftersom sushi är så populärt och konsumeras i stora mängder här i Sverige. Dessutom är det ju ganska lätt att be att få tigerräkan utbytt mot ngt annat om man inte vet hur den har odlats.

    Sushi är förresten kul att göra hemma själv,föredrar dock att göra det ihop med kompisar för det är lite pyssligt och faktiskt en rolig gruppaktivitet :)

    SvaraRadera
  3. Haydee: Var så god! :)

    Nadia: Haha, jag bara väntade på att det skulle komma... det där med räkorna. ;) Visst är det en miljöbov också men har inte på långa vägar samma konsekvenser som köttproduktionen. Själv äter jag aldrig scampi t.ex. och min sushi vill jag helst ha med lax.

    Jag har inte lagat mat med wasabi, vad jag minns, men en gång hade jag det i smörgåstårta i stället för vanlig pepparrot med lax och creme fraiche. Det var gott.

    Som jag sa är det inte svårt att göra sushi, förutom möjligen för japaner som är perfektionister och tränar i flera år, men jag föredrar att få min färdig serverad. ;)

    SvaraRadera
  4. Sushi är underbart gott! Dessvärre ingår den inte riktigt ännu i min kost (vi har förövrigt en fantastisk suchiresturang här hos oss (!!!!)) eftersom jag ammar och rå fisk inte får ingå i kosten, inte heller rökt fisk... Men sushi med räkor är ju mums också!

    SvaraRadera
  5. Kan tänka mig att wasabi funkar i smörgåstårta, själv är jag inte särskilt förtjust i smörgåstårta men är övertygad om att man skulle kunna finna en mängd användningsområden för wasabin. Jag har bara inte kommit på vad ännu ;)

    Sen att tigerräkor inte har lika skadlig inverkan på miljön..ja, det beror väl på hur man ser det. Det tråkiga med räkodlingar är ju att lokalbefolkningen i områdena som en konsekvens att detta får svårt att försörja sig. Räkodlingarna har på sina ställen lätt till tvångsförflyttning...ja, det här är ju ett kapitel för sig så nu skall jag inte bli långrandig. För oss är kanske inte konsekvenserna kännbara för vi lever så långt bort men för dem som lever på de platser där räkodlingar förekommer är detta säkert lika allvarligt, om inte allvarligare än konsekvenserna av köttkonsumtionen. Kika gärna in på svenska naturskyddsföreningens sida.

    SvaraRadera
  6. Nu blev jag förresten väldigt hungrig på sushi! Lite svårt att fixa så här sent kanske...men det får väl bli en sushi take away i veckan

    SvaraRadera
  7. Jag älskar sushi, men sonen säger att jag äter fel..

    SvaraRadera
  8. Sobri: Tråkigt att du inte kan äta sushi, men håll ut. Din tid kommer. :)

    Nadia: Visst beror det på hur man ser det. Jag tänkte på globala miljökonsekvenser och jag grundar mitt påstående på uppgifter från Naturvårdsverket. Rapporten om räkodlingarna som du syftar på kom 2001 och numera finns det ekologisk produktion som alternativ. Jag har varit medlem i Naturskyddsföreningen i många år och läser regelbundet på deras hemsida. Men det kanske får bli ett annat inlägg. :)

    Hannele: Kan man äta sushi fel? Hur då?

    SvaraRadera
  9. Jag har faktiskt aldrig ätit sushi, denna innerätt. Ärligt talat är det inget som lockar heller. Äldste sonen var nyfiken på rätten och beställde det en gång på Lilla torg i Malmö. Han gillade det inte.

    Fast är det någon som bjuder kan jag tänka mig att prova. ;-)

    Eftersom yngste, hemmavarande sonen, blivit vegetarian, så blir det ändå inget kött hemma. Först åt han inte fisk heller, men efter lite tjat från mig har han börjat äta det.

    SvaraRadera
  10. Jag älskar sushi! Men inte för att det är inne utan för att det är gott. Och så är det nyttigt också, men det är sekundärt... eller jag skulle äta det även om det inte var så nyttigt. Lax äter jag på längden och tvären annars också, kan inte leva utan. ;)

    Jag tror att det blir lätt antingen eller, en del är sushiätare och andra inte. Hittar du till Stockholm nån gång så lovar jag bjuda om du lovar att äta upp. ;D

    SvaraRadera
  11. Jag håller med: sushi är jättegott. Oftast. Det som är lite tråkigt är att det beror väldigt mycket på var man köper sin sushi. Som du Pumita redan skrev i inlägget så är ju sushi i förpackningarna man hittar i vanliga mataffärer inga höjdare. Sedan finns det även sushi-restauranger vars sushi har fått mig att tappa suget för sushi helt och hållet i perioder. Därför så är det alltid roligt att få tips om bra restauranger.

    Sedan är det synd att sushi kostar så mycket, annars skulle jag lätt äta det flera gånger om dagen. Nyttigt som det är. :)

    SvaraRadera
  12. man riskerar att bli stenad om man bekänner färg i den stora sushifrågan. om man inte avgudar rå firre på slemkalla alger i Stockholm förvandlas man omedelbart till nåt som katten släpat in. med lika mycket värdighet som den där lilla tragiska räkan på kompisens sushibit. jag vet inte hur det är i andra städer men jag antar att hypen är värst i hufvudstaden.

    SvaraRadera
  13. Även en semestrande Madrilleña i nordvästra Skåne har sushi långt upp på sin önskelista, dregglar bara jag tänker på det...

    Har bara lagat sushi en gång och det är ett himla pill, köper lika gärna färdiglagat. Har en förpackning i kylskåpet för avnjutning i kväll. *Mums!*

    SvaraRadera
  14. Haydee: Jag kan också äta sushi flera dagar i veckan, men betackar mig för de där hemska plastiga sakerna. Det gäller verkligen att den är färsk, annars får det vara. Blääk!

    anyminutenow: Haha, vad roligt du skriver! Alla 08:or är inte såna. Kan trösta dig med att du bara råkat hamna i fel kretsar. ;)

    Mimo: Ja, varför ska man göra nåt själv som man kan låta någon annan göra åt en. ;D Ha en fortsatt trevlig semester!

    SvaraRadera
  15. Gud jag klarar bara sushi när jag är packad. Tycker att ingefäran smakar parfym,

    SvaraRadera
  16. Ulrika: Inte värt att förstöra levern för att få i sig lite sushi, tror jag. Parfymsmak låter dessutom bara äckligt så det är bäst att du låter bli. ;D

    SvaraRadera
  17. Sushi är jättegott men jag äter bara den vegetariska varianten. Hade favoritställen i Göteborg och Madrid men det har blivit dåligt med sushiätande i Uppsala tyvärr. Har tänkt försöka mig på att göra det hemma någon gång men det har inte blivit av än. Precis som Nadia skriver är det nog nåt man gör med kompisar.

    Wasabi är väldigt gott att ha i grytor och soppor. Har provat det lite.

    Håller med Ulrika att ingefäran smakar parfym. Jag brukar gilla ingefära annars men den inlagda man får till sushi tycker jag inte är någon höjdare

    SvaraRadera
  18. Oj, nu fick jag världens "antojo" de Sushi! Typiskt, haha.
    Haller saklart med om att det är grymt gott.

    SvaraRadera
  19. Thérèse: Jag borde helt klart använda wasabi mer, men till vad? Vad brukar du mer ha i grytan än wasabi?

    Vida latina: Sushi i Argentina, det kan vara svårt att hitta, eller? De är lite brunare och har en annan form och heter churrasco kanske... ;D

    SvaraRadera
  20. Jag är så sugen på sushi just nu! Det får nog bli en sushi-middag för min del imorgon.

    Nu har jag i alla fall skrivit lite mer om kläderna på min blogg.

    SvaraRadera
  21. Vilken spännande blogg du har! Jag återkommer gärna och läser mer. Länkar gärna till dig. = )

    Vad gäller sushi så tycker jag det är gott ibland men absolut inte andra dagar. Vet inte varför det är så för mig. Kan aldrig bestämma att "nu ska vi gå och äta sushi" med säkerhet för jag kan tvärvägra i dörren. Wasabi är gott dock! Alltid. ; )

    SvaraRadera
  22. Sushi i Argentina är mycket brunare, de är stekta, väger 400-500 g och heter "bife de chorizo" eller "bife mariposa" :D

    SvaraRadera
  23. Den färdiga på konsumdisken är också helt ok.

    SvaraRadera
  24. Tack, Haydee, ska läsa så fort jag hinner. Det är lite körigt nu. :)

    Carolina: Kul att du gillar bloggen! :) Det är klart att jag inte heller kan tänka mig att äta sushi åtta dar i veckan, men att föräta sig på det... njaa, det undrar jag om det går. ;)

    Natalia: Haha, ja det finns ju olika sorter, även i Argentina. ;)

    Hannele: Då är din konsumdisk bättre än min. Kul för dig men mindre roligt för mig. :)

    SvaraRadera
  25. Nu har jag ätit sushi redan två gånger den här veckan och det "skyller" jag på dig och den där bilden! Varje gång jag kommer hit så blir jag sugen på mer sushi! :D

    Sedan ville jag bara säga att du har fått en utmärkelse hos mig.

    SvaraRadera
  26. *asg* Så om du får gälar och skinnet börjar fjälla då är det mitt fel, eller?! ;)

    Oj, vad nyfiken jag blir! Ska genast surfa över och kolla. :)

    SvaraRadera
  27. Ja, precis. Så är det. Allt är ditt fel! :)

    SvaraRadera
  28. Tack för din kommentar. Hoppas du haft en fin kväll. Sjäv är jag nu redo för att krypa i säng. Åh, det vattnas i munnen på mig när jag ser bilden. Har bara ätit sushi några få gånger men gillade det från första gång. Den inlagda ingefäran och wasabin kittlar verkligen smaklökarna...

    SvaraRadera
  29. Lugn och skön, som helgen ska vara. :) Idag har jag varit lite mer i farten.

    Sushi kan jag aldrig få nog av. Det är de rena smakerna som tilltalar mig.

    Ha en trevlig fortsättning på söndan!

    SvaraRadera