12 augusti 2007

Smultronställen



Sol, glittrande hav och vågskvalp - här börjar mången spännande resa. Sillmacka vid piren i Torekovs hamn, vackra blommor i parken på Krapperups slott, strandpromenad i stekande sol vid Tylösand, ett par regnskurar och lite åska (hann precis undan översvämningarna på västkusten, i Köpenhamn var det +28 grader i skuggan), indianer och danska kossor, sightseeing både på land och på vatten - fast kanske inte just i den här båten (inget fel på den, men drottningen hade nog blivit sur och dessutom hade den inte kommit under de låga broarna), glass i Nyhavn och flanering på Ströget, fika hos Flickorna på skäret (deras sajt finns här), konst och hantverk på fina Heagård

+ en hel del annat. Är det så konstigt att man blir trött av att ha semester? Resan kanske slutade här... hihi. Nej, det gjorde den inte.

19 kommentarer:

  1. Nej, vad mysigt!!!! Var kul att du haft det bra!!! Väl förtjänad semester! Du förresten, hur får du till länkarna till foton? Var lägger du fotot för att länka till det?

    SvaraRadera
  2. Vad fint och mysigt, ibland är det bra att bli påmind om att man inte behöver fara till världens ännde för att hitta vackra platser (i alla fall för mig ;)

    SvaraRadera
  3. Det har varit en skön och avkopplande semestervecka men jag har ändå hunnit med mycket (ganska mycket sittande i bil och på tåg), många trevliga platser och god mat. Glömde nämna chokladkakan på Heagårds café, den var sagolikt smarrig!

    Om du vill länka till dina egna foton, kan du lägga upp dom som vanligt och sedan gå till Redigera HTML-läget på inlägget, ta bort allt annat utom länken och skriva till länktexten. Då ska det se ut ungefär så här:

    [a href="http://bp3.blogger.com/_5UG7QsC9-GY/Rr7DwSXyeZI/AAAAAAAAA18/-ZT5N758F7E/s1600-h/semester+001.jpg"]här skriver du texten till länken[/a]

    Jag har bara bytt ut <> mot [] för att du ska se hur det ser ut.

    SvaraRadera
  4. Nadia: Så är det för mig också! Egentligen har jag semestrat alldeles för lite i Sverige. I Danmark var jag för första gången, men absolut inte för sista! :)

    SvaraRadera
  5. Ok... överkurs för mig.. jag gör som jag alltid har gjort istället... jag har glömt bort allt var html text heter och orkar inte lära mig igen... ;-)

    Chokladkaka är ALLTID gott! Ibland godare och ibland godast... mmmm...

    tror att jag ska gå och svepa ihop något chokladigt...mmm

    SvaraRadera
  6. Överkurs? Nej, det tror jag inte. Jag kan mejla dig. :)

    SvaraRadera
  7. Härligt med en skön semester! Nyhavn gillar jag starkt för övrigt. Där åt jag glass den 19 juni när jag var på väg till Österrike. :D

    SvaraRadera
  8. Vad kul att du har haft en sådan skön semester i mina hemtrakter ;-)
    Danmark är dejligt! Ska snart dit själv...

    SvaraRadera
  9. Elisabeth: Nyhavn var supermysigt! Mycket folk och trevlig stämning. Synd bara att Köpenhamn-trippen blev så kort. Men men, det får bli mer en annan gång. Du kanske hann vara där längre. :)

    Anna: Dina hemtrakter?! Vilken av dem, undrar jag då. Det känns om att jag hann ranta runt halva södra Sverige... nja, eller Skåne och Halland åtminstone. *asg*

    Trodde du hade flugit söderut redan, precis som gässen som vi såg på hemvägen från Danmark. Hälsa Köpenhamn från mig! :)

    SvaraRadera
  10. Hur gick det med den heta potatisen nu då? :)

    SvaraRadera
  11. Jag fegade ur och pratade engelska! *asg* Skäms lite över det men samtidigt insåg jag min begränsning och tyckte att det var bäst så. När jag lyssnade på folk förstod jag inte speciellt mycket. Ge mig ett halvår i Danmark så pratar jag... kanske inte flytande men gör mig förstådd iaf. Säger optimisten och fortsätter att drömma om nya Danmarksresor. ;D

    SvaraRadera
  12. Åh! Det verkar supermysigt! Jag skulle jättegärna åka till Köpenhamn, har bara hört bra omdömmen om staden! Jag har bara varit en endaste gång i Danmark i hela mitt liv! Och detta på en bilfärd ner mot resten av Europa. Det har alltid blivit för långt bort för en kort semester och för nära för en lång.. Skånska låter obegripligt för en norrlänning som jag och hur svårt är då inte danska...?

    SvaraRadera
  13. Du har varit nära oss ser jag, fina bilder! Vi har cykelavstånd till Krapperup och avnjuter gärna vad Flickorna på Skäret har at erbjuda ;)
    I morgon bilar vi dock tillbaka söder ut, inte helt fel det heller...

    SvaraRadera
  14. Christel: Ja, vi är väl i samma båt där också. En kompis föreslog att jag skulle ta med mig lexikon när jag ska ner till Skåne. Fast det tyckte jag var nästan hets mot folkgrupp. Kontrade dock med att jag har med mig en tolk som ursprungligen kommer från Skåne men är sedan länge bosatt i Sörmland och behärskar båda språken. *asg* ;)

    Mimo: Oj, vilket sammanträffande! Världen är bra liten, eller Sverige åtminstone! Då är det ingen idé att ha väderkvarnen vid Krapperups som bildgåta heller som jag hade tänkt mig eftersom det vimlar av skåningar här. ;D

    Mitt foto från Skäret är tyvärr ganska mörkt, men den prunkande trädgården var underbar och toscakakan mycket god. :p

    SvaraRadera
  15. HÄrlig bild. Får kolla in länkarna vid senare tillfälle. Skönt med semester. Min är slut och nytt liv har börjat.
    Länkar till dig - hoppas det är ok

    SvaraRadera
  16. Åh, Köpenhamn... Hann du komma förbi Christiania? Ja, danskan är inte lätt i början, men det gäller bara att vänja öronen (och halsen).

    SvaraRadera
  17. Christina W: Tack! Semester är ett underskattat nöje. ;) Som tur är har jag två tredjedelar kvar att njuta av innan allvaret börjar. På sätt och vis ett nytt liv för mig också, med nytt jobb osv. De flesta länkarna som finns i inlägget är mina foton från första semesterveckan.

    Bara roligt att du länkar! :)

    Lisa: Nej, tyvärr, det gjorde jag inte! Jag har det mesta "ogjort" i Köpenhamn än, eftersom jag bara var där över dan. Nästa gång blir det minst en långhelg! :)

    SvaraRadera
  18. Åh, va mysigt det låter alltihop!!!

    SvaraRadera
  19. Jag njöööt! Men känner mig lite snuvad på konfekten eftersom Köpenhamn överträffade mina förväntningar och det blev så kort tid där. Södra Sverige är också underbart! :)

    SvaraRadera